Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranska bilder i iPad ? Utan import !

Produkter
(logga in för att koppla)
Av någon anledning som säkert bara Apple eller Canon vet går det inte att bara förhandsgranska bilderna tagna med 7D i en Ipad. Min lösning under mina resor har varit att:
1. Ladda ner bilderna till paddan.
2. bläddra igenom dem och se vad som är värt att spara
3. ta bort de som inte skall sparas..i Kameran
4. radera bilderna ur paddan ev ladda upp dem till Icloud.
Rätt enkelt och den tid det tar njuter man av med en god whiskey.
 
Av någon anledning som säkert bara Apple eller Canon vet går det inte att bara förhandsgranska bilderna tagna med 7D i en Ipad. Min lösning under mina resor har varit att:
1. Ladda ner bilderna till paddan.
2. bläddra igenom dem och se vad som är värt att spara
3. ta bort de som inte skall sparas..i Kameran
4. radera bilderna ur paddan ev ladda upp dem till Icloud.
Rätt enkelt och den tid det tar njuter man av med en god whiskey.

Låter som det enda enkla alternativet tyvärr, ska in och skälla på Apple-säljaren imorgon ! ;)
Tack !

//Ingemar
 
Jo, så gör jag normalt, men jag tyckte det skulle vara behändigt att granska dem och göra första grovsorteringen där och slippa komma hem med flera tussen bilder som jag måste tvinga mig sitta och granska under flera timmar !
Jag tycker faktiskt att paddans display är en aning större än kamerans, men det är kanske bara vad jag tycker !? ;)

Jag tror du kommer tycka tiden i Afrika är för viktig för att göra något som passar bättre i höstrusket här hemma. Efter en dag i bushen är inte bildsortering det första jag längtar efter.
 
Summa summarum: CF och iPad går inte bra ihop alls, försäljarna har bristfälliga kunskaper, sållning är lämpligt att göra hemmavid samt att whiskey är gott. Och att det finns många alternativa lösningar från välvilliga forumvänner.
Att CF och iPad inte fungerar som det borde 2013 är irriterande men det är så det är.

Tur är då att minneskort är billiga. Bättre med 4x16GB med 10% bra bilder på varje kort, än ett 16GB med 40% bra bilder. Skulle ett kort försvinna/fallera så mister du bara 1/4 av alla bra bilder.
 
Bekymmersamt

Ja Ingemar. Jag har, som du säkert gjort, Googlat en del på problemet. Det verkar inte finnas en lösning till ditt problem med de utrustingen dd äger just nu. Det tycker jag är väldigt märkligt men så verka det vara.
Själv kör jag med en Note II och en Fujifilm x100s och det har fungerat oförskämt bra hitthills. Jag kan till och med framkallar raw bilder i Note:n. Helt bekymmerfritt är det dock inte…2 minneskort ha dött i denna mobilen på 1 år.

Har du möjlight att lämna tillbaka din ipad, gör det. Det var ändå köpt med ett syfte i åtankarna. Ett syfte försäljaren sa den klarade av vilket det inte gör. Byt till en 7" eller 10" Samsung Galaxy Note och köp en 49 kronor OTG kabel.
Då kan du dessutom leka med dina bilder i PhotoshopTouch med S-Pennan. Ett fantastiskt verktyg.
 
Ja Ingemar. Jag har, som du säkert gjort, Googlat en del på problemet. Det verkar inte finnas en lösning till ditt problem med de utrustingen dd äger just nu. Det tycker jag är väldigt märkligt men så verka det vara.
Själv kör jag med en Note II och en Fujifilm x100s och det har fungerat oförskämt bra hitthills. Jag kan till och med framkallar raw bilder i Note:n. Helt bekymmerfritt är det dock inte…2 minneskort ha dött i denna mobilen på 1 år.

Har du möjlight att lämna tillbaka din ipad, gör det. Det var ändå köpt med ett syfte i åtankarna. Ett syfte försäljaren sa den klarade av vilket det inte gör. Byt till en 7" eller 10" Samsung Galaxy Note och köp en 49 kronor OTG kabel.
Då kan du dessutom leka med dina bilder i PhotoshopTouch med S-Pennan. Ett fantastiskt verktyg.

Verkar var en lösning, tyvärr duger den inte för mig ! Paddan har jag haft några år, köptes utan just detta önskemålet, det är CCKitet som inte levererar vad säljaren lovade, och det är på väg i retur !
Ditt alternativ ska jag ha i åtanke då det är dags att byta ut nuvarande padda !

//Ingemar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.