Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förklara nån snälla

Produkter
(logga in för att koppla)

ulster

Medlem
jo jag håller på att kolla objetiv till en 10d som jag tänkt å köpa å jag har aldrig hållt på med dslr förut å jag håller på att bli galen för jag undrar om EF å EOS prylar e samma sak sen åxå om eftersom man ser på diverse olika sidor å annonser för mej till synes samma objektiv fast ibland omnämns som EF å ibland EOS, vore tacksam om nån kunde förklara detta för mej då jag börjar bli smått snurrig nu

Canons nyare kameror heter EOS och objektiv som passar till dessa heter EF. Lätt som en plätt!

Om det, som du säger, står "Objektiv EOS 28-70" så är det alltså fel av annonsören. Det skall heta "EF 28-70"

Mvh Mattias

EOS = kameran
EF = objetivfästet

EOS kameror har EF objektivfäste

Dvs. EF objektiv passar till alla EOS kameror.

För vissa andra tillverkare (Sigma m.fl.) kan dock kompabilitetsproblem finnas med nyare digital-EOS, så där får du kolla med tillverkaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar