Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkra kamera+objektiv under längre resa

Produkter
(logga in för att koppla)

sim161

Ny medlem
Hejsan, jag har sökt en del och försökt hitta någon tråd med liknande problem som jag men inte lyckats.
Tar mig friheten att göra min första egna tråd här på fotosidan :)
Som rubriken lyder ska jag ut på en längre resa i vinter, antagligen någonstans kring 2 månader.
Platsen kommer bli, precis som så många andra i min ålder. Malaysia, thailand, vietnam osv.
Hela min resa bygger i princip på att ta med min kamera samt några andra prylar. Det som jag tänkt änsålänge är:
Canon EOS350D+BG-E3, Canon 135mm f/2.0L + ett objektiv till och tillslut min Macbook pro.

Ska jag skippa något får det bli datorn såklart, men jag vill väldigt gärna ha med den.
Hur som helst, vad har ni för tips vad gäller försäkringar. Jag vill veta allt som kan vara bra att veta.

Mvh Simon

För det första kolla med din hemförsäkring vad du har för skydd i den och vad som gäller för kameran och objektiven, samt ev dator.

Vad du också skall tänka på är att packa hela din kamerautrustning i handbagaget, inkl batterier, laddare och ev övriga. SKulle din väska förkomma på vägen, ersätter nämlingen inte flygbolaget detta.

Gersemi skrev:
För det första kolla med din hemförsäkring vad du har för skydd i den och vad som gäller för kameran och objektiven, samt ev dator.

Vad du också skall tänka på är att packa hela din kamerautrustning i handbagaget, inkl batterier, laddare och ev övriga. SKulle din väska förkomma på vägen, ersätter nämlingen inte flygbolaget detta.

Precis som du säger har jag tänkt ha allt av värde i en egen väska/ påse som går som handbagage. Aldrig att jag släpper den väskan med blicken kan jag säga direkt :)
Jag ska kolla upp med mitt bolag, har även en god vän till familjen som jobbar med försäkringar.

Fortsätt gärna fylla på med svar, hur ni gått tillväga. Jag kan inte vara ensam om att åka utomlands med all utrustning :)

När jag täcknade försäkring för några år sedan så var jag tvungen att skaffa en specialförsäkring för min kamerautrustning. Detta för att utrustningen ansågs vara stöldbegärlig och då täckte bara hemförsäkringen upp till ett värde av 10000 kr. Jag hittade en sådan försäkring hos Trygg Hansa men det kan hända att fler bolag har liknande numera. Jag var dock tvungen att göra en värdering av utrustningen hos en snälll butik så det tog några dagar extra att få klart allting.

christianlarsson skrev:
När jag täcknade försäkring för några år sedan så var jag tvungen att skaffa en specialförsäkring för min kamerautrustning. Detta för att utrustningen ansågs vara stöldbegärlig och då täckte bara hemförsäkringen upp till ett värde av 10000 kr. Jag hittade en sådan försäkring hos Trygg Hansa men det kan hända att fler bolag har liknande numera. Jag var dock tvungen att göra en värdering av utrustningen hos en snälll butik så det tog några dagar extra att få klart allting.

Just därför det är viktigt att kolla med sitt försäkringsbolag. Villkoren, samt beloppen för den sk allrisken kan skifta från bolag till bolag, samt vad som gäller just vid resa.

Själv har jag ett sk allriskbelopp på 40 000:- i min hemförsäkring, och den täcker kamerautrustningen.

Vad som också är lite lurigt med kamerautrustningen är at värde kan skrivas ner ganska snabbt på utrustningen, beroende på ålder. Så också en viktigt bit att kontrollera.

ANNONS