Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorad Access

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
Tjenare..

för ett par dagar sedan gjorde ja en ny installation av XP pro.. la in PhotoShop CS2.. har lagt inte lite bilder och jobbat med dessa på min E partition där alla mina andra bilder ligger..

problemet är att nu helt utan förvarning kan ja inte se eller bländra i katalogerna med äldre bilder.. får meddelande "Is not accessible, access is denied"

någon som begriper nått av detta eller har tips om var ja bör börja felsöka? ja har redan kollat användare på datorn, finns bara min egen och den är admin.. har provat med en enkel omstart å det löste inget..

Allt annat än dessa bildkataloger funkar.. dom nya katalogerna med nya bilder sen ominstallationen, alla andra kataloger med annat än bilder..

hoppas någon har någon ide.. inte så kul när man självkart är dum i huvet nog att inte ha säkerhetskopierat dessa första 6 månader av fotograferande =(
 
Hej!
Har du testat att sätta ditt nya adminkonto till ägare på filerna och katalogerna och kollat att ditt nuvarande konto har behörighet i mappen/på filerna?

Mvh
Hampus
 
nej det har ja inte gjort.. kanske ska ta å kolla det.. vad jag dock tycker är mysko är att inte äns Antivirus programmet Nod32 kan scanna filerna för den säger att den inte får access..

ska nu gå på att starta felsäkert läga och strippa alla OS funktioner för att se om det går å sen ska ja testa det du nämnde..

tack
 
Okej, uppdatering!

ja har nu gjort en systemrestore så nu kommer jag åt filerna i katalogerna igen.. felet nu är att när jag öppnar bilderna så öppnas endast dialogrutan för att skapa ett nytt dokument.. ja får alltså bara upp en ny blank ruta, ingen bild..

någon som har ideer?
 
Skapa nytt dokument...vilket program ? Vad har du gjort restore på ? Kan du se bilderna med annat program än PS ?
 
alltså, när jag dubbelklickar på min .RAW fil så öppnas Photoshop CS2, men istället för raw konverteraren, så kommer du upp dialogrutan för "skapa ny bild" klickar man ok på detta kapas bara en tom vit ruta..

ja kan inte se någon preview I windows XP egen preview program när ja öppnar JPEG filer från dessa katalogerna häller..

jag har gjort en system restore, villket innebär att jag ställde tillbaka hela min windows OS till ett par dagar sedan.. så bilderna fortfarande fungerade.. och på så sätt kan ja nu komma åt dom igen..
 
Ok - för ett par dar sen installerade du om XP.
Kunde du komma åt dina gamla bilder efter detta ?


Verkar inte som du har rättigheterna till filerna ännu. Kan du skapa ett textdokument i en av dina gamla bildmappar ?
 
jodå, jag har full access till allt nu.. kan skapa å ta bort.. detta handlar glasklart inte om rättigheter.. så det är undanröjjt.. känns snarare som filerna har blivit något trasiga eller liknande för har haft lite meck med scandisk å chkdsk å liknande vid ett par tillfälle
 
Du har med andra ord ersatt ett problem med ett annat... =/

Det KAN vara så att det blitt fel med filändelsen och HUR den skall öppnas i Photoshop. Alltså att windows har fått för sig att photoshop bara skall öppna sig, inte öppnas MED bild.
Testa installera om raw konverteraren, om det är ett separat plugin?

Använder mig aldrig av system restore - Använt den en gång och den ställde till mer än den gjorde nytta.

Mvh
Hampus
 
tack för tips.. kan dock direkt säga att det har inte med det att göra då mina senast tagna foto kan öppnas utan problem.. det känns precis som att filerna i säg ligger kvar.. men att inehållet är borta.. för som sakt.. bilder som bara är någon vecka gammal funkar.. men allt älldre än så funkar EJ.. sen vissa jpg kataloger funkar.. vissa funkar inte.. oavsätt ålder på filerna..

helmysko..
 
Du råkar inte ha kört med "windows file encryption" på din förra XP installation?

Om ja, tog du backup på krypteringsnycklen? Om inte är det nog ganska kört att komma åt filerna.

Du kan ju även prova att komma åt filerna i "felsäkert läge" eller med någon räddnings cd som finns att ladda hem på nätet om du inte använde "EFS" i tidigare installation

/Ingemar
 
Jag har haft precis samma problem som du, men med en nätverksdisk.
"Nytt dokument"-dialogen öppnades när man försökte öppna filerna.
Problemet var att filrättigheter! Trots att jag hade skriv och läsrättigheter på disken så hade jag inte rättigheter till filerna för att de skapats av en användare på nätverksdatorn.
Lösningen var att gå till nätverksdatorn och sätta rättigheterna på mappen.

Inaktivera först förenklad fildelning:
http://support.microsoft.com/kb/307874/
detta för att få mer kontroll över filrättigheter.

Sedan följer du instruktionerna här:
http://support.microsoft.com/Default.aspx?kbid=308421
för att bli ägare till en mapp.

Filerna behöver alltså inte vara trasiga, utan det kan faktiskt ha med rättigheter att göra.

/Pär
 
Senast ändrad:
okej.. tack så mycket för du informerade mig om detta.. jag som utbildad IT-Manager och dator freak sedan 8 års ålder såg det som en självklarhet att om det var rättigheterna skulle datorn protesterat bara av FÖRSÖKET att öppna filen.. villket den inte gör..

ja ska testa detta så fort ja hinner.. ^^
 
Hehe, ja det är helt skumt faktiskt!
Men vad vore Windows utan massa skumma beteenden? OSX? ;-)

Ursäktar dumförklaringen med länkar till Microsoft, men alla är ju inte IT-managers och datorfreaks! :D

/Pär
 
absolut ingen fara.. en viktig del i utbildningen är att lära sig fatta att man behöver leta å fråga microsoft om en hel del problem :p hehe
 
YES!!! tack alla älskade fotograf vänner, mina bilder är nu fullt tällgängliga och ja sitter nu å säkerthetskopierar dom =D

stort tack till alla som kommenterat, och sammtidigt ett litet förlåt till Kjell som redan från början förklarade för mig att det faktiskt var rättighets fel.. men jag trode honom inte då mina kunskaper sa emot det hela.. men när ja hörde att andra löst det genom just rättigheterna så visade sig att ja hade fel..

tack för din hjälp =D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.