Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlängningstabell med Nikon F2

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Kollade lite på Terjes förlängningstabeller över Velvia 50, hur man skulle tänka och addera för att få "rätt" exponeringstid.

När jag skulle testa på min Nikon F2:a så stötte jag på lite problem:
Låt säga att jag ställer in exponeringstiden på 1 sekund, och sedan ökar iso-värdet. När jag kommer upp till över iso 800 funkar tydligen inte ljusmätaren alls, utan går ner på noll. sänker jag sedan exponeringstiden till låt säga 1/4 sekund så kan jag öka iso-värdet till kanske 1200 innan ljusmätaren än en gång lägger sig på noll. Samma sak fortsätter.

nån idé om varför? nåt som är trasigt? nåt annat sätt att räkna ut förlängningen än med Terjes tabell (som jag ju inte kan få några värden ur)?

mvh
Calle
 
Det var några år sedan jag skrotade mina F2or,men jag har ett svagt minne av att det fanns vissa begränsningar av ljusmätarens mätområde, vilket inte är något ovanligt på kameror från 70-talet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.