Annons

Förlänga arbetstiden på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har en samsung gx1l som verkar vara en kopia av pentax *ist. Jag trodde i min enfald jag kunde göra en 6 minuters exponering i mörkret. Batterierna tog slut direkt innan exponeringen var klar. Det är AA-batterier.
Nåja, man borde googlat först. Nu har jag lärt mig att det hade inte funkat i alla fall. Man behöver exponera runt en timme och man skall få någolunda långa spår om man fotar stjärnor. Det går inte med digitalkamera utan man skall ta många 30sekunders... Nåja till saken. Extra batterigrepp finns itne till min kamera. Men det finns ett uttag som det står DC IN 6,5 v på. Vad bra. Jag. Då kan jag bygga en extern batterlåda modell jättestor så jag får kontinuerlig strömförsörjning under väldigt lång tid. Jag har inga problem med att den står på golvet. Men hur kom man fram till spänningen 6,5? Hur jag än räknar på fingrarna kan jag inte lägga ihop batterier så det blir 6,5. Vad gör jag för tankevurpa nu? Finns det nån färdig batterilåda man skulle kunna använda? Helst laddbart.
En lång sladd till cigarettändaruttaget kan möjligen också funka, men helst inte då jag inte kan starta bilen utan att lyset går i gång.
 
för att stjärnorna inte skall bli långa streck måste du ha något som följer stjärnhimmlen
det finns speciella motorer för detta. Vad beträffar batterispänningen till kameran skulle
jag tro att du kan köra på 6 volt, och jag skulle rekomendera litiumbatterier eller uppladdninfsbara
då du får ut ett högre ampertal på dessa, sen undrar jag om det finns någon kamera som klarar
att stå öppen mer än 30 sek, vad jag hört så blir sensorn varm och därav blir det brus.
Rätta mig någon om jag har fel.
 
Jag skall fota stjärnspår, dvs det skall bli cirklar. Det är det lilla problemet, som jag googlat på nu och har en arbetsgång klar för mig. Det är riktigt att längre exponeringstider ger heta pixlar och brus, särkilt på min kamera som är väldig omodern.
Men som sagt, med AA-batterier detekteras "slut på batterierna" otroligt snart vid kontinerlig drift. En egenskap känt för min kamera. Att bara hålla spegeln uppe drar kräm.
 
Jag skall fota stjärnspår, dvs det skall bli cirklar. Det är det lilla problemet, som jag googlat på nu och har en arbetsgång klar för mig. Det är riktigt att längre exponeringstider ger heta pixlar och brus, särkilt på min kamera som är väldig omodern.
Men som sagt, med AA-batterier detekteras "slut på batterierna" otroligt snart vid kontinerlig drift. En egenskap känt för min kamera. Att bara hålla spegeln uppe drar kräm.

Får man fråga vilka AA-batterier du kör med?
Det är ju rätt stor skillnad på Julas engångs och Duracells uppladningsbara. Om du förstår vad jag menar.
 
Måste vara världens sämsta batteritid någonsin för en kamera... 6 min? På fulladdade kvalitetsbatterier?



/Stefan R. Nilsson
 
Måste vara världens sämsta batteritid någonsin för en kamera... 6 min? På fulladdade kvalitetsbatterier?

Jag gissar att trådstartaren använder Alkaliska batterier istället för Laddningsbara Ni-MH eller Litium. Jag törs nästan lova att de två sistnämnda ger bättre resultat,
 
Duracell alkaliska lär be längre batteritid än någon uppladdningsbara jag känner till.
Men sen finns ju Ikeabatterier och liknande som inte varar alls.



/Stefan R. Nilsson
 
Att bara hålla spegeln uppe drar kräm.

Det som verkligen "drar kräm" är att hålla sensorn aktiv - det är just därför den blir varm (saker som förbrukar effekt tenderar att bli varma) vilket som sagt leder till brus. Det är bland annat detta som gör att kameror får mer eller mindre stora värmeproblem under videofilmning (då sensorn också är kontinuerligt aktiv). Att hålla en spegel uppe är antagligen ett försumbart problem i sammanhanget.
 
Duracell alkaliska lär be längre batteritid än någon uppladdningsbara jag känner till.
Men sen finns ju Ikeabatterier och liknande som inte varar alls.

Alkaliska batterier har en kapacitet på cirka 1500-2500mAh, och klarar ju endast av ett lägre strömuttag än Ni-MH eller Lithium. När man lastar Alkaliska batterier så stiger deras Ri snabbt, och därmed minskar det möjliga strömuttaget ytterligare.

Just Duracells "koppatoppar" ligger på cirka 2100mAh, vilket inte är jätteimponerande jämfört med laddningsbara.

Om du vill ha källor på det så
http://www.alliedelec.com/search/productdetail.aspx?SKU=70149224
http://www.newark.com/duracell/mn1500bkd/alkaline-mno2-battery-1-5v-aa/dp/88M0915
http://octopart.com/mn1500bkd-duracell-7739813

osv osv osv

Alkaliska batterier var herre på täppan för tjugo år sen. Inte nu längre eftersom den nya generationen laddningsbara har en självurladdning som man nästan kan bortse ifrån.
 
Skall nog erkännas att jag inte använd de bästa batterierna i världen. Just denna gång blev det radio/kamera-batterierna som hängde i kassan på mataffären. Men det kvittar, för jag skulle antagligen kunna förlänga exponeringstiden från 6 minuter till 12 minuter om jag köper dyrarste batterierna. Jag har provat tidigare, tro mig. För det mesta kvittar det för vardaglig fotografering. Batterierna återhämtar sig mellan exponeringarna i vanliga fall, och så även nu. Efter att kameran slagits av och på efter ett par minuter indikeras halvfulla batterier igen. Duger inte för mig.
Nu vill jag kunna foto mer eller mindre kontinuerligt i en timme utan att byta batterier. Det verkar hittills helt omöjligt med AA-batterier. Spelar ingen roll vilken sort. Och jag kan inte byta batterier under tiden, då rubbar jag ju kameran förutom att stjärnorna flyttar sig under tiden. Det är därför jag frågar hur jag pusslar ihop ett regält batteripack för att trygga strömförsörjningen i minst timmes tid. Jag har inga problem med att använda ett 6 volts MC-batteri om det är det som krävs. (Men det står 6,5 volt?).

Och GX1L är känd för att ha lurigt kass batterimätare. Med batterier från IKEA eller biltema indikeras slut på batterierna redan direkt ur asken. Laddbara har lägre spänning och indikerar slut fast det finns stöm kvar. Fast det är nog som sagts, det är kanske inte spegeluppfällningen som drar mest. Fast det förändrar inte situtionen att jag har för kort brinntid på kameran. Jag vill inte öka från 6 minuter till 12, jag vill öka till en timme eller mer.

Jag uppskattar verkligen alla svar och det är det som är trevligt med forumet. Men min undran är vad jag kan använda för strömkälla för att få 6,5 volt DC?
 
gorse;1911599 Nu vill jag kunna foto mer eller mindre kontinuerligt i en timme utan att byta batterier. Laddbara har lägre spänning och indikerar slut fast det finns stöm kvar. [/QUOTE sa:
Första raden: Det finns väl en hård gräns på 15 eller 30 minuter på kameran dessutom? (Nej, jag talar inte om 29m59s begränsningen för video)

Andra raden: Det är därför man i de flesta kameror kan ställa in vilken sorts batterier man använder.
 
Mest för pengar är inte detsamma som batteritid och jämn kvalité och kapacitet.
Men klart kanske inte blir så stor skillnad mellan 6 min exponering och 7 min i detta fall.



/Stefan R. Nilsson
 
;1911600 sa:
Första raden: Det finns väl en hård gräns på 15 eller 30 minuter på kameran dessutom? (Nej, jag talar inte om 29m59s begränsningen för video)

Andra raden: Det är därför man i de flesta kameror kan ställa in vilken sorts batterier man använder.

Hård gräns? Ja, det är mycket möjligt. Det vet jag inget om. Har aldrig provat så länge. Men jag skall ta kontinuerligt upprepade 30 sekunders exponering i nån timmes tid så behover av ström kvarstår.
Jag har inte sett att det finns någon sådan kamerainställning. Jag har haft kameran så länge att jag skulle nog kunna ställa alla inställningar även om displayen skulle gå sönder så det skulle överaska mig om jag missat en sådan inställning.

I värsta fall få jag försöka låna någons mer moderna kamera. Eller ladda min gamla gamla kamera från 1976.
 
gorse;1911615Men jag skall ta kontinuerligt upprepade 30 sekunders exponering i nån timmes tid så behover av ström kvarstår.[/QUOTE sa:
Jaha, men då springer du ju inte på nån sån gräns. Jag missförstod.

Men okej, det du vill göra är ganska enkelt.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-294-02&toc=0&q=LM350

En sådan och ett par komponenter till ger dig vad du vill ha. Anslut det sedan bara till (exempelvis) ett 12V batteri. (Ja, vadsomhelst 8-35VDC funkar)

Du kan använda exemplet "1.2V–25V Adjustable Regulator" i databladet.
 
Det är inte så att sensorn blir för varm och kameran stängs ner?
Eftersom batterierna fortfarande fungerar efteråt.



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.