Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte fota på ett större motorsportsevenemang och sökte ackreditering, men när man är ny eller i uppstart av verksamhet och försöker sälja bilder till lokaltidningar är det ju ganska svårt att få ackreditering att ta bilder och pressansvarig sa att man måste ha en tidning eller dyligt bakom sig så man är försäkrad om man ställer till med något. hur gör man om man frilansar osv...
//Johan

Jaha.. jag fick samma svar....... Men ska upp och fota ifrån publiksidan
Han nämnde också att jag också kunde ha pressleg.
Verkar som att man måste ha kontakter eller en tidning bakom sig för att komma in i den innre kretsen på banan.

Jag kan tänka mig att arrangören säger som de gör av några olika skäl;

1. försäkringsfrågan.
Som egenföretagare/frilansare så har man oftast ett grundskydd i form av en företagsförsäkring. Denna försäkring är ofta en paketlösning som innehåller en försäkring för brand och stöld, en ansvarsförsäkring, rättsförsäkring samt försäkring mot avbrott i verksamheten. Just delen kring ansvarsförsäkring är ganska viktig och här är det mer arrangören som skyddar dig genom att neka de som inte (troligen) är försäkrade

2. platsbrist
I många fall är det helt enkelt platsbrist och genom att bara godkänna yrkesfolket så riskerar man kanske inte att man måste neka yrkesfolk som kommer sent för att det inte finns plats för att man råkat fylla upp med folk som kanske bara fotar för skoj skull.

3. fotografens beteende
Här kan man ha lite olika åsikter men en relativt oerfaren amatör riskerar att "vara i vägen" eller på andra sätt ställa till det för sig själv eller tävlingen jämfört med mer erfarna yrkesfolk. Vill man som arrangör inte riskera något så väljer man att inte godkänna de man misstänker är mer gröna på området. Nu är det inte direkt bevisat att "amatören" skulle ställa till det mer än yrkesfolket men om jag som arrangör vill minimera risker på t.ex. en STCC-tävling så hade jag nog hellre valt att ackreditera en yrkesfotograf som varit på 25 tävlingar innan än någon amatör som kanske aldrig ens plåtat på en sådan tävling innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar