Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)
Skälvriksen är så dyr i hemförsäkringen.
Skälvrisken brukar ju inte vara så dyr i extra försäkringar.

Titta på vilka risker du vill att försäkringen ska omfatta, vilken självrisk du är beredd att betala. Ställ detta mot din egen uppfattning om hur skadebenägen du är och återanskaffningskostnaden när skadan har inträffat.

Min rekomendation är att inte skaffa speciella försäkringar. Min uppfattning är att premierna är höga, ersättningarna låga och det finns risk att det dessutom är dubbelförsäkrat,vilket är fullständigt korkat. Hushållets hemförsäkring är en bra försäkring. Låga självrisker ger höga premier. Försäkringar anser jag ska täcka katastrofer, ha vettiga premier med måttliga självrisker.

Håll en låg profil istället och var rädd om grejorna, samt köp bildförstoringar för pengarna duu skulle laggt på försäkring, så får du nytta av kameran.

Nu är det dina risker och dina pengar och dina bedömningar om vad olika saker och tjänster är värda för dig och inte mina åsikter om vad som är bra. Valet är naturligtvis ditt.

Du behöver ej vara med i SFF, skillnaden är att som medlem har man en viss rabatt på premien.

Kan tänka mig att utrustning för 50 tkr har en premie på 150 kr/mån.

Jag är supernöjd, betydligt billigare än div. folksam och trygg hansa etc.
/K

Självrisken på hemförsäkringen brukar väl ligga på 1500:-
Självrisken hos Gefvert är på 1000:-

Hemförsäkring har man (förhoppningsvis) redan så skall man inte plocka ut nya saker var tredje månad så är det nog inte mycket ekonomi i det om man inte är yrkesman och har väldigt dyr utrusting.

Premien för hemförsäkringen betalar väl dessutom föräldrarna när man är 17 år. ;)

OK, du har rätt. Men kort och goot så är det ytterst sällan hemförsäkringarna täcker dessa dyra prylar om det inte är relaterat till hemmet.

Om min väska blir överkörd på en resa kan jag plocka ut ny utrustning med en separat förs.
Det enda den inte täcker är ju inre fuktskador/kondens.

Jag satt och ringde runt alla försäkringsbolag och ingen förstod detta om kameror förutom gevfert.

Hemförsäkring plus tillägg

Hej

jag stod inför samma dilemma då kamerautrustningen började växa.. Jag valde att ta en specifik tilläggsförsäkring via min hemförsäkring. Värdet som försäkras blir specifikt i balans mot värdet mot din utrustning och självrisken och totalkostnaden är klart okej. Försäkringen täcker det mest tänkbara som stöld, förlust, tappskador, brand, vatten mm ... du kan ju kolla hur möjligheterna är för din skull via ditt / ert försäkringsbolag ...

fridens ..
fredde L

Har någon prövat folksams allrisk det verkar vara en bra försäkring?

Krippa skrev:
OK, du har rätt. Men kort och goot så är det ytterst sällan hemförsäkringarna täcker dessa dyra prylar om det inte är relaterat till hemmet.

Om min väska blir överkörd på en resa kan jag plocka ut ny utrustning med en separat förs.
Det enda den inte täcker är ju inre fuktskador/kondens.

Jag satt och ringde runt alla försäkringsbolag och ingen förstod detta om kameror förutom gevfert.
Que, vad menar du med att den inte täcker?

Hemförsäkringen har ngt som kallas allrisk eller drulleförsäkring som tillägg som man bör teckna.

Det är just denna drulleförsäkring som du får ut på när väskan blir överkörd.

Problemet är att denna försäkring har ett tak. Brukar ligga runt 30-35 tusen. Låter kanske mycket men om man är en hel familj som är ute och reser och tex bilen blir stulen med alla kläder/prylar/kameror i så räcker knappast 35 000 kr för att ersätta allt.

Specialförsäkringar är dyra och när jag har kollat runt så får jag heller knapppt ut ngt om jag skulle få det stulet. Likvärdig utrustning kanske jag kan få.

Det här kan vara en bra tråd...
http://www.fotosidan.se/forum/showt...&perpage=15&highlight=försäkring&pagenumber=1

Robin Gyllander skrev:

Jag har Folksams Allriskförsäkring, den täcker värde upp till 40.000:- och gäller för allt man kan tänka sig, tex tappade kameraväskan i sjön från båten, typ !

Jag har just fått räkningen och den är för mig på 455 kr per år, självrisken kommer jag inte i håg, men tror den ligger på vanliga 1500:-

/kent

Jag har skaffat en solidförsäkring till min 30D gäller den om jag bränner slutaren?

Citerar blanketten "Funktionsfel som ej täcks av garantin"
Betyder inte det att dom betalar reparationen om ej canon gör det?

Robin Gyllander skrev:

Jag har Foksams allrisk men har aldrig testat den - dvs har aldrig haft någon skada så jag har behövt testa hur villiga de är att ersätta mig. Däremot vet jag andra som haft motsvarande allriskförsäkringar i olika bolag och tappat tv-apparater i golvet, satt sig på glasögonen etc och de flesta har fått ut ersättning. Vad som brukar vara problem med en del försäkringar är värdeavdraget dvs när utrustningen blivit några år får man inte ut fullt värde för det man blivit av med vilket kan kännas lite pyrt och det bör man kolla upp innan man tecknar försäkringen. Hörde talas om en försäkring som elektronikkedjorna sålde där man ändrade (läs försökte) villkoren under försäkringens gång men efter överklagande till konsumentverket var man tvungen att betala ut det man faktiskt lovat att betala ut när man sålde försäkringen.

Bokeh skrev:
Jag har Folksams Allriskförsäkring, den täcker värde upp till 40.000:- och gäller för allt man kan tänka sig, tex tappade kameraväskan i sjön från båten, typ !

Jag har just fått räkningen och den är för mig på 455 kr per år, självrisken kommer jag inte i håg, men tror den ligger på vanliga 1500:-

/kent

Även om det är ett gammalt inlägg..

Allriskförsäkringar är bra, om du har otur och tappar kameran i sjön eller liknande, men får du den däremot stulen i offentlig miljö eller ur bil så räcker den inte långt.

cjl - som sitter och går igenom sina försäkringar..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto