Annons

Förminska bilder i PS.

Produkter
(logga in för att koppla)

Blacknwhite

Medlem
Jag har ett flertal bilder jag vill lägga upp på FS. Naturligtvis är de för stora, så frågan är hur jag gör för att förminska dem till 1024*1024 och 250 k (vilket är jäääättelitet ;) ) utan att tulla altför mycket på kvalitén. Som det är nu blir dem jättedåliga.

du kan ju inte ställa båda sidor till 1024.. så förvrängs bildens proportioner... ... räcker med att ställa den längsta sidan till 1024 o låta de va låst så att proportionerna följer med.. då blir de bra

Image->Image size eller Help->Resize image. Se bara till att kryssa i constrain proportions.

Vill du göra likadant oavsett om bilderna är vertikala eller horisontella kan du använda "Fit image". Finns under "Automate" i "File"-menyn. Kan vara bra om du vill bädda in storleksförändringen i ett makro t ex.

När du fått storleken rätt är det en baggis att fixa den till 250 kb. Det gör du med funktionen "Save for web" där du i realtid kan se konsekvenserna av komprimeringen. Var inte rädd för att krympa bilderna mer än 250 kb om de tål det.

Jag har samma problem. Jag fotar i 3000x2000 pixlar.Bilden blir ca 2,2Mb. Krymper jag den till 1024 blir den runt 400k. Vad göra?

Men hur gör man smidigast för att begränsa bilden till 250kb? Jag har inte riktigt fått kläm på det här.
Tacksam för svar!
MVH Daniel

• Konvertera bilden till sRGB om den inte är det
  • Välj Save for web.
  • Välj jpeg som komprimering.
  • Sänk kvaliteten så långt det går innan du tycker att bilden börjar se sämre ut - använd vyn "2-up" så du ser bilden både före och efter komprimering
  • Har bilden då inte krympt till 250 kb så får du sänka ytterligare.
Ett annat alternativ är att välja Optimize to file size som finns i palettmenyn i Save for web. Då kan du automatiskt få den bästa kvalitet som ryms i 250 kb. Men jag tycker personligen det är dumt att göra så. Ofta kan man krympa bilderna till mindre än 250 kb utan att de ser sämre ut. Och då är det ju onödigt att slösa på folks bandbredd.

En sak som är lätt att "glömma" är att en bild med 1024 pixlar på högkant inte ryms på 90% av betraktarnas skärmar, och då är det ju helt onödigt med den storleken. Finns ju ingen vits om man måste sitta och scrolla för att se hela bilden, och helhetsintrycket försvinner ju då.
Även 1024 på bredden kan vara onödigt stort. 800 räcker ganska bra, och då behöver man heller inte komprimera den så hårt för att komma under 250kB.

Och fotosidan krymper väll alla bilder som är störr än 640px, och då har man absolut ingen koll på vad som sker.

Jag kor alltid 800 pixlar pa langsida och det racker mer an val pa FS. Som du sager sa ar skarmen oftast inte 1024 hog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar