Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhindra videohuvud från att "skruvas loss" från stativ vid panorering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jrichloow

Medlem
Hej!

Jag har precis införskaffat ett fortostativ i kolfiber tillsammans med ett vätskedämpad videohuvud och råkat ut för ett problem. Om jag panorerar för snabbt åt vänster så lossnar huvudet och börjar skruvas upp.
Nu har jag inte koll på hur huvudet fästs på ett videostativ men då det här är lösningen jag vill använda undrar jag om någon annan råkat ut för samma problem och hittat en lösning för det.

Tack på förhand!
/Jakob

Låsskuvarna!

På i stort alla stativ jag använt finns det tre stycken låsskruvar som man underifrån spänner fast stativhuvudet/kulleden med. Kolla om även ditt har dem.

På i stort alla stativ jag använt finns det tre stycken låsskruvar som man underifrån spänner fast stativhuvudet/kulleden med. Kolla om även ditt har dem.

Nej det verkar inte finnas på mitt, det är bara en vanlig 3/4" skruv i mittpelaren som man skruvar fast huvudet med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar