Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkringar och garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Funderar lite hurvida det är värt att köpa till extra garanti och/eller försäkring till min snart nyinköpta D90 + 18-105. I affären (Mediamarkt) erbjuder dom 5 års garanti för 999 kr. Frågan är om det är värt det? Sedan när det gäller försäkringar har jag ingen större koll då jag aldrig har haft grejer som jag har tyckt varit tillräckligt värdefulla. Nu dock, med ovan nämn kamera och lite extra objektiv och blixtar börjar det bli intressant. Har ni några bra tips på försäkringar som passar bra för ändamålet? Skall man satsa på drulleförsäkring?

Vad har ni förresten själva för någon försäkring till era grejer?

//Johan
 
Generellt tycker jag inte att sådana försäkringar ger något och jag köper dem inte. Men, till mitt 70-200/4L IS köpte jag till en MACK-försäkring för ca 200 kr som gäller i 3 eller 5 år, minns inte. Objektivet köptes i USA förra året.

Kolla vad din hemförsäkring täcker. Lusläs villkoren i Mediamarkts försäkring. Jag slår vad om att den inte täcker så mycket som den "vanliga" garantin i 2 år. Tänk också på att du har reklamationsrätt i 3 år från inköpsdatumet, men då krävs det lite mer av dig som kund att visa på vad som är ett utsprungsfel på produkten.
 
Funderar lite hurvida det är värt att köpa till extra garanti och/eller försäkring till min snart nyinköpta D90 + 18-105. I affären (Mediamarkt) erbjuder dom 5 års garanti för 999 kr. Frågan är om det är värt det? Sedan när det gäller försäkringar har jag ingen större koll då jag aldrig har haft grejer som jag har tyckt varit tillräckligt värdefulla. Nu dock, med ovan nämn kamera och lite extra objektiv och blixtar börjar det bli intressant. Har ni några bra tips på försäkringar som passar bra för ändamålet? Skall man satsa på drulleförsäkring?

Vad har ni förresten själva för någon försäkring till era grejer?

//Johan


Vilka skador brukar du råka ut för?

Vilket försäkringsskydd har du idag?

Vilka skador ersätter specialförsäkringen?

Vilken är självrisken?



Försäkringar ersätter i allmänhet skadad/förlorad egendom till det återanskaffningsvärde den har i det skick den hade när skadan uppstod. Jag tecknar aldrig denna typ av försäkringar.

Istället är jag mitt eget försäkringsbolag genom att stoppa in premien på ett sparkonto, varje gång jag köper en ny pryl. Hittills har det för mig varit en lönande affär.
 
Jag köpte en sån extra försäkring på Expert för en Ipod nano 4 gig för ca 1 år sen. Tyvärr råkade jag ut för ett missöde och Ipoden krossades.
Åkte till butiken o lämnade in den och den var tvungen att skickas iväg för en bedömning vilket man kan tycka är tvekasamt men okej ändå. Man såg ju att den absolut inte gick att lagas.
100:- i självrisk enligt villkoren och står att man ska få motsvarande produkt.
Den nya Ipoden fanns inte i 4 gig utan i 8 gig och butiken ville då ha pengar för den mellanskillnad men jag stod på mig och dom gav med sig men det man ska veta att sen upphör försäkringen man betalat för !!!!!!!!!
Försäkringen man köpte, min var väl 3 år om jag minns rätt gäller bara för ett sånt skadetillfälle. Det stod i det finstilta man aldrig läste så man kan känna sig lite lurad.
Dom tvingade en oxå att när man lämnar in den för reklamation så måste man skriva på ett papper att man kan åka på att betala servicen själv av varan om inte försäkringen täcker den.

Har en gång råkat ut för ett garantiärende med sån här försäkring på Siba där jag hade köpt tv och digitalbox och tv antenn men fick kraftiga störningar direkt. Sen om det skulle gå på garanti eller den försäkringen var lite oklart. Siba sa att det måste vara fel på boxen och den lämnades in och fick tillbaka den efter 3 veckor och dom ville ha 500:- i avgift för att det visade sig att det inte var fel på boxen. Jag vägrade betala och fick inte hämta ut den. Kontaktade ARN och sen fick jag hämta ut den utan kostnad. Lämnade då in tv:n och efter några veckor fick jag höra att det var glapp i kontakten till scarten. Dom sa då att dom har skrotat tv:n att det skulle vara för dyrt att reparera den. Nypriset var ca 5000:- Dom skrotade min tv som jag ägde utan att tillfråga mig. Fick sen tilgodokvitto på den summan. Problemet var att det var sista modellen och den var nersänkt med ca 2000:- Jag fick dock behålla försäkringen men var ju tvungen att köpa en dyrare tv som jag inte lyckades pruta på. Dom ville då att jag skulle betala mer i försäkring då den nya tv:n då den var dyrare men tillslut gav dom upp och min försäkring flyttades över.

Tänk om man tex köper en ny bil å sen ska hämta ut den från service så har dom skrotat bilen för att bromsarna krånglar. Får man göra så ?
Nej Siba !
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.