Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkra kamera krävs hemförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Godmorgon!

Jag har nu i någon timme sökt runt både i forumet om tips på försäkringsbolag och på google, men hittar inget bolag där jag enbart kan teckna en försäkring på en Canon EOS 400D som jag ska köpa i dagarna.

Vad det har verkat som så pratar många om att de har kunnat göra tillägg i deras hemförsäkringar som täckt det mesta som skulle kunna hända en kamera.

För det är så att jag har fasen inte ens en hemförsäkring kom jag på, och som väldigt fattig ungdom så vet jag inte heller om jag har råd med försäkring - även fast jag vet att ni kommer säga att det kvittar, händer något så är man glad över att man pungade ut de där extra kronorna för hemförsäkringen. :)

Anyway; finns det något bolag, som man kan teckna en försäkring hos, där det mesta ingår till ett humant pris?
Det ska gärna innefatta skador och framförallt stöld, då jag som sagt är på vift ofta.

Då jag är ute o reser i vårat avlånga land ganska ofta, året om - så vore det väldigt betryggande att iallafall ha kameran försäkrad, då jag slitit som en gnu för att få ihop till den.

Eller är det rentav så att jag måste skaffa hemförsäkring och därigenom teckna ett tillägg hos bolaget?

Hoppas det inte blev allt för luddigt, klockan är tio över sex en lördagmorgon och jag ska gå och sova nu.

Tack på förhand!

Bo utan hemförsäkring låter vanskligt, varför inte teckna en som kostar några hundralappar om året och där kameran ingår utan extra kostnad?

Om du vill ha en separat försäkring kan du teckna en där du köper kameran, den är avsevärt dyrare än hemförsäkring men du "slipper" hemförsäkring s.a.s. Handlar du på Onoff/Elgiganten/Cyberphoto etc. blir du ju överöst med försäkringserbjudanden.

Senast ändrad:
har du eget boende - skaffa hemförsäkring bums! Bor du f f hemma, då är du hemförsäkrad. Är du dessutom ung eller studerande är de flesta hemförsäkringar billiga för dig. Skit i separatförsäkringar för kameran. De är bara något som handlarna förstärker sin vinst med. På hemförsäkringen kan du istället förstärka "drulleförsäkringen" som finns i den med eller utan tilläggskostnad. Det duger gott.

allrisk

Se till att du får allriskförsäkring i din hemförsäkring. detta för att din kamera ska vara försäkrad även utanför hemmet! Alla försäkringsbolag har något tillägg (ibland är det gratis och ingår) i sina hemförsäkringar. Detta brukar täcka prylar upp till ca 30000 kr i "lösöre".

Leif: Ja, det är sant, jag är medveten om att jag är såpass blåögd att det ska krävas att det händer något innan jag verkligen skaffar hemförsäkring. Men det verkar som om du vet något billigt alternativ? Tips mottages med glädje, dvs hemförsäkring och med tilläggsförsäkring som täcker stöld m.m.

Tänk också på att jag är fattig arbetslös som lever på bidrag o inte kan betala multum. ;)

Bengt: Bor i eget, är 19 år så, ja - det kanske finns något ungdomsalternativ?
Kameran köper jag av en privatperson här på fotosidan.se, så någon butikförsäkring finnes icke.

Anledningen till att jag vill skaffa försäkringen är dels att det inte är någon garanti på den och, ja, det jag nämnt innan - att jag reser runt mycket.

Tack på förhand, och fortsatt trevlig helg!

Många försäkringsbolag har så kallade specialförsäkringar o då kan du dels försäkra bla kameror,klockor samt andra dyra föremål.
Premien brukar baseras på värdet på sakerna o ligga på 3-5% per år.

Det krävs ett värderingsintyg som underlag för att kunna teckna sådan försäkring.

Beror på vad försäkringsbolaget godkänner.I dom flesta fall kan tex kameraaffärer uprätta ett sådant.

Om man ej är yrkesfotograf så brukar det oftast räcka att utöka sin hemförsäkring den brukar kunna gälla upp till 35000 kr men det är bara att kolla med ditt bolag.

Jag har ett tillägg till min hemförsäkring hos Folksam som heter Allrisk, den täcker upp till 40.000:- och kostar ca: 400 per år om jag minns rätt.

/kent.

Hemförsäkring är väldigt praktiskt, och täcker ofta sånt som folk tar externa extraförsäkringar.

Min digitala systemkamera dog till följd av en rad olyckliga händelser som bland annat innehöll en väska, en två liters vattenflaska och en tvåvåningssäng i ryska karelen. Det täcktes av hemförsäkringen.

Ring runt till olika försäkringsbolag och fråga vad en försäkring för dig kostar och vad den täcker.

Förlåt, men låt mig nu ställa frågan: Du vill försäkra din kamera för ca 8000 kr, men du har ingen försäkring för de ca 100.000 i ditt hem?

Teckna hemförsäkring med tillägget allrisk, eller allrisk + (eller vad de nu kan heta (fd. drulle).

Tänk också på att jag är fattig arbetslös som lever på bidrag o inte kan betala multum. ;)

Nu ska jag inte utvärdera din privatekonomi, men är det så klokt att köpa en systemkamera för 8000:- då?

Okej, jag kör den enkla varianten och ringer runt, tack så mycket för era svar!

Jesper Ekvall: Ja, jag klandrar dig inte - men i mitt hem, en liten 1a, hyreslägenhet så är väl det totala värdet av allting jag äger på sin höjd 15000.
Jag äger inga dyra saker what so ever, utöver kameran.

Well, ja jag förstår delen ang min ekonomi, men det är så att jag har ca 3000 i månaden att leva på, då ska mat inhandlas och räkningar betalas.
Jag har nu varit iväg och jobbat i 2 veckor och därigenom fått ut ca 9000kr, slitit som ett djur och känner att nu jäklar ska jag unna mig kameran.
Jag lever hellre snålt och har kameran än att leva gott i en månad och sen sucka över att jag inte gjorde något vettigt för pengarna. :)

Martin Törnqvist skrev:

Jag har nu varit iväg och jobbat i 2 veckor och därigenom fått ut ca 9000kr, slitit som ett djur och känner att nu jäklar ska jag unna mig kameran.
Jag lever hellre snålt och har kameran än att leva gott i en månad och sen sucka över att jag inte gjorde något vettigt för pengarna. :)

Rätta mig om jag har fel. Du får alltså
socialbidrag? Om så är fallet tycker jag att du ska unna skattebetalarna att slippa betala ditt bidrag under tre månader, eftersom du själv har vart så duktig att arbeta ihop det.

Tobias: Jag förstår helt klart din synpunkt - och håller med.
Och det är såhär: jag är arbetssökande (och ja! jag söker faktiskt jobb till skillnad från många andra som bara glassar o skiter i det), får bidrag för det och iomed att jag varit iväg och jobbat nu tillfälligt, så kommer jag inte bli berättigad bidrag på säg 2 månader eftersom de anser att jag har ekonomi själv.

I så fall ber jag om ursäkt för att jag skällde på dig. Jag trodde att du hade jobbat svart eller liknande och ville "unna" dig något.

Men så var det ju inte i detta fallet.

MVH Tobias

Martin: SKAFFA hem försäkring BUMS. Vad gör du om något i lägenheten går sönder och det måste repareras? Börjar man räkna på invetarier så som vitvaror och dyl så blir det snabbt lite pengar. En brand eller vattenskada kan försätta dig i personlig konkurs eftersom du lever så nära marginalen.

Jag är inte så insatt i det här med försäkringar och sådant...

Jag har dock hört talas om något som heter SmartSafety. Någon slags spärr/försäkrings-service om jag förstått det rätt. Då krävs det endast att man har en hemförsäkring. Så betalar man en årsavgift på 295kr(tror jag). Sen registrerar man ALLA sina prylar av värde hos SmartSafety. Sedan om något blir stulet eller liknande så kommer de att beräkna värdet på varan (om det t ex sjunkit i pris eller så), och sedan får man betala en självrisk på 10%. Sedan så ska alltså SmartSafety ersätta prylen åt en...

Det är iallafall som jag uppfattat det lite kort. Finns säkert något jag glömt eller något jag missuppfattat. Men tänkte att det vore värt att nämnas... och även kollas upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar