Annons

Försäkra kameran för resa

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska resa till Colombia och planerar att ta med mig min kamera.

Vet att det är många på FS som reser med sin utrustning och tänkte be om tips hur ni gör med försäkring? Reser ni oförsäkrat och chansar på att utrustningen inte blir stulen, tillägg i hemförsäkring eller separat försäkring?

Tack på förhand!
/Kristoffer

Har du hemförsäkring och en reseförsäkring som ingår i den, så börja med att kontakta ditt försäkringsbolag o hur din hemförsäkring täcker kamerautrustningen och vad som gäller.

Beroende på vilket försäkringsbolag du har så går det att göra tillläggsförsäkringar. Jag har en drulle försäkring för mina saker på 100.000kr. Känns bra när man sitter i en gummibåt med all kamerautrustning.
/Jonas, har Länsförsäkringar

Jag har tittat runt en hel del på försäkring runt kameran. Och många har en drulle försäkring som har ganska högt belopp, men när man börjar titta närmare på vad den gäller så är det inte lika roligt....
Har set på flera att för att få ut det högre beloppet så är det endast i bostaden detta gäller, hos vissa så gäller detta utanför bostaden men inte för kamera och annan teknisk utrustning. Utan då är det ett betydligt lägre värde man får ut.
Många försäkringsbolag erbjuder en sakförsäkring som ofta är ganska dyr.

Så mitt råd är att ring försäkrings bolaget, fråga specifikt om kamera utrustning, godtag inte att de säger att allt ingår i drulle utan be dom titta upp detta en extra gång hur det är med kamera utrustning.

Jag ska snacka med försäkringsbolaget, hade redan mailat dem innan jag skrev inlägget.

Hoppas det finns möjlighet att teckna någon extra försäkring. Normalt är jag inte mycket för sådana men det är dags för ett undantag då det stundtals är lite småruffigt i Colombia.

Jag har fått för mig att det är många som tecknar kameraförsäkring genom Gefvert. Tycker att man har läst det här på FS lite då och då. Möjligen har de bra villkor och låga premier? Kan vara värt att kolla upp iaf!

Själv har jag drulle genom LF på hemförsäkringen.

Jag har ett drulle tilläg i min Hemförsäkring hos Folksam och enl dem ska det täcka upp både min flugfiske utr och kamera utrustning..

Jag har varit i kontakt med Länsförsäkringar där jag har min bostadsrättsförsäkring och enligt dem så har jag en allrisk/drulle-försäkring som del av hemförsäkringen och den täcker 35kkr. Det täcker utan vidare min D90 + 18-50, 70-200, 50/1.4.

Den skulle gälla vid rån samt om jag inte var uppenbart försumlig. Jag frågade särskilt om den gällde utomlands.

Känner mig lugnare men kommer naturligtvis att vara försiktig. Handlar mer om att det är obehagligt att bli rånad än själva värdet på kameran.

Jag letar oxå efter en bra försäkring. Jag har IF hemförsäkring med drulle och den ska täcka kameran. Problemet som jag ser det är att ersättningstabellen är ganska snål...
<1 allt tillbaka
2 allt tillbaka
3 65% tillbaka
4 50% tillbaka
5 40% tillbaka
6 30% tillbaka
7 20% tillbaka
8 20% tillbaka
osv

Eller är det bara jag som tycker det. Jag pratade med dem och för att se om de kunde värdera sakerna som gått sönder eller blivit stulna och få det tillbaka. Men det gick tyvärr inte.

Någon som vet något bolag där man kan försäkra (som privatperson) där man får tillbaka vad det kostar att köpa ett likvärdigt begagnat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar