Annons

Försäkra dig mer i onödan.

Produkter
(logga in för att koppla)

sumo simon

Medlem
Hej hej,

Jag fick just en avi på 800:- från ett försäkringföretag som heter SOLID. De vill att man ska försäkra sin dyra kamerautrusning hos dem. Och det är ju bra...

Jag ringde mitt försäkringsbolag som jag har försäkrat huset i. De sa:

-Skulle du tappa din kamera/utrustning eller någon apa snor den går det på hemförsäkringen.

Så då behöver man ingen extra försäkring här inte :) Spara dina pengar till mer kamera utrusning istället :)

Mvh:Simon
 
Vilket bolag var det? Gäller sånt alla bolag eller bara ditt bolag?

Jag har ingen försäkring alls annat än hemförsäkringen då. Ska ju resa till Sri Lanka nu 4:e April men jag vet inte om jag vågar ha med min kamera. Den är ju så ny och dyr för mig så om något hände skulle jag gråta i all evighet.
 
Läs det finstilta i din hemförsäkring innan du avfärdar extraföräkring för kameraprylar, vad ditt försäkringsbolag säger till dig i telefon nu och vad de kommer att säga när du anmäler en stulen/tappad/förstörd kamera, skiljer sig högst radikalt.
 
Hej

Är inte säker men en mervärdesförsäkting alt drulle är väl ett alternativ ? högre premie men billigare självrisk och täcker..allt ? stöld / rån / tappning/ grus / sand mm ?

Eller har jag fel ? Jag skall i dagarna upp till mitt bolag och räta ut detta inför kameraköp ... tar del av funderingar här med glädje ..

mvh fredrik
 
systerdiesel skrev:
Läs det finstilta i din hemförsäkring innan du avfärdar extraföräkring för kameraprylar, vad ditt försäkringsbolag säger till dig i telefon nu och vad de kommer att säga när du anmäler en stulen/tappad/förstörd kamera, skiljer sig högst radikalt.


Så är det nog, ja.

Jag har haft utrustning försäkrad flera år, dock inte just nu. Jag har betalat så mycket i bolag x + x + x, att det upplevs ruinerande. Visst är det surt om det händer ngt men då får jag ju tänka på alla pengar jag sparat. Oavsett extra tilläggsförsökring så vet man aldrig vad man får när man betalar. Det som står i villkoren skall ju gälla, men vilket f,bolag VILL betala ut ersättning;) INGET, om dem kan komma undan såklart:)!

Jag kommer säkerligen att fixa extra försäkring i framtiden och då kommer jag nog att söka upp den som bemöter en bäst och som lägger alla korten på bordet. Huvva så lite serviceinriktade dem kan vara,,!

Mvh Niclas,
 
Det ironiska är att många proffs som besitter utrustning för över millionen faktiskt inte ser värdet i att försäkra prylarna, blir dyrare än att lämna in för rep, privat.

Jag vet ett exempel där fotografen lämnar in flera varor varje år på service och rep, Enligt honom så lönar det sig ändå inte med försäkring. Dessutom så tar det OFTA en massa tid när allt formellt skall fixas hos bolagen, sällan det fungerar för de ivrigt yrkessamma.

Men visst, har man företag så blir säkerligen premien många gånger dyrare så min jämförelse haltar nog lite;)

/Niclas,
 
Det stæmmer inte till 100%!

Førsækrings bolagen ær vælldigt snabba att sæga så men far du ivæg och tappar kamera væskan i sjøn eller får den stulen ær det inte sækert speciellt utomlands sedan tæcker det inte mer æn upp till 25-30000 så allt øver det får du inget før så før mig med 70000 i kamera væskan så blir det vælldigt surt...
 
nej det stämmer det fins ju en gräns , ett tak ... jag utgick från min egen del med utrustning under 50 000 ...

mvh fredrik
 
Utökade min hemförsäkring till Allrisk och då täcker den upp till 30000 med dig ut eller i bil (dold).Gäller även om du klantar dig eller tappar prylarna ,men 30000 räcker inte alltid så långt och utomlands vet jag inte.Folksam genom jobbet har jag.
 
Visst det beror ju på vilket tak man har. Premien stiger naturligt nog med högre försäkringsumma.

Sedan så är ju detta med prylvärdering en femma för sig, om jag värderar ett objektiv till 6000 när jag tecknar försäkringen och nypriset då var 10000 så är det inte säkert att bolaget håller med om det typ två år efter. Värdeminskningen är det ju upp till kunden att räkna med och meddela f,bolaget, alltså om jag anser at ingen värdemiskning är ett faktum så står sig försäkringssumman.
--Det jag menar är att om jag värderar mitt objektiv till 6000, trots att två år gott så är det inte säkert att f,bolaget håller med mig om det. Enligt det finstilta i t ex "folksam" som jag hade sist står det att f,bolaget söker egna referenser för att värdera i ett sådant läge,, oavsett vad jag som kund säger alltså!

Jag får ångest bara av att tänka på f,bolag. Hoppas att jag är ensammen om det.

Mvh Niclas, som erkänner sin stränga skepticism mot f,bolag generellt;)
 
Senast ändrad:
När jag behövde försäkringsbolaget på grund av en kamera jag förlorat lärde jag mig att det fanns ett tak på hemförsäkringens allrisktillägg vid 30.000:- Det förslår inte så långt.
 
Niclasfoto skrev:
Visst det beror ju på vilket tak man har. Premien stiger naturligt nog med högre försäkringsumma.

Sedan så är ju detta med prylvärdering en femma för sig, om jag värderar ett objektiv till 6000 när jag tecknar försäkringen och nypriset då var 10000 så är det inte säkert att bolaget håller med om det typ två år efter. Värdeminskningen är det ju upp till kunden att räkna med och meddela f,bolaget, alltså om jag anser at ingen värdemiskning är ett faktum så står sig försäkringssumman.
--Det jag menar är att om jag värderar mitt objektiv till 6000, trots att två år gott så är det inte säkert att f,bolaget håller med mig om det. Enligt det finstilta i t ex "folksam" som jag hade sist står det att f,bolaget söker egna referenser för att värdera i ett sådant läge,, oavsett vad jag som kund säger alltså!

Jag får ångest bara av att tänka på f,bolag. Hoppas att jag är ensammen om det.

Mvh Niclas, som erkänner sin stränga skepticism mot f,bolag generellt;)

Måste nog hålla med dig nicklas att så känner jag också efter ett antal "duster" med försäkringsbolag och framförallt med skadereglerare som är hellt pucko.I dessa fall gällde det vurpor med MC,Dom bjöd 35000 minus självrisk,jag letade upp 20 annonser på nätet och bevisade för dem att det var frågan om 55000.Men det var inte lätt att övertyga.
 
Med allrisk brukar taket vara ca 30000 kr

Problemet är att 30 000 skall täcka allt. Plånbok, kamera, kläder, barnvagn osv
 
Vår hemförsäkring täcker allt upp till 10000e har jag för mig, det motsvarar ju 100000 SEK. Och bolaget är inte alls motvilliga att betala ut pengar för bortkommna saker. Och inbakad i försäkringen finns en reseförsäkring som täcker allt som försvinner då du är längre bort hemifrån än 50km.

Verkar som attityden hos finska försäkringsbolag är bättre än hos svenska...
 
Hade en specialförsäkring hos folkskam, förlåt folksam, för några år sedan. Enligt försäljaren skulle den täcka det mesta i olycksväg, märkligt nog täckte den inte de två olyckor jag råkade ut för (en M4 m 35/1.4 i sjön och en stulen mellanformatare), kommer inte ihåg exakt vilka undantagsklausuler som visade sig råda, men nix pengar blev det i alla fall. Numera skiter jag glatt i lurendrejarna i försäkringsbranschen vad gäller allt utom hemförsäkring och bil, och plåtar på under riskabla former med dyra kameror i diverse konstiga länder. Har aldrig blivit av med en enda pryl, blir nog billigare att strunta i tilläggsförsäkringen och räkna med att kanske behöva köpa nytt om något "försvinner".
 
Jonas

Är du säker på att du inte blandar ihop ersättningen som du får för saker som finns I hemmet och saker som du har MED dig. För det ersätts med olika belopp.
 
Erik Schalin skrev:
Jonas

Är du säker på att du inte blandar ihop ersättningen som du får för saker som finns I hemmet och saker som du har MED dig. För det ersätts med olika belopp.

Sitter nu här med försäkringspapprena, Täcker 10000e i hemlandet, i alla fall... Så tillvida du kan påvisa stöld (vilket det är om sakerna inte lämnas till polisen). Täcker även sakskador. Hur det är utomlands hittar jag nu inte just nu, papprena är på finska vilket inte gör det lättare... :)

edit: 10000e gäller i Norden.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.