Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggley

Avslutat medlemskap
Hej!

Har problem med att förminska bilder. De jag tar ligger i genomsnitt runt 2 Mb och är väldigt stora vilket leder till att jag inte kan ladda upp dem här.

Bilderna är i jpeg format men har ändå problem.

Har inga redigeringsprogram direkt..

Finns det nåt enkelt sätt man kan förminska storleken på en bild utan att mista för mycket av kvalitén??

/Piggley

Var?

Gick in på gimp.org men vad är det egnetligen man ska ladda hem. jag provade nåt men det funkade inte.. hmm. konstig sida det där, nån som har en länk direkt till nerladdningen??

Re: Var?

Piggley skrev:
Gick in på gimp.org men vad är det egnetligen man ska ladda hem. jag provade nåt men det funkade inte.. hmm. konstig sida det där, nån som har en länk direkt till nerladdningen??

Jodå. Jag utgår ifrån att du kör Windows XP/Vista.

http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Ladda den översta plus nummer 2.

Ladda också hjälpfilen längre ned om du vill hjälpen i din dator. Annars finns det gott om hjälpsaker på nätet, och här på fotosidan.se.

Per.

Piggley skrev:
Finns det nåt enkelt sätt man kan förminska storleken på en bild utan att mista för mycket av kvalitén??
Vill du inte ladda ner ett helt bildredigeringsprogram så finns det ett litet bra gratisprogram för att förminska bilder som heter Easy Thumbnails

Har även hittat en pdf-manual på svenska till programmet som finns här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar