ANNONS
Annons

Förlåt, men hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Förlåt - jag vet att det finns några trådar om köpråd för datorer men blir inte riktigt klok av alla inlägg. Tacksam för hjälp!

Det är alltså dags för mig att uppgradera. Men till vad? Jag funderar dels på en bärbar lösning, dels på en stationär. Kan inte bestämma mig för vad som är bäst... Egentligen ägnar jag mig bara åt bildbehandling i Lightroom (undantagsvis PS) och jag spelar väldigt lite. Vill egentligen bara kunna bildbehandla, surfa snabbt och kolla på typ netflix. Jag har ca 15 000 att spendera just nu men kan man komma ner i 10-12 000 skulle ju det vara välkommet... Jag har programvara för PC, så det tar emot lite att byta till Mac.

Tjänar jag något annat än rörelsefrihet på att skaffa en bärbar dator som jag kan koppla till en extern skärm de gånger jag inte är på språng? Isf behöver jag kanske andra lagringsmöjligheter också?

Är som sagt öppen för förslag på stationära datorer och skärmar också...

Ge gärna konkreta köpråd (helst med länkar) för tekniska specifikationer säger mig liksom inte så mycket tyvärr.

Tack på förhand!

/Eric
 
Vad har du för prylar idag, tex skärm? Vilken programvara, går den att köra på Windows 8 tex? Hur mycket lagring behöver du? Har du en lösning för säkerhetskopiering?

Det går att köra Windows på en Mac, antingen så att man startar datorn med Windows eller OS X. Eller så kan man starta Windows inuti OS X, men då är det lite långsammare och duger inte åt spel, bildredigering - men åt vanliga kontors program & surf.

Mina egna åsikter är att stationär PC ger många fördelar, och ger mest prestanda per krona. Men Mac ger ett trevligare system bråkar mindre med användaren.

Bärbara datorer borde byta namn till soff/köksbords-dator. Den flyttas runt, men mest inom hemmet hos de flesta. Den fördelen har den, men nackdelarna är många: svåra att uppgradera, oergonomiska, sämre prestanda – allt detta resulterar i att en bärbar är dyrare. Det krävs extern, mus, skärm osv.

Häng på i de andra trådarna, där finns en del förslag. Bl.a. att höra vad Inet har att erbjuda.
 
Tack för svar!

Jag har en Dell som har 10 år på nacken och allt är så slött att jag hellre surfar i min telefon och helt har tappat lusten till att jobba med mina bilder... Kör windows xp men det är knappt att ens det funkar. Har en extern lagringsenhet på 500 GB men även den är gammal, och numer nästan full. Skäms för att säga det men har ingen särskild lösning för back-up.

Jag upplevde att de andra trådarna snabbt blev för tekniska och sånt säger mig inte så mycket tyvärr. Ville mest ha konkreta tips, typ "det här har jag, det här är vad det kostade och jag är jättenöjd (eller det här hade jag gjort annorlunda)".

Men ska göra ett nytt försök!

Tack igen!

/Eric


Vad har du för prylar idag, tex skärm? Vilken programvara, går den att köra på Windows 8 tex? Hur mycket lagring behöver du? Har du en lösning för säkerhetskopiering?

Det går att köra Windows på en Mac, antingen så att man startar datorn med Windows eller OS X. Eller så kan man starta Windows inuti OS X, men då är det lite långsammare och duger inte åt spel, bildredigering - men åt vanliga kontors program & surf.

Mina egna åsikter är att stationär PC ger många fördelar, och ger mest prestanda per krona. Men Mac ger ett trevligare system bråkar mindre med användaren.

Bärbara datorer borde byta namn till soff/köksbords-dator. Den flyttas runt, men mest inom hemmet hos de flesta. Den fördelen har den, men nackdelarna är många: svåra att uppgradera, oergonomiska, sämre prestanda – allt detta resulterar i att en bärbar är dyrare. Det krävs extern, mus, skärm osv.

Häng på i de andra trådarna, där finns en del förslag. Bl.a. att höra vad Inet har att erbjuda.
 
http://www.oc.nu/oc-pro-1512.html

OC Pro 800. 12000:- De bygger tysta och snabba datorer. Vill du ha nåt speciellt så fixar de det, inga problem. Vattenkylning kanske? Lägg till 2 Tb konventionell hårddisk i den där bara.

Skaffa någon form av backup.
+ OS+Office(om man vill ha det, student innehåller inte outlook)+antivirus

Fast grafikkortet gör nog inte TS ngn större nytta.

Då bör Björns förslag landa runt 15 vilket inte var önskvärt
 
Vilka är egentligen de konkreta skillnaderna mellan OC Pro 800 och OC Pro 500? Är det ren och skär hastighet vi pratar om? Hur många sekunder rör det sig om?

Jag vill alltså uppgradera allting, dator, skärm, ev extra lagringsutrymme osv. Och vill egentligen bara kunna surfa och bildbehandla hyfsat snabbt.

Tack!
 
Jag föreslår att du spenderar dom 15.000, halva på en stationär
och den andra hälften på en skärm.
Jag ser ingen fördel med dyrare dator än 7.000.
Den kanske har en HD på 2Tb och efter 3 år kan du uppgradera
med en SSD disk på 0,5-1 Tb för OS och använda gamla HDn för bildlagring.
Då har du en snabbare PC igen.
Se bara till att det finns plats för extra hårddiskar.
Min PC är kanske 3 år och enda anledningen att uppgradera
till en SSD för OS är att HDn börjar bli full.
Men jag hänger kanske inte med tillräckligt i utvecklingen...
 
Mindre transformator
sämre processor(vet ej hur det funkar med överklockning, alla modeller som slutar på versalt K)
äldre teknik på moderkortet(men passar processorn så de är ok tillsammans)
halva RAM
Inget av grafikkorten tillför speciellt mycket till det du skall göra. Dessutom är inget av dem speciellt kraftfullt med dagens mått mätt.

JAG tycker SSDn är lite i minsta laget i båda.
Ingen extra HD
JAG vill ha:
1 SSD - till OS o vissa program. OM man lägger endast OS här o program på nr 3 så funkar 120GB säkert bra.
2 SSD - som skratchdisk till videoredigering(nej har ingen extra idag)
3 HD - 1TB som extra systemdisk för program.
4 HD - 3/4 TB för bilder (enda som tas backup på)

JAG hade valt en blue-ray brännare som även fixar DVD.

Starta med att maila vad du vill göra med datorn till:
Inet, Komplett och OC.
Fråga sen här eller ngn annanstans om det är vettigt det som föreslås.
Skall du inte pilla med video så kanske en i5 räcker.
 
Mindre transformator
sämre processor(vet ej hur det funkar med överklockning, alla modeller som slutar på versalt K)
äldre teknik på moderkortet(men passar processorn så de är ok tillsammans)
halva RAM
Inget av grafikkorten tillför speciellt mycket till det du skall göra. Dessutom är inget av dem speciellt kraftfullt med dagens mått mätt.

Tolkar jag rätt när jag tittar på konfigurationerna på dessa två, att grafikkortet på OC Pro 800 har två DVI-utgångar, medan OC Pro 500 bara har en?

Jag tilltalas starkt av att ha en tystare burk, då få saker stör mig så mycket som fläktljud och liknande buller. Men utan att kunna alltför mycket om datorer tycker jag det var lite klurigt att tolka deras specifikationer.
 
Vet ej, du har säkert rätt.
Jag tycker OC hemsidan är lite svårläst i produktspecarna.

Om du nu inte spelar så hade jag i dina kläder valt en häftigare i7 processor.
Jag hade inte valt ngt grafikkort alls men lagt till trafo så att man kan koppla in det i framtiden.

Vill man ha de tyst så verkar Noctua kylarna få bra kritik. vattenkylning ökar väl effektiviteten också. Men vad som passar i vilka lådor får du nog kolla med företagen själva.
 
Hej!

Har nu fått en första offert från OC:

OC Pro 500
Fractal Design Define R4 Black Pearl
OCZ 500W ModXStream Pro Power Supply
Gigabyte GA-Z87-DS3H, Socket-1150
Intel Core i7 4770K - 3.5 GHz - 4 kärnor
Kingston HyperX 8 GB : 2 x 4 GB
Samsung SSD 840Evo 120GB Basic
SEAGATE Desktop 7200 2TB HDD SATA
Asus Internal DVD write Black, Bulk, SATA
Montering & funktionstest av komponenter
Microsoft® Windows® 8.1 64-bit OEM DVD Sv
Installation av operativsystem / mjukvara
ASUS GeForce GT 630 2GB DDR3 D-Sub/DVI/HD
SilverStone Argon CPU cooler SST-AR01
Dell 24# U2412M 1920x1200 IPS, DVI-D
Logitech Wireless Desktop MK710 - Sats me

Alla komponenter förutom skärmen och tangentbord och mus kostar 8632 exkl. moms. Skärmen betalar jag 1832 exkl. moms extra för, och tangentbord och mus kostar 599 exkl. moms.

Totalt pris: 11 063:- exkl. moms.

Vad säger ni, verkar det vara ett prisvärt paket? Skulle ni byta ut något? Skärmen t.ex., eller duger en Dell U2412M? Någon nämnde vattenkylning, är det värt en slant?

Tack!
 
Utan att grotta in mig i specar så verkar det ok, men jag hade satsat på 16 Gb ram på en gång och sen aldrig öppnat burken mer.

Du behöver ingen vattenkylning, det var bara ifall man är allergisk mot fläktljud :) OC kan fixa sånt om man vill.
 
Lådan är prisvärd bra och har viss ljudisolering, grafikkortet verkar ha passiv kylning så se till att du får med en lite bättre processorkylning än Intels original bara så blir det nog bra. Jag har samma låda och jag har också den kylaren som finns som tillval för 295kr, den är helt ok. Ofta kan du reglera varvtalet beroende på belastning också.
 
OK, så lite mer RAM och bättre processorkylning, Roger!

Funderar fortfarande på en annan skärm. Såg i en annan tråd att det kanske är värt att satsa några extra kronor för att få något vassare än Dell U2412M. Synpunkter?

/Eric
 
Grafikkortet har du ingen nytta av.

JAG hade hellre valt
1 ssd för OS
2 1TB som extra systemdisk för program o smått o gott
3 2-4TB disk för bara data som du vill spara. Alltså bilder film o dokument. O denna disk är det enda jag hade kört backuper på.
 
Förlåt - jag vet att det finns några trådar om köpråd för datorer men blir inte riktigt klok av alla inlägg. Tacksam för hjälp!

Det är alltså dags för mig att uppgradera. Men till vad? Jag funderar dels på en bärbar lösning, dels på en stationär. Kan inte bestämma mig för vad som är bäst... Egentligen ägnar jag mig bara åt bildbehandling i Lightroom (undantagsvis PS) och jag spelar väldigt lite. Vill egentligen bara kunna bildbehandla, surfa snabbt och kolla på typ netflix. Jag har ca 15 000 att spendera just nu men kan man komma ner i 10-12 000 skulle ju det vara välkommet... Jag har programvara för PC, så det tar emot lite att byta till Mac.

Tjänar jag något annat än rörelsefrihet på att skaffa en bärbar dator som jag kan koppla till en extern skärm de gånger jag inte är på språng? Isf behöver jag kanske andra lagringsmöjligheter också?

Är som sagt öppen för förslag på stationära datorer och skärmar också...

Ge gärna konkreta köpråd (helst med länkar) för tekniska specifikationer säger mig liksom inte så mycket tyvärr.

Tack på förhand!

/Eric

Mitt förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4297539/endast-idag-2013-12-11

beställer du idag bjuder de på montering som annars är 799kr.

Grafikkort behöver du inte om du inte spelar spel.
Intel originalfläkt fungerar alldeles utmärkt om du inte vill överklocka. den är dessutom tyst.

EDIT:
Du behöver en hdmi-kabel till skärmen, dvi-kabel orkar inte den upplösningen.

EDIT2:
En 27" skärm med 2560x1440 är helt outstanding till bildbehandling.
 
Verkar vara ett mycket bra val.
Personligen OM jag hade varit ensam användare på datorn så hade jag valt en mindre ssd+1TB hd.
Dvd hade jag bytt till blue-ray brännare.
En väldigt fin skärm.
 
Missar jag något eller framgår det vilken låda det är i Inetpaketet? Nästa fråga är, jag har den skärmen och kör med DVI-kabeln som skickades med, borde jag inte göra det? Jag tycker den verkar funka som den ska. Det kanske inte är en skärm som de riktiga fotonördarna räknar som vass men den duger väldigt bra åt mig.

Hur viktigt tycker du att det är med en HDD-cooler, på många lådor sitter en fläkt precis bredvid hårddiskracket, är inte det tillräckligt?

När det gäller DVD eller BluRay så skulle jag väl påstå att det nog inte är alla som behöver varken eller om man inte har särskilda behov. Tror senast jag använde en DVD var nog en 7-8 år sen..

*edit, Jag bytte min Intel-kylare ganska omgående och jag upplever den nya som tystare (Cooler Master 212) men jag tillämpar lite mer fläktstyrning nu också. Om man läser på nätet så har väl Intel ändå helt ok omdöme. Grafikkortet är oftast värsta boven, nätagget ska man inte glömma bort heller.
 
När det gäller DVD eller BluRay så skulle jag väl påstå att det nog inte är alla som behöver varken eller om man inte har särskilda behov. Tror senast jag använde en DVD var nog en 7-8 år sen..
Du har säkert rätt om Blue-ray, jag luftar nog min önskan att kunna producera HD film.
Fast jag förstår inte hur du kan vara utan DVD:n. Hur får du in OS o program vid ominstallation?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.