Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlustfri komprimering (DNG) med Rawsie?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
https://rawsie.co hävdar att man kan komprimera råfiler med upp till 80%. Med okomprimerade råfiler skulle jag kunna tänka mig det. Däremot undrar jag hur den hanterar Canons råfiler, som alltid är komprimerade, och om den offrar någonting i de dolda bildfälten som recensenter på YouTube aldrig tittar efter.

Tyvärr finns det enbart till OS X och jag kör Linux eller Windows (Virtualbox).

Är det någon som vill konvertera några fria råfiler och ladda upp på Google Drive/Dropbox/motsvarande?

Råfiler med CC0-licens:
https://raw.pixls.us/getfile.php/2974/nice/Canon - EOS 5DS R - RAW (3:2).CR2

https://raw.pixls.us/getfile.php/4662/nice/Canon - Canon EOS R6 - 3:2.CR3

Skickat ett par filer via FS-funktionen Konversation.
Låt oss gärna veta.
Fil 1: 53,9 -> 14 MB
Fil 2 62,3 -> 13,3 MB

Tack för bilderna! Jag skulle behöva ladda upp konverterade bilder fria att använda för vem som helst hos discuss.pixls.us för rådfrågning. Helst de bilder jag länkade till som redan finns i original också så att man kan jämföra.

Några reflektioner från dina bilder:
  1. Jag får med darktable en mängd lysande gröna och blåa pixlar i de svartaste fälten. De dolda fälten till vänster och ovan samt i den aktiva bilden, se bifogad bild.
  2. RawTherapee öppnar bilden men den blir helt svart. Man kan skymta något om man förändrar svartpunkterna.
  3. Rawsies egna vitpunkt och svartpunkter bakades in i Exif och verkar inte stämma med råfilen om man går efter hur det ser ut med min R6.
  4. Lightroom klarar av att rendera filen.
  5. dcraw klarar av att rendera bilden utan några avvikande pixlar.

Bilagor

• Skärmbild från 2023-04-06 10-07-00.png
    Skärmbild från 2023-04-06 10-07-00.png
    2.4 MB · Visningar: 23
OK, de tre är uppladdade i samma mapp
Rawsie verkar försöka redusera brus och sen komprimera bilden och på så sätt få ner storleken. Men "brusreduseringen" verkar också skapa de där blå & gröna pixlarna.

Tack!
RawTherapee klarade av att öppna de tre och jag fick inte lika många "heta pixlar" denna gång i darktable. Bara ute i de dolda fältet denna gång. Kanske p.g.a. att ISO-talet var lägre?

På pixelnivå ser det ut att vara småförändringar mellan original och den nya DNG-filen.

De har ju inte utlovat förlustfri komprimering utan komprimering utan synliga artefakter från komprimeringen. Precis som en av utvecklarna förklarade så ar siktet snarast på att skapa något som var bra nog för att duga som arkiv-exemplar/säkerhets kopior. Vilket var min tanke att kunna få ner storleken på katastrof backupen som jag har i molnet.

De har ju inte utlovat förlustfri komprimering utan komprimering utan synliga artefakter från komprimeringen. Precis som en av utvecklarna förklarade så ar siktet snarast på att skapa något som var bra nog för att duga som arkiv-exemplar/säkerhets kopior. Vilket var min tanke att kunna få ner storleken på katastrof backupen som jag har i molnet.
Där ser jag en stor fördel. Att kunna skicka eller förvara online med liten storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar