ANNONS
Annons

Förpackningen till fixersaltet öppen, går fixet att använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

eorl

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt paket med Kodaks fixersalt F-24 som jag tänkte använda till att framkalla några svartvita rullar med. Nu är det så att jag upptäckt att plasten som saltet var förslutet i, var öppet, och saltet låg ihop som en stor hård skorpa. Jag undrar om det spelar någon roll för fixets funktion om plasten varit öppen (saltet ska nog lösa upp sig i vattnet bra ändå). Innebär det att fixet är oanvändbart nu? Någon som har någon aning?

Blanda till fixet, ta en bit oframkallad film och lägg i fixerlösningen och mät hur lång tid det tar för filmbiten att klarna. Fixera sedan 3 gånger* klarningstiden. Om klarningstiden är väldigt lång eller om filmbiten inte klarnar alls är fixet förmodligen obrukbart.

* Blev osäker på om det är 2 eller 3 gånger klarningstiden som brukar rekommenderas, men även om det inte är bra att fixera för länge så är det nog bättre att fixera några minuter för mycket än att fixera några minuter för lite.

Blanda till fixet, ta en bit oframkallad film och lägg i fixerlösningen och mät hur lång tid det tar för filmbiten att klarna. Fixera sedan 3 gånger* klarningstiden. Om klarningstiden är väldigt lång eller om filmbiten inte klarnar alls är fixet förmodligen obrukbart.

* Blev osäker på om det är 2 eller 3 gånger klarningstiden som brukar rekommenderas, men även om det inte är bra att fixera för länge så är det nog bättre att fixera några minuter för mycket än att fixera några minuter för lite.

Hej !

Regeln är dubbla klarningstiden, men använder man traditionella
långsamma fix, typ F24 händer nog inget om tiden blir 3 eller 4 ggr klarningstiden.
Snabbfix är mera energist och därmed kinkgare.

Använd inte samma fix till både film och kopior.

Har råkat ut för samma sak, det tog evigheter innan
klumpen löst sej.
Banka isär biten noga först.

//MW

Har råkat ut för samma sak, det tog evigheter innan
klumpen löst sej.
Banka isär biten noga först.

//MW

Men det gick bra att använda för dig?

"Blanda till fixet, ta en bit oframkallad film och
lägg i fixerlösningen och mät hur lång tid det tar
för filmbiten att klarna".

Om jag fattat metoden rätt så ska jag alltså ta en bit av någon film som jag inte fotograferat på och inte framkallat, lägga den i enbart fixerbadet och se hur fixet verkar. Korrekt?

Men det gick bra att använda för dig?

"Blanda till fixet, ta en bit oframkallad film och
lägg i fixerlösningen och mät hur lång tid det tar
för filmbiten att klarna".

Om jag fattat metoden rätt så ska jag alltså ta en bit av någon film som jag inte fotograferat på och inte framkallat, lägga den i enbart fixerbadet och se hur fixet verkar. Korrekt?

Hej !

Ja, fixet, eller fixersalt är väl som vanligt salt, blir det blött klumpar det sej,
men det är fortfarande salt.

Javisst, använder du småbildsfilm så tar du filmtungan, den stumpen som
är ytterst på filmen som man trär fast på upptagningsspolen.

Använder du dosa så fyll den så det kommer upp lite i hålet, stoppa
i stumpen, kolla när den klarnat och forsätt fixera lika länge till.

Filmfix brukar anses förbrukat när klarningstiden blivit den dubbla, pappersfix
långt tidigare, när silverkoncentrationen blivit för stor för att den ska
gå att skölja bort, ( se specen för fixet ) det är anledningen att inte använda samma fix.
Ibland säds de även olika.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar