Annons

Försäljningen blev lite konstig... Hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knolpak

Aktiv medlem
Tjena!

Sitter och undrar över en sak här. Grejen var den att jag var på en tävling i en extremsport här om dagen. Fotade lite till eget bruk och fick några bra bilder. Efteråt tävlingen kommer tidningen och missade alltihop. Dom frågade tävlingsledningen om någon hade bilder dom kunde använda. Visst sa jag som då satt hemma. Omständigheterna gjorde att jag mailade 6st bra bilder på varierande situationer och skrev att jag ville ha 500kr för varje publicerad bild. Tidningen ringde upp och frågade om 1000kr paketpris var okej, så fick dom publicera vilken som helst och alla om dom ville. Fine sa jag, jag hade ändå inte tänkt sälja bilderna och vet att jag hade kunnat gjort bättre. Så 1000kr in på girot var ju 1000kr mer än inget.

Nu är 4st publicerade och jag är nöjd. Fick visa upp mig lite, fick betalt och det känns bra. Men det som känns konstigt var själva affären. Allt blev så fel när jag inte hade något uppdrag. Jag visste vilka bilder som bra, men inte vilka dom ville ha. Så därför skickade jag några stycken på "måfå". Uppenbarligen gillade dom mina bilder. Men det kändes fel att bara skicka dom innan jag ens gjort upp affären med dom. Hur hade ni gjort? Kontaktat dom innan ni skickade bilderna för att skicka det dom ville ha. Det var ju en väldigt udda tävling och jag tror ingen av dom visste vad dom ville ha, annat än bra bilder rent journalistiskt sett...

Kan någon ge mig lite tips? Jag har inte gjort så många jobb så här...
 
Jag hade gjort som du.
Skickat bilderna och angivit vad jag vill ha vid publicering.

Är de nöjda är allt bra annars gör de som i ditt fall, omförhandlar.
 
Hade gjort som du, har själv gjort så i en liknande situtaiton.

Dock så märkte jag "provbilderna" jag skickade med en diskret "copyright" diagonalt över bilderna, bilderna var dessutom inte i full upplösning.
 
Det är ju alltid kul att få lite betalt, speciellt när man inte räknat med det... Kan inte säga att jag hade gjort annorlunda.

En liten "fara" med paketprisförslaget är bara att de kanske kan ta sig friheten att publicera flera gånger, på flera ställen osv. Till exempel både i papperstidningen och på nätet. Sen kanske detta var en lokaltidning som ingår i en koncern och har "partnertidningar" på andra orter, som också vill ha bilderna osv. Detta skulle ju ge dig större utrymme att visa upp dina bra bilder på, men jag tycker att du också ska ha mer betalt för det.

Skulle dealen ha varit 500 per bild, så skulle det också innebära 500 per publicering, även om det vore samma bild som publiceras på 5 olika ställen...
 
Jo det var jag ju lite rädd för. Det var därför mitt grundpris var just 500kr per bild och publicering. Men nu kände jag lite som så att så länge jag får med mina bilder och mitt namn så är jag nöjd, då jag vet att jag kunde gjort bättre. Det är väl mest vad gäller val av plats att fota på. Nu fotade jag lite på "måfå". Inget speciellt heat i tävlingen och inte på någonj speciell åkare. Hade jag fått uppdraget från början hade jag ju naturligtvis jobbat lite mer. Själva bilderna vart ju skitbra, men jag kunde valt bättre platser. Det märker dock inte dom som inte var där.

Sen är bilderna publicerade i två stycken tidningar och även på nätet, vilket vi kom överrens om. Så jag är nöjd.

Men jag håller med om att man borde stå på sig i förhandlingen. Nu tyckte jag mest bara det var tur att jag hade kameran med mig, och att jag lyckades få några bra bilder.
 
Knolpak skrev:
Jo det var jag ju lite rädd för. Det var därför mitt grundpris var just 500kr per bild och publicering. Men nu kände jag lite som så att så länge jag får med mina bilder och mitt namn så är jag nöjd, då jag vet att jag kunde gjort bättre.

Ja, men det vet ju inte tidningen du sålde bilderna till, så köparen kan ju mycket väl "räkna med" att det är 500 kronor per bild och publicering nästa gång också. Och kanske drar sig för att köpa om du höjer priset kraftigt.
Så kan man se det ur ett krasst redaktionsperspektiv.

Det är inget fel att göra som du gjorde, jag är rätt säker på att det sker ett antal sådana uppgörelser varje dag mellan redaktioner och kända frilansare. Det finns ganska bra rutiner och praxis för bildköp. Problemet kan vara att man inte följer dem.
 
Kijana skrev:
Ja, men det vet ju inte tidningen du sålde bilderna till, så köparen kan ju mycket väl "räkna med" att det är 500 kronor per bild och publicering nästa gång också. Och kanske drar sig för att köpa om du höjer priset kraftigt.
Så kan man se det ur ett krasst redaktionsperspektiv.

Det är inget fel att göra som du gjorde, jag är rätt säker på att det sker ett antal sådana uppgörelser varje dag mellan redaktioner och kända frilansare. Det finns ganska bra rutiner och praxis för bildköp. Problemet kan vara att man inte följer dem.

Jo men i mitt mail så skrev jag något i stil med: "Se dessa bilder som royaltyfria". Det borde väl styra upp eventuella missförstånd på den punkten?

Men om vi bortser från det. Vi snackar 4st bilder som fördelades över ett uppslag i två tidningar som har sammanlagt ca 30 000 upplagor samt på en internetsida. Bilderna är bra och innehåller inga fel. Vad borde jag kunnat tagit betalt för dom? Vad skulle man kunna få som mest för dom? Skiljer det någonting om jag vore en känd yrkesfotograf?

Vill mest bara se skillnaderna så jag vet till nästa gång hur jag ska prissätta. Generellt så prissätter vi lågt (är två stycken i firman som även sysslar med reklam bla) på grund av den hårda konkurrensen samt vårt inte så kända namn...
 
Knolpak skrev:
Men om vi bortser från det. Vi snackar 4st bilder som fördelades över ett uppslag i två tidningar som har sammanlagt ca 30 000 upplagor samt på en internetsida. Bilderna är bra och innehåller inga fel. Vad borde jag kunnat tagit betalt för dom? Vad skulle man kunna få som mest för dom? Skiljer det någonting om jag vore en känd yrkesfotograf?

Nej, om man är känd yrkesfotograf eller hobbyfotograf med samma bilder till salu spelar väl ingen roll för priset, men den förstnämnde borde väl vara bättre på att värdera bilderna i kronor.
Vad du kunnat få betalt för bilderna blir ju en ganska spekulativ och hypotetisk fråga. Ett svar är ju BLF-listan, som ju å andra sidan långt ifrån alla tidningar följer.
En upplaga på 30 000 ex är inte fy skam, och säger jag 2 000 kronor per bild är det förmodligen "halva priset" ändå, sett till Journalistförbundets frilansrekommendation. Placeringen av bilderna på mitten tyder på att bilderna var bra, och kanske även att bevakningen av tävlingen var viktig. Men det kan vara tillfälligheter som avgör sånt.

Vill mest bara se skillnaderna så jag vet till nästa gång hur jag ska prissätta. Generellt så prissätter vi lågt (är två stycken i firman som även sysslar med reklam bla) på grund av den hårda konkurrensen samt vårt inte så kända namn...

Är man bäst finns väl ingen konkurrens? Självklart finns en konkurrens att förhålla sig till, inte minst genom att hela tiden försöka prestera bättre. Men är man professionell när det gäller levererad kvalitet så är jag säker på att kunderna återkommer.
Det enda rådet jag egentligen kan ge är att vara tuffare i förhandlingen nästa gång. Och absolut inte ge några royaltyfria bilder.
 
Kijana skrev:
Nej, om man är känd yrkesfotograf eller hobbyfotograf med samma bilder till salu spelar väl ingen roll för priset, men den förstnämnde borde väl vara bättre på att värdera bilderna i kronor.
Vad du kunnat få betalt för bilderna blir ju en ganska spekulativ och hypotetisk fråga. Ett svar är ju BLF-listan, som ju å andra sidan långt ifrån alla tidningar följer.
En upplaga på 30 000 ex är inte fy skam, och säger jag 2 000 kronor per bild är det förmodligen "halva priset" ändå, sett till Journalistförbundets frilansrekommendation. Placeringen av bilderna på mitten tyder på att bilderna var bra, och kanske även att bevakningen av tävlingen var viktig. Men det kan vara tillfälligheter som avgör sånt.



Är man bäst finns väl ingen konkurrens? Självklart finns en konkurrens att förhålla sig till, inte minst genom att hela tiden försöka prestera bättre. Men är man professionell när det gäller levererad kvalitet så är jag säker på att kunderna återkommer.
Det enda rådet jag egentligen kan ge är att vara tuffare i förhandlingen nästa gång. Och absolut inte ge några royaltyfria bilder.


Tack för svaret! Jo det värmer ju att veta att det faktiskt går att göra lite pengar på detta. Hur gör jag nu då när jag gärna vill vara med och fota nästa event? Jag menar, fotografer finns det gott om och dom har ju ingen annan anledning att ringa mig annat än att jag levererat 4st bra bilder. Ellerhur? Kan jag som fototgraf själv ringa och erbjuda mig att fota om två veckor tex? Jag vet ju inte om dom ens kommer vara där och bevaka det eventet?
 
Knolpak skrev:
Kan jag som fototgraf själv ringa och erbjuda mig att fota om två veckor tex? Jag vet ju inte om dom ens kommer vara där och bevaka det eventet?

Tycker att det är en utmärkt idé att du ringer och erbjuder dina tjänster. Det ger er båda chansen att prata igenom vad tidningen vill ha och vad du som fotograf vill och kan erbjuda.
Vet ju inte alls vilken tidning du pratar om och vilka redaktionella resurser som står till buds där, men fotobiten är väl generellt det svåraste att fixa. Går inte att göra på något annat sätt än att vara där, kanske kan nyhetschefen med din "assistans" lägga fotografresurserna på annat håll denna dag.
En text kan man vinkla på hur många olika sätt som helst, nästan, och där är det inte samma sak om man berättar i efterhand, (vilket det alltid blir med automatik) eller fångar upp eftersnacket.
 
Kijana skrev:
Tycker att det är en utmärkt idé att du ringer och erbjuder dina tjänster. Det ger er båda chansen att prata igenom vad tidningen vill ha och vad du som fotograf vill och kan erbjuda.
Vet ju inte alls vilken tidning du pratar om och vilka redaktionella resurser som står till buds där, men fotobiten är väl generellt det svåraste att fixa. Går inte att göra på något annat sätt än att vara där, kanske kan nyhetschefen med din "assistans" lägga fotografresurserna på annat håll denna dag.
En text kan man vinkla på hur många olika sätt som helst, nästan, och där är det inte samma sak om man berättar i efterhand, (vilket det alltid blir med automatik) eller fångar upp eftersnacket.

Så nästa gång jag kan/vill fota åt dom är det alltså bäst att ringa dagarna (veckorna?) innan och helt enkelt erbjuda mina tjänster?

Hur gör ni andra som fotar åt tidningen, veckotidningar eller liknande? Jag känner en fotograf som har ett lite mer känt namn här och vad jag har förstått så får han alltid erbjudande om att fota. Han erbjuder aldrig själv. Det är ju där man vill hamna tillslut...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.