ANNONS
Annons

Försäkringspremie?

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Min firma äger min utrustning (enskild firma). När jag nu kontaktar försäkringsbolag för att kolla vad det kostar att försäkra blir jag lite mörkrädd. En grundförsäkring för företag kostar 3.000:- per år. I den ingår bara ansvar samt stöld från där jag förvarar utrustningen dvs hemmet. Vill jag lägga till allrisk, som ju är det man vill ha, kostar detta 3.900:- per år (utrustn. upp till 50.000:). Totalt 6.900:- per år alltså men det västa är kanske att självrisken är 20% av värdet dock minst 8.000:-. Detta blir dyrt! Kanske bättre att äga utrustningen privat och ta det på hemförsäkringen? Hur gör ni? Finns bättre/billigare alternativ?

LeadHead skrev:
Jo tydligen skulle fönster i marknivå vara gallerförsedda eller igenskruvade, dörr vara försedd med "långskylt" osv. Dvs. sånt som inte är standard i bostäder iaf. där jag bor.

http://www.fotosidan.se/forum/showt...&highlight=gefvert+AND+l%E5ngskylt#post401773

OK, men en långskylt kostar ju inte mycket att låta montera, eller för den delen ett godkänt lås skyddsklass 2. Bor du på markplan så är det väl ett litet problem om det nu är så villkoren lyder exakt.
Är det t ex inte godkänt med låsningsbara fönsterreglar?

Jag citerar in Jespers inlägg för tydlighetens skull:

Jeppe skrev:

Gefvert har grymma krav för ersättning:

Inbrottsskydd
I såväl din ateljé/studio som annan lokal du disponerar (t ex ditt hem) fi nns det ett
inbrottsskyddskrav som måste vara uppfyllt för att du skall få ersättning vid inbrott.
Grundkravet för inbrottsskyddet är ”Skyddsklass 2”, som i korthet innebär
- stabil ytterdörr, med inkrypningsskydd (galler) för eventuell glasruta
- godkänd låsenhet på alla ytterdörrar
- s k långskylt (dörrförstärkningsbehör, vid lås) på trä- och lättmetalldörrar
- bakkantssäkring i utåtgående dörrar
- låsning eller igenskruvning av lågt belägna (< 4 m över marken) fönster, eller
galler för dem.

Så grymma är de väl inte egentligen.
Eller är det verkligen jag som missar något?

MikeTheBike skrev:
Min firma äger min utrustning (enskild firma). När jag nu kontaktar försäkringsbolag för att kolla vad det kostar att försäkra blir jag lite mörkrädd. En grundförsäkring för företag kostar 3.000:- per år. I den ingår bara ansvar samt stöld från där jag förvarar utrustningen dvs hemmet. Vill jag lägga till allrisk, som ju är det man vill ha, kostar detta 3.900:- per år (utrustn. upp till 50.000:). Totalt 6.900:- per år alltså men det västa är kanske att självrisken är 20% av värdet dock minst 8.000:-. Detta blir dyrt! Kanske bättre att äga utrustningen privat och ta det på hemförsäkringen? Hur gör ni? Finns bättre/billigare alternativ?

Tänk på att försäkringar normalt täcker återanskaffningskostnaden för samma utrustning i samma skick. Digitalkameror minskar i pris med 50% per ungefär. Optik något långsamare.

Jag tycker premien är hutlöst dyr, utan att ha läst villkor och ersättningsbara skador.

Antag att återanskaffningsvärdet är 50 000:-
Du betalar för detta 3 900:- per år, ca 8% av värdet. Får du en skada är kostnaen minst 8000:- och maximalt 10 000:-.

En fundering är om firman behöver en försäkring, eller om firman kan täcka skador på annat sätt, som att vara mer aktsam om prylarna och ha en bra intäkt så det finns en ekonomisk buffert att täcka skador för.

Michael:

Det finns som du ser många åsikter om försäkringar och ersättningsnivåer, skyddsklasser etc.
Läs Gefverts villkor, särskilt ersättningsreglerna och ställ dem i relation till premie och eventuella skyddsklasser som gäller.

Senast ändrad:
Tack!

Tack för alla kloka kommentarer. Jag har nu pratat med Gefvert och de har skickat mig alla appaer så nu är det bara att gå igenom dem grundligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar