Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förminskning av bilder????
- Trådstartare tintin
- Start datum
slatten
Aktiv medlem
Ska du förminska filstorleken menar du eller vad ska du förminska? Det jag brukar göra med mina RAW filer som någon vill se är att konvertera om dom till tiff eller jpeg i bildarbetaren.
1. Öppna Bridge
2. Tar det på svenska och du kan göra det här från Photoshop med under arkiv/skript/bildarbetare
3. Välj verktyg
4. Välj Photoshop
5. Välj Bildarbetare
6. Bildarbetarmenyn öppnas här fyller du i under 2 var du vill ha dina nya bilder och under 1 varifrån
7. Under 3 väljer du filtyp du kan välja tiff, jpeg och psd
8. Jag brukar välja jpeg
9. Kvalitet 5
10. Anpassa ikryssad
11. Storleken till 1024x1024 px
12. Konvertera till sRGB ikryssad
Resten av inställningarna behöver du inte bry dig om för den här typen av konvertering. sedan är det bara att starta konverteringen och hämta lite kaffe det tar nämligen lite tid.
Slatten
1. Öppna Bridge
2. Tar det på svenska och du kan göra det här från Photoshop med under arkiv/skript/bildarbetare
3. Välj verktyg
4. Välj Photoshop
5. Välj Bildarbetare
6. Bildarbetarmenyn öppnas här fyller du i under 2 var du vill ha dina nya bilder och under 1 varifrån
7. Under 3 väljer du filtyp du kan välja tiff, jpeg och psd
8. Jag brukar välja jpeg
9. Kvalitet 5
10. Anpassa ikryssad
11. Storleken till 1024x1024 px
12. Konvertera till sRGB ikryssad
Resten av inställningarna behöver du inte bry dig om för den här typen av konvertering. sedan är det bara att starta konverteringen och hämta lite kaffe det tar nämligen lite tid.
Slatten
Senast ändrad:
tintin
Avslutat medlemskap
Ursäkta jag kanske inte var tydlig nog :-(
Jag menar att förminska tex 300 bilder till ett webbalbum så att kunden kan se alla bilder och sen välja för de de vill ha redigerade och förstorade. förminskade såpass att de ej kan göra något med bilderna
Har inte vågat mig in i Bridge än :-(
Ok tack skall försöka mig på detta )))
Jag menar att förminska tex 300 bilder till ett webbalbum så att kunden kan se alla bilder och sen välja för de de vill ha redigerade och förstorade. förminskade såpass att de ej kan göra något med bilderna
Har inte vågat mig in i Bridge än :-(
Ok tack skall försöka mig på detta )))
slatten
Aktiv medlem
hej
Ja som jag skrev du behöver inte gå in i bridge du kan göra det från Fhotoshop. och om du vill vara säker på att dom inget kan göra dra ned kvaliteten lite (punkt 9). Den här bildarbetaren ska du lära dig, sedan kan du skapa skript som du anropar. Då kan du tex få din signatur och bilderna skärpta för webb i konverteringen. Jag jobbar alltid med den när det är stora mängder bilder. Lycka till nu och bara att fråga på om det är något.
Ja som jag skrev du behöver inte gå in i bridge du kan göra det från Fhotoshop. och om du vill vara säker på att dom inget kan göra dra ned kvaliteten lite (punkt 9). Den här bildarbetaren ska du lära dig, sedan kan du skapa skript som du anropar. Då kan du tex få din signatur och bilderna skärpta för webb i konverteringen. Jag jobbar alltid med den när det är stora mängder bilder. Lycka till nu och bara att fråga på om det är något.
tintin
Avslutat medlemskap
hej
oj oj oj det lät som rena grekiskan jag förstod allt och försökte med en bild som blev 496k allt ok så långt..
resten du sa med skript har du tid å lust att förklara eller finns det någonstans jag kan läsa om det
ztenlund
Aktiv medlem
Bridge kan göra färdiga webbalbum så det är nog smartast att våga sig in där. Det går även att göra kontaktkartor i PDF-form. Finns i Output-modulen och instruktioner finns det säkert massor av på nätet om du inte begriper dig på den.
Typ så här:
http://martinstenlund.se/files/temp/bridge_gallery/
Gamla bilder från en kompaktkamera som jag gjorde ett exempelgalleri av någon gång när någon relaterad fråga var upp. Man kan göra utan Flash också.
Typ så här:
http://martinstenlund.se/files/temp/bridge_gallery/
Gamla bilder från en kompaktkamera som jag gjorde ett exempelgalleri av någon gång när någon relaterad fråga var upp. Man kan göra utan Flash också.
Emeleus
Aktiv medlem
tack för informationen
Jag brukar alltid spara bilderna i kameran som både jpg (basic) och raw. Så har man ju klara jpg-bilder att lägga upp.
Eine
Avslutat medlemskap
Hej hej!
Jag sitter på en Mac med Cs5 och undrar hur man förminskar fler bilder samtidigt.
Tex om jag har 300 bilder från en fotografering och en kund vill se alla bilder oredigerade?????
Eller finns det något annat bättre alternativ??
Vore tacksam för svar
Mvh Annelie
Jag har provat Adobe Photoshop Lightroom och det kan jag starkt rekomendera! Det gör allt det du frågar efter väldigt enkelt och smärtfritt. och det verkar vara ett smidigt sätt att hålla ordning på bilderna, framkalla raw, importera och exportera mm
Vet att frågan handlade om cs5 men jag delar med mig av detta ändå