Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försättslinser

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannisson

Ny medlem
Hejsan.
Har lite funderingar kring försättslinser. Sitter och tittar på Nikons olika alternativ med allt från 0.7 diopt till 2.9 diopt. Går dessa att använda till samtlig optik eller är dessa speciellt anpassade för macro/micro optik?

Är det någon som har erfarenhet av dessa nikon linser eller andra linser så dela gärna med er av er erfarenhet.

Linsen i frågan:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=484&catId=144

En annan liten fråga som rör ämnet är ekvationen:

diopt = 1000 / linsens_brännvidd

stämmer denna?

MVH
Andreas

Jag har inte använt Nikons närbildslinser, men det är många som gör det med bra resultat.
De funkar på alla objektiv, men ger störst verkan på lite längre brännvidder.

Avbildningsskalan när objektivet är fokuserat på oändligheten är, om jag inte missminner mig:

brännvidd i meter * dioptrin på försättslinsen.

Jo, jag tror det stämmer med formeln du nämner. Inte helt hundra dock.

Edit:
Jag har ju använt Hoya närbildslinser, Funkar helt okej.

Jag kör Nikon 4T tillsammans med min 70-200 IS. Har en del bilder här på fotosidan, bl.a. Stick!!!
Fungerar bra och ger den förstoring och kvalité jag behöver för tillfället. Jag har efter den senaste tidens investeringar inte råd med ett renodlat macro. Dessutom är ju en närbildslins lätt att ta med.

A

ANNONS