Annons

Förhindra stöld av utrustning vid resa (Rio de Janeiro)

Produkter
(logga in för att koppla)

Zunesson

Avslutat medlemskap
Hejhej!
Det är så att jag åker till Rio de janeiro nu på måndag och kommer vara där i ett par månader :)

Som många vet så är Rio en av världens farligaste städer och brottsligheten är hög, speciellt vanliga rån på gatan!

Jag kommer ha med min kamerautrustning (nikon d90+två objektiv) och undrar om ni här på fotosidan har några bra restips på hur man kan röra sig anonymt med kameran utan att visa att man bär på den!

Det enda jag har kommit på är att linda in den i en handduk eller dräkt (det är en träningsresa så jag har med mig bjj-dräkter) när jag tar mig till och från träning.

tips mottages tacksamt, om ni har varit i Rio själva vore det fett om ni kunde tipsa om lite roliga platser att fota också!

Peace!

Kanske inte läge att skoja om det... men tränar du BJJ kan du ju klara dig långt!
Själv började jag träna Krav Maga av just det skälet...

haha, inte en chans att jag gör motstånd! Mot kniv, pistol eller ett gäng kommer man inte långt med någon kampsport!
Oftast nöjer dom sig med motsvarande 100:- och det är ovanligt med oprovocerat våld men om de ser att man har en stor kamera med sig så ger nöjer de sig nog inte med 100 spänn...
Väskan jag har är en ganska vanlig Tamrac, det skriker ju inte kameraväska om den men samtidigt så ser den inte ut som en väska någon skulle gå runt med utan anledning heller.

Hur gör man för att se resvan ut då? Låta bli att kolla på alla saker och mer lunka runt som man gör hemma?

Ett annat trick kan vara att inte ha ALLA pengar eller KORT i plånboken, utan någon annanstans på kroppen. Blir du rånad, kanske de nöjer sig med de lilla de får. Kameran, eh...
Men de kanske inte dödar dig

En klassiker är att alltid ha en näve mynt/sedlar i en ficka. Vid ett eventuellt rån kastar man pengarna åt ena hållet och springer åt det andra.

Bra tips som redan nämnts: Ha grejorna i en neutral väska. Ha inte kartan i handen och uppför Dig som om Du bodde där. Sen ska man inte måla f-n på väggen. Sunt förnuft gäller i alla lägen (oavsett var man är) Undvik de mörka gränderna, håll Dig där det finns folk.

Lycka till och ha det så kul :)

jo, tricket med pengar på olika ställen kommer jag givetvis göra.. ska bara ta reda på vad som är en lagom summa att ge dom så att det blir nöjda.

men jag får väl helt enkelt ha kameraväskan i en ryggsäck/träningsväskan och bara ta fram den när det verkar säkert. Kommer ju trots allt ha en kompaktkamera med också :)

Vid resor till område eller länder där man kan befara högre brottslighet brukar jag använda enkla ej iögonfallande kläder, ingen dyr klocka, enkel billig ryggsäck eller kameraväska som inte avslöjar innehålet. Men jag brukar även byta ut original kamerarem för en enkel svart eller utan synliga märke och logo. Jag brukar även tejpa över märke på kamera med en bit svart eltejp, det kan låta oviktig men små saker kan också bidra till trygghet.

Hejhej!
Det är så att jag åker till Rio de janeiro nu på måndag och kommer vara där i ett par månader :)

Som många vet så är Rio en av världens farligaste städer och brottsligheten är hög, speciellt vanliga rån på gatan!

Jag kommer ha med min kamerautrustning (nikon d90+två objektiv) och undrar om ni här på fotosidan har några bra restips på hur man kan röra sig anonymt med kameran utan att visa att man bär på den!

Det enda jag har kommit på är att linda in den i en handduk eller dräkt (det är en träningsresa så jag har med mig bjj-dräkter) när jag tar mig till och från träning.

tips mottages tacksamt, om ni har varit i Rio själva vore det fett om ni kunde tipsa om lite roliga platser att fota också!

Peace!

Du kommer alltid att sticka ut, spelar ingen roll vad du har på dig eller hur du försöker bete dig.

Var själv på farlig resa nyligen och fick tips om att försöka få grejerna att se gamla ut, tejpa över Nikonmärket osv. Helknäppt, tjuvarna kollar inte på sånt.

Det var mycket nära flera gånger och det var tack vare sällskapet som gjorde att jag klarade mig. Andra i resesällskapet hade dock inte samma tur.

Alltid två händer på kameran, aldrig på axeln,100% koll bakåt och var ALDRIG ensam är mina bästa tips.

Dubbla backupper och försäkring är också viktigt.

Förbered dig mentalt på stölden/rånet så att du inte får panik och gör dumma saker.

Alltid två händer på kameran, aldrig på axeln,100% koll bakåt och var ALDRIG ensam är mina bästa tips.
Speciellt ditt sista råd är klokt. Att man inte skyltar med stöldbegärliga saker (t ex kameran) utom just när man använder dem är väl en självklarhet. Och jag skulle vilja tillägga: Undvik folksamlingar. De är, enligt min erfarenhet, en större riskfaktor än folktomma, mörka gränder som nämnts tidigare.

-Inte ensam på "fel" ställen
-Fäst kameraremmen i något som sitter fast på dig, typ en ryggsäck.
-Var uppmärksam.

Kommer du till ett område där det verkligen känns fel att ha kameran framme; ha då inte det! Jag kommer precis från Buenos Aires, som iofs på det stora hela är en stad med mycket mindre allvarliga personrån, men jag hade kameran över axeln i stort sett hela tiden då jag var på "offentliga" platser. Fäst i en stropp i ryggsäcken, som är av en mycket skyddande typ:
http://www.boblbee.com/eu/artiklar/largeimage.asp?Bild=967

Nu var jag dock mest ute under tider då det fanns gott om folk på gatorna. Jag hade INTE gjort det vid "fel" tidpunkt, iaf inte om jag inte befinner mig i ett sällskap >5 personer.

Uppmärksamhet och sunt förnuft är dock de två viktigaste ingredienserna. Jag hade mycket nära ögonkontakt med åtminstone två proffs på bakgatorna i BA, men eftersom de visste att jag sett dem lämnade de mig ifred (även om de följde efter en stund).

I Rio är det lite andra förutsättningar. Under karnevalsdagarna har de ca 40-50 mord per dag, varav ca 20-25 är rånmord. Detta höjer deras mordstatistik till ca 6000 personer per år (16.5 per dag).

(Sverige har ca 60 mord per år. Rio kommer upp till detta på 30 timmar under karnevalen).

De är två på hojen, en som kör och en som "rycker". De släpper inte på en gång eftersom de tror fotografen håller emot.

Jo, jag vet. Jag säger inte att Ditt tips var dumt (eftersom någon/några kan göra illa sig)
Däremot är det skillnad på att rycka en väska/kamera eller en hel gubbe.

Motorcykelrån har jag inte hört nämnas.. min syster har varit i Rio 3 gånger innan och är där samtidigt som jag och hon har sagt att det man ska akta sig för är vanliga rån där någon stannar dig och vill ha pengar.
Jag kommer heller ej fota i staden så mycket med min dslr utan mest ha den i träningslokalen, på tävlingar och vid utflykter till kristusstatyn också. Jag har ju trots allt skaffat två kompaktkameror också varav den ena inte gör ett piss om den blir stulen för den är fem år gammal.

Jag får hoppas att jag kommer klara mig med att dölja kameran i träningskläder/fula ryggsäckar och endast ta fram den när det är mycket folk i rörelse eller på andra platser.

Vill ja ha stadsbilder kanske det funkar att ta en taxi och be chauffören köra runt i stan och stanna lite här och där så man kan fota ifrån taxin :)

ang. morden så har jag förstått att det inte är någon fara, oprovocerat våld är i princip obefintligt i Rio, så länge man inte gör motstånd dvs. Att bli misshandlad av ett gäng på stan händer inte.

Motorcykelrån har jag inte hört nämnas.. min syster har varit i Rio 3 gånger innan och är där samtidigt som jag och hon har sagt att det man ska akta sig för är vanliga rån där någon stannar dig och vill ha pengar.
Jag kommer heller ej fota i staden så mycket med min dslr utan mest ha den i träningslokalen, på tävlingar och vid utflykter till kristusstatyn också. Jag har ju trots allt skaffat två kompaktkameror också varav den ena inte gör ett piss om den blir stulen för den är fem år gammal.

Jag får hoppas att jag kommer klara mig med att dölja kameran i träningskläder/fula ryggsäckar och endast ta fram den när det är mycket folk i rörelse eller på andra platser.

Vill ja ha stadsbilder kanske det funkar att ta en taxi och be chauffören köra runt i stan och stanna lite här och där så man kan fota ifrån taxin :)

ang. morden så har jag förstått att det inte är någon fara, oprovocerat våld är i princip obefintligt i Rio, så länge man inte gör motstånd dvs. Att bli misshandlad av ett gäng på stan händer inte.

lite halvt off topic, en del tycker att när man fotar deras hemmiljö är det provocerande...

Slappna av...

Självklart ska man inte vara dumdristigt, men de flesta platser verkar mycket farligare från soffan hemma än känslan när du väl är på plats. Jag har rest runt på diverse "farliga" platser de senaste åren och så länge man tänker till lite löser det sig alltid.

Till att börja med, de flesta delarna av staden är säkra så länge det är ljust ute. Håll dig i de delarna. Vifta inte med kameran i onödan, känns det obehagligt så stoppa undan den. Har du den framme medan du går så se till att den är i handen som är längst ifrån trafiken. Märker du att folk mäter dig med blicken, titta tillbaka rakt i ögonen och följ de med blicken. De flesta vill ha enkla offer som ser osäkra ut.

Listan kan göras oändligt lång med små tips, men använd bara hjärnan så löser det mesta sig. Det viktigaste sparar jag till sist, händer det så händer det och då är det inte så mycket att göra åt. Vad jag vill säga med det är att du så klart ska vara försiktig, men oroa dig inte. Resande är något som ska vara roligt, njut och se till att du har kul!

Jeppe

Kollat måtten?

Kanske läge att kolla måtten till träfracken, om hemresan blir i en sådan. Eller förresten, då bryr man sig nog inte.

Hejhej!

Peace!

En kompis till mig var i Sydamerika för två år sedan och valde att lämna systemkameran hemma och tog bara en Canon G10 med sig, det funkade utmärkt.
Han rörde sig även en hel del utanför turiststråken.
Ju fler grejer du skyltar med ju intressantare blir du sannolikt! ;) :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar