Annons

Försämring av kvalitet vid uppladdning till blogg

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har ett bekymmer som jag hoppas någon kunnig här på forumet kan hjälpa mig med.

Jag håller på att skapa en blogg och har en bild som jag vill ha i sidhuvudet. Bilden är skarp och fin i orginal. Men när jag laddar upp den på bloggen så blir den suddig. Inte jättemycket så att man tänker på det. Eller jo, jag tänker på det eftersom jag jämför med orginalbilden.

Är det någon som vet hur man kan komma till rätta med detta?

Bör jag ha bilden i ett annat format än Jpg?
 
Jpg ska funka bra.

Laddar du upp bilden med rätt upplösning? Om bilden är för stor så förminskar webläsaren den för att rymmas i sidhuvudet, och det försämrar kvaliteten ganska mycket. Originalet bör ha exakt rätt antal pixlar.

Vad använder du för blogg?
 
Hej!

Tack för ditt svar!

Jag testade att spara bilden som png istället för jpg och då blev det lite bättre. Inte som orginalet men nästan.

Jag försöker få till exakta proportioner mha photoshop, men det är svårt att få till rätt i både höjd och bredd utan att den trycks ihop eller dras ut.
 
Ena sidan

Du behöver bara se till att längsta sidan håller sig inom begränsningarna. Kryssa också i "behåll proportioner" så blir bilden inte hoptryckt eller utdragen. Sedan ska du efter att ha förminskat bilden skärpa den annars tappar den skärpa. Ser du skillnad i skärpa jämfört med originalet gör du fel. Använd jpg och spara för web så har du full kontroll över bildstorlek.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.