Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranskning av skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

alexbild

Medlem
Skulle nån kunna förklara för mig lite bättre än vad instruktionboken gör hur använder man knappen för förhandsgranskning av skärpedjup på Nikon D70? Boken säger: om du har monterat ett ojektiv med inbyggd processor stegas det ned till det bländarvärde som valts av kameran eller användaren, vilket medför skärpedjupet kan förhangranskas i sökaren. HUR?! Jag ser ingenting som kan hjälpa mig att avgöra skärpedjupet. Eller kanske min Sigma 18-50 3.5-5.6 DC har inte inbyggd processor?

Välj en liten bländaröppning, t.ex. bländare 20. Om du nu trycker på "skärpedjupskontrollknappen" så blir bilden mörkare i sökaren, men du kan bedöma (om ljuset räcker) hur stort skärpedjupet kommer att bli.

Sigma-objektivet har inbyggd processor.

om du ställer in bländare 16 eller22 och fokuserar på ett föremål som ligger tre meter från dig, tryck in knappen för skärpedjupskontrollen då ser du att du får skärpa både framför och bakom det objektet som du fokuserade på det kallas skärpedjup gör du samma sak vid större bl. säg 2,8 då får du bara skärpan på tre meter.

Tack för svaret Jörgen... men jag fattar ändå inte HUR kan man bedöma skärpedjupet. Det ända jag ser att bilden blir mörkare... Skulle de områdena som ligger utanför skärpedjupet blir maskerade eller? Hur funkar det?

alexbild skrev:
Tack för svaret Jörgen... men jag fattar ändå inte HUR kan man bedöma skärpedjupet. Det ända jag ser att bilden blir mörkare... Skulle de områdena som ligger utanför skärpedjupet blir maskerade eller? Hur funkar det?

Du ser att skärpedjupet ökar... Eftersom fler saker blir skarpa?

Att sökaren blir mörk gör att det krävs viss vana och teknik för att se skärpedjupet, speciellt med en så liten sökare som D70 har. Du kan inte förvänta dig att titta på helheten och se exakt hur skärpedjupet påverkar bilden.

Tryck ögat mot sökaren så inget extraljus kommer in från sidan. Välj ut ett objekt i motivet som du vill veta hur det kommer att se ut. SPÄNN blicken på det objektet. Håll kvar blicken. Blända ner. Håll kvar blicken. Jämför. Blända upp. Jämför. Blända ner. Jämför. Håll kvar blicken hela tiden. Typ så :)

Sen är skärpedjupskontrollen med så små sökare inte något säkert redskap för att bedöma vad som är i skärpa. Det är däremot ett utmärkt redskap för att ta reda på vad som inte är i skärpa, att helt enkelt bedöma om man fått ett bakgrundsobjekt tillräckligt oskarpt. Eller för den delen för att bedöma karaktären på oskärpan i bakgrunden, om vald bländare gjort den tillräckligt snygg för att maskera det man vill bli av med. Men som sagt, titta på en liten del i taget. Inte hela sökaren på en gång.

Tack så mycket allihopa! Jag får nog testa det när jag är mindre trött och har bättre belyssning... bara en till fråga: varför ska man göra det med bändare 22? då är ju skärpedjupet som störst och är inte lika viktigt som med stora bländaröppningar.

Under de 25 år jag plåtat med SLR-kameror har jag aldrig, aldrig blivit väl förtrogen med "finessen" och definitivt inte så mycket att jag med någon som helst precision kan bedöma skärpedjupet.
Erfarenhet och ev. skärpedjupsskalan ger ett bättre hum tycker jag.
En pappersförstoring avslöjar allra minsta oskärpa så jag själv förpassar skärpedjupsknappen till de mer värdelösa funktionerna.

skärdedjupdkontroll

kan inte fatta att du säger att skärpedjupskontrollen är värdelös den är oumbärlig vid macrofotografering har du en massa skräp i bakgrunden så är det ju bara blända ned och kolla med skärpedjupsknappen att jag inte får med detta utan en neutral bakgrund eller en behaglig bakgrund, börja använda den så upptäcker du att du har grundligt fel. en kamera utan denna möjlighet är ingen riktig kamera.

jimh skrev:
Sen är skärpedjupskontrollen med så små sökare inte något säkert redskap för att bedöma vad som är i skärpa. Det är däremot ett utmärkt redskap för att ta reda på vad som inte är i skärpa, att helt enkelt bedöma om man fått ett bakgrundsobjekt tillräckligt oskarpt. Eller för den delen för att bedöma karaktären på oskärpan i bakgrunden, om vald bländare gjort den tillräckligt snygg för att maskera det man vill bli av med. Men som sagt, titta på en liten del i taget. Inte hela sökaren på en gång.
Jag håller helt med Jim.
Kanske borde det heta oskärpekontroll istf skärpedjupskontroll. Tror det skulle bli färre missförstånd om vad funktionen är bra till då.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar