Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förkortningar mm. för Canon objektiv etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hejsan.

Nu är jag helt ny inom fotografering, men har nu beställt min första systemkamera. Jag slog på stort med en gång för att kunna växa med den i några år, det blev en 40D med EF-S 18-55 mm/4,0-5,6 IS + EF-S 55-250 mm/4,0-5,6 IS + lite filter,minneskort,väska etc + eventuell försäkring. allt slutar på cirka 12 500 kr.

Det jag nu undrar över är lite förkortningar jag ska leta efter vid letande av objektiv och diverse tillbehör. Det jag tänker på är t.ex. stabilisering i objektivet (IS), AF etc.... Vad är USM osv? Ge lite tekniska förkortningar och beteckningar som är bra att veta nu när jag börjar använda kameran, och ge gärna andra tips också för den delen!

Tack på förhand!

EF är namnet på objektivfattningen.EF-S är objektiv avsedda för hus med APS-C sensor, dock har gamla EOS 10D APS-C sensor med kan inte ta EF-S optik.

IS är canons namn på stabilisering i objektivet, samma sak kallar Nikon VR.

USM är ultraljudsmotor vilket oftast gör af-motorn tystare och snabbare.

L i eftenamen beyder att det är ett objektiv av högre byggklass och presterar oftast också mycket bra optiskt.

IF betyder interfocuserande vilket betyder att optiken inte krymper och växer vid focusering eller zoomning - bra egenska vilket gör att optiken inte drar in en massa damm i huseet.

IF betyder interfocuserande vilket betyder att optiken inte krymper och växer vid focusering eller zoomning - bra egenska vilket gör att optiken inte drar in en massa damm i huseet.

Ehhh....????

Ang. fetmarkering... Hade för mig att IF endast gäller focuseringen - har jag fel?

Nej, Stefan, du har rätt. Det finns zoomobjektiv som växer vid zoomning, men inte vid fokusering. Exempelvis EF 24-105 mm f/4L IS USM.
Däremot har Bengt rätt i att det finns objektiv som inte ändrar längd av varken den ena eller den andra anledningen. EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM är ett sådant.
Sen finns det objektiv som ändrar längd i båda fallen, som EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.

Även fasta objektiv förekommer med och utan intern fokusering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar