Jag kan berätta att jag i våras var på en Mc-tur till sydligare breddgrader och hade då med mig min fotoutrustning.
På vägen hem råkade jag ut för ett rattfyllo och hojen blev skrot. Lyckligtvis hade jag tecknat en försäkring hos Geverts och jag väntar nu på att dom skall handläggare ärendet.
Kostnaden för försäkringen uppgick till ~800:- och reparationer av det skadade till drygt 12 000:-.
I den kontexten är jag tacksam för att jag tecknat en separat försäkring, och jag har för avsikt att göra det igen inför nästkommande års äventyr i främmande länder.
Vad jag vill ha sagt är att om man vet med sig att man skall göra något utöver det vanliga, kan en separat försäkring hos t ex Geverts vara väl investerade pengar. Hemma i Sverige har jag dock inte någon separat försäkring, då jag vanligtvis är väldigt rädd om mina grejer, även om olyckan kan vara framme.
T ex kan jag nämna att jag tappade en glugg i golvet, vilket kostade dryga 6 lusentappar att återställa, men hemförsäkringen täckte den kostnaden så jag fick "bara" betala självrisken på 1 500 :-.
Med det sagt, kan åtminstone jag konstatera att ibland är en separat försäkring nödvändig och ibland klarar man sig med en hemförsäkring. Det viktigaste är väl att man har prylarna försäkrades om det är mycket värde i dom.
Avvaktar nu Geverts, men initialt har jag fått besked om att det är en ersättningsbar skada jag råkat ut för. Skall bli intressant och se om dom tänker krångla, eller inte. All den efterfrågade dokumentation har jag skickat in till dom, så saken vore biff, kan man tycka.
Jag får säkert anledning att återkomma i ärendet ;-).