Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

försäkringar.....

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Vet inte vart jag ska ställa denna fråga...så jag testar här...

Jag ska äntligen köpa mig en systemkamera. Hur är det med föräkringar? Dom brukar alltid fråga om man ska ta en försäkring på grejer man köper....Ska man ta det? Eller räcker det med hemförsäkringen? Där jag ska köpa kameran, netonnet, har Trygghet+ som försäkring.....ska jag ta den?

Först ska du läsa allt..även det finstilta. Sen ska du kolla upp hur din hemförsäkring täcker även om du måste ringa å sitta i evig telefonkö.. Ja kom snabbt fram till att scandinavianphotos försäkring genom solid va bättre än hemförsäkringen. Dels vad gällde självrisk men även värdeminskning och vad den täckte.

Hemförsäkringens allrisk brukar täcka upp till 1 basbelopp (ca 41000kr). Täcker tapp, rån och stöld.

Jag har tecknat en specialförsäkring då min utrustning vida överstiger ett basbelopp. Premien var ganska hög, men inte självrisken. Täcker samma som allrisk.

Om det inte är som med min försäkring, där allrisken täcker 40000 OM det INTE är en stöldbegärlig sak som blir stulen! Då är det bara 8000kr!

// Richard

Hemförsäkringens allrisk brukar täcka upp till 1 basbelopp (ca 41000kr). Täcker tapp, rån och stöld.

Jag har tecknat en specialförsäkring då min utrustning vida överstiger ett basbelopp. Premien var ganska hög, men inte självrisken. Täcker samma som allrisk.

Jag har lite samma problem.. Min hemförsäkring med dule täcker 15.000. Det är ju mindre än vad utrustningen är värd. Bolaget tycker att jag ska leta ett annat bolag som försäkrar kameror. Då min utrustning är begagnad så hittar jag inget prisvärt alternativ?

Jag har lite samma problem.. Min hemförsäkring med dule täcker 15.000. Det är ju mindre än vad utrustningen är värd. Bolaget tycker att jag ska leta ett annat bolag som försäkrar kameror. Då min utrustning är begagnad så hittar jag inget prisvärt alternativ?

Jag har grävt i det här ett tag nu, och jag var i kontakt med Gefvert. Dom verkar riktigt bra tycker jag och kommer försäkra min kamera där. Jag vet i och försig inte hur dom gör med begagnade kameror men det kan vara värt att prata med dom?

MVH
Richard

Jag har folksam och jag ringde och frågade.
Allrisktillägget som jag har täckte upp til 40000.
Jag gjorde klart för telefonisten att det handlade om kamerautrustning, och fick svaret att det skulle täcka stöld, olycka, osv.

Tomas. Precis osm jag gjorde.. Hon försäkrade(kul va?) att det var 30000 även för kameror. När jag sedan läste i villkoren som hon mailade såstod det att det var 15´ för stöldbegärligt gods och det innefattade förstås kamera..

Gefvert? Ska kontakta dom.. Vad brukar det handla om för pris?

Tomas. Precis osm jag gjorde.. Hon försäkrade(kul va?) att det var 30000 även för kameror. När jag sedan läste i villkoren som hon mailade såstod det att det var 15´ för stöldbegärligt gods och det innefattade förstås kamera..

Gefvert? Ska kontakta dom.. Vad brukar det handla om för pris?

I mina papper (har jag för mig) att det står 3% av inköpspris för försäkring inom sverige. Minimum 600kr

// R

För dom flesta amatörer räcker oftast utökad hemförsäkring alternativ att du skaffa värderingsintyg och tecknar en specialförsäkring den ligger oftast på runt 3% på ditt värde på din fotoutrustning. Däremot har du företag måste du teckna företagsförsäkring och tänk även på att har du saker även hemma så gäller inte din hemförsäkring om dom är köpta i företagets namn utan du måste ha företagsförsäkring. Självrisken på en specialförsäkring ligger oftast runt 1000kr bara däremot småföretagar försäkringen har en självrisk på 8000 kr.

Obs!

Tänk också på, att det TOTALA försäkringsbeloppet i hemförsäkring - eller tilläggsförsäkring eller särskild fotoutrustningsförsäkring - måste täcka HELA värdet av ditt hem eller utrustningen. Om beloppet tex motsvarar bara halva totala bohaget, är varje pryl bara försäkrad för halva värdet - minus sjävrisk och värdeminskning förståss.
._/h.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar