Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bilden utan större förluster?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan82

Aktiv medlem
Hej.

Jag undrar hur man gör för att lägga upp bilder på tex Facebook utan att bilderna ska bli helt livlösa och få kass skärpa.

Har sökt runt lite men finner inte svar på min fråga.

Ser att många lägger upp bilder på facebook med bra skärpa och med ett bra och härligt "tryck" i bilderna med bibehållna färger osv.

När jag laddar upp bilder blir dom totalt livlösa! :(

Ser dock bra ut på datorn innan uppladdning.

Hur gör jag för att behålla bildens färger, skärpa och liv?

Är väldigt ny på detta med redigering osv i datorn så utförliga beskrivningar är jag ytterst tacksam för! :)

Jag använder mig av Photoshop Elements 6.0

Bilderna jag vill ladda upp är tagna med en Canon EOS 550D med högsta upplösning i jpg-format.

Tack på förhand! // Johan
 
Spara bilderna som sRGB . Förmodligen tar du bilder i aRGB vilket gör att de blir dassiga i färgerna just. Beror på att få webbläsare har stöd för aRBG ( eller färgprofiler över huvud taget ) Spara med Save for WEB tex( Spara för Webben ) Där är det enkelt att spara i sRGB )
En liten skärpning efter förminskning är också bra.
 
Tack för svaren.

Sarnor: Tycker det funkar ganska bra med ditt tips om oskarp mask, blir helt klart bättre.

pellepiano: Var/hur sparar jag bilderna som det? Ändrar jag det i kameran eller?

Mvh
 
I Photoshop kan du ändra det.

Eller i kameran om du fotar i jpg. Fotar du i RAW spelar det ingen roll, då bestämmer du senare.
 
I Photoshop kan du ändra det.

Eller i kameran om du fotar i jpg. Fotar du i RAW spelar det ingen roll, då bestämmer du senare.

Om jag ändrar det i kameran, är det någon nackdel med att ändra till sRGB? Vad är skillnaden på s och aRGB?

Jag letade i Photoshop efter något som hette spara i sRGB eller spara för webben men utan resultat?

Jag har Photoshop Elements 6.0, är det en nedbantad version av photoshop?

Mvh
 
Spara för Webben ligger under den först rullgardinsmenyn, samma so du använder för att Spara.

Ändra färgprofil heter Convert to Profile på Engelska, vet inte vad det heter på svenska.

Nackdelen med sRGB är att det är en färgrymd som är mindre än aRGB, så vid tryck kan det förmodligen bli lite skillnad. Jag har dålig koll på det, kör själv enbart med sRGB för hela slanten. Finns säkert nån här som kan visa skillnaderna i praktiken.
 
Det är alltid bra att förminska till rätt storlek för varje ändamål. Facebook har t.ex en maxstorlek på 720x720 pixlar (har jag för mig). Laddar man upp en bild som överskrider maxstorleken kommer den att processas om och tappa kvalitet, framförallt skärpa. Som sagts ovan bör bilden konverteras till sRgb innan uppladdingen.

Jag har fört en hård kamp mot olika kommersiella webbplatser (ej Facebook och liknnde) där bilderna trattas ner i en automatiskt flöde och blir förstörda. Föga förvånad blev jag när de ansvariga knappt visste jag pratade om, de vill bara ha ett snabbt, bekvämt och automatiskt flöde och bryr sig inte om bildkvalitet för fem öre.

Men, det viktigaste är att göra bilden i rätt storlek själv och därefter skärpa till den.
 
Tack för all hjälp, det har funkat bra att minska bilderna och anväda oskarp mask för att skärpa till dom.

Kameran var inställd på sRGB

:)
 
Ett litet tips om redigering så kan jag rekommendera Scott Kelby's bok Photoshop elements 6 för digitalfotografer, finns även för övriga versioner. Hör med ditt bibliotek eller köp den.
Vanligast är ju att justera kontrast och skärpa och Scott har verkligen enkla metoder för detta, boken innehåller mycket exempel och mindre teori. tex med oskarp mask så har han delat upp i olika typer av bilder som porträtt har en inställning, landskap en egen och detaljrika en tredje.

Scott har lite konstig humor ibland men oftast bara i förorden till varje kapitel så det kan man hoppa över.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.