Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranska bilder i iPad ? Utan import !

Produkter
(logga in för att koppla)

karlmark

Avslutat medlemskap
Då jag ska resa igenom ett antal länder i Afrika under fyra veckor tänkte jag att det kunde vara behändigt att på kvällarna förhandsgranska bilderna i kameran / på minneskortet för att redan under resans gång sortera och radera en del bild.
Enligt säljare på Mediamarkts Appleavd. skulle en iPad Camera Connection Kit lösa detta. Men jag kan inte förhandsgranskar bilderna, som jag förstått det måste jag ladda ner dem till paddan för att sen sortera dem !?
Det är inget alternativ då paddan är på 32 GB och det utrymmet lär jag fylla innan första veckan är till ända !!! 😡
Är det någon här som har en lösning på mitt problem ?
(Kan tillägga att det är en iPad2 och en Canon EOS 7D det gäller !)
//Ingemar
 
Fick samma vilseledande info fast från annan butik när jag köpte min padda och blev klart irriterad när jag insåg att den funkar som Du skriver, det är urdåligt av säljarna att ljuga för kunderna på det viset och nästan ännu sämre av Apple att man gjort en så dålig lösning på ett så enkelt problem ;-(

Själv kommer jag att lösa problemet med att köpa en Android platta med Micro SD kortplats och ett sådant kort med SD adapter till kameran så fort kassan medger för detta ändamål för där kan man visa bilderna utan att ladda ner dem vilket är en klar fördel, Du kan ju lämna tillbaka paddan och byta mot en Android!
 
Nu sitter jag med en iPad4 men det borde väl vara samma sak. Jag har inte kollat detta själv, men det känns som att Om du har camera connection kit, så hänger det väl på mjukvaran sen om du ska kunna använda ipaden som skärm? Har inte din kameratillverkare mjukvara för nedladdning? Tex om du skjuter tethered med Canon så använder du väl canons program för det, eller motsvarande.

Edit: eller lämna tillbaka CCK och köp Maxell AirStash istället. Därifrån kan du se bilder på din iPad utan tanka ner dem.
 
Senast ändrad:
Åka till Afrika och köra små jpg? Hade hon velat ha små jpg hade hon inte haft en 7D.
iCloud är toppen, om man har obegränsad tillgång till nätet. Men jag gissar att TS inte kommer ha den möjligheten.

Det går att ställa in kameran på tex RAW + små jpg. Man behöver inte obegränsad tillgång till nätet för att använda iCloud. det räcker att det finns på tex hotellet. Det gäller inte att hitta problem, det är bättre att söka lösningar.
 
Själv kommer jag att lösa problemet med att köpa en Android platta med Micro SD kortplats och ett sådant kort med SD adapter till kameran..

Visst kan man göra så (microSD-kort i SD-adapter - om man nu har SD-kort i sin kamera..), men det är egentligen en nödlösning som man bara behöver ta till om man har en platta utan stöd för USB-otg, vilket de flesta Androider väl har? Då kan man lika gärna köra kamerans vanliga minneskort i en extern kortläsare till plattan. Fördelen är bl.a. att man har kvar plattans interna minneskort för att t.ex. kopiera över backup till från kamerans minneskort.
 
Lite förtydligande, EOS 7D använder CF-kort, där faller "SD-alternativet" bort, wi-fi kommer ev. att finnas sporadiskt under resans gång, men jag litar inte på att det finns något före Kapstaden (de tre sista dagarna) då vi kommer att bo på hotell, resten av resan bor vi på bussen ! Så wi-fi är inget jag tänker förkita mig på !
@Limegreen ! Maxell AirStash skulle kunna vara ett alternativ, exakt hur fungerar ett sånt ?

//Ingemar
 
Nu pratar jag utan att veta men jag hade nog kollat möjligheterna med Camera Connection Kit och molntjänst, typ Dropbox. Skall man bara köra jpeg och inte RAW så är Adobe Revel kanske ett alternativ att lägga bilderna på. Kostar typ 6 dollar i månaden och medger obegränsat antal bilder.
 
Lite förtydligande, EOS 7D använder CF-kort, där faller "SD-alternativet" bort, wi-fi kommer ev. att finnas sporadiskt under resans gång, men jag litar inte på att det finns något före Kapstaden (de tre sista dagarna) då vi kommer att bo på hotell, resten av resan bor vi på bussen ! Så wi-fi är inget jag tänker förkita mig på !
@Limegreen ! Maxell AirStash skulle kunna vara ett alternativ, exakt hur fungerar ett sånt ?

//Ingemar

Det går att ansluta kameran till CCK och Sydafrika har väl utbyggt wifi. Jag var där för tre år sedan och vi surfade glatt nästan överallt.
Det låter nästan som om du vill tvingas köpa nya prylar;)
 
Det går att ansluta kameran till CCK och Sydafrika har väl utbyggt wifi. Jag var där för tre år sedan och vi surfade glatt nästan överallt.
Det låter nästan som om du vill tvingas köpa nya prylar;)

Och det skulle lösa mitt problem tycker du ???
Ja, naturligtvis kan jag ansluta kameran till CCK, men jag kan inte förhandsgranska bilderna som jag önskar, och försäljaren sa, utan att ladda ner dem på paddan !
Sydafrika befinner jag mig i ca 1,5 vecka, men du vet kanske hur wi-fi:n fungerar i bushen i Zambia, Zimbabwe, Swaziland & Lesotho också ?

Skit i wi-fi:n !
Jag söker svar på frågan om jag kan förhandsgranska bilderna från kameran (CF-kort !) på min padda UTAN att ladda ner dem ! Det lär väl knappast behövas wi-fi till det heller !?
Och då naturligtvis helst med det CCK som säljaren lovade skulle lösa det !

//Ingemar
 
Och det skulle lösa mitt problem tycker du ???
Ja, naturligtvis kan jag ansluta kameran till CCK, men jag kan inte förhandsgranska bilderna som jag önskar, och försäljaren sa, utan att ladda ner dem på paddan !
Sydafrika befinner jag mig i ca 1,5 vecka, men du vet kanske hur wi-fi:n fungerar i bushen i Zambia, Zimbabwe, Swaziland & Lesotho också ?

Skit i wi-fi:n !
Jag söker svar på frågan om jag kan förhandsgranska bilderna från kameran (CF-kort !) på min padda UTAN att ladda ner dem ! Det lär väl knappast behövas wi-fi till det heller !?
Och då naturligtvis helst med det CCK som säljaren lovade skulle lösa det !

//Ingemar

Då får du byta kamera, med min Olympus E-p5 går det alldeles utmärk att kolla bilder på paddan, det går att fota från spaden också, men nu blev du väl ännu argare;)
Glöm att du blev blåst av en säljare och gå vidare.
 
Då får du byta kamera, med min Olympus E-p5 går det alldeles utmärk att kolla bilder på paddan, det går att fota från spaden också, men nu blev du väl ännu argare;)
Glöm att du blev blåst av en säljare och gå vidare.

Det kan jag ju inte, du skäller ju på mig om jag vill ha mer prylar !
 
Varför måste du förhandsgranska dom i paddan? Använd kameradisplayen vetja. Löser dina problem ;)
Jo, så gör jag normalt, men jag tyckte det skulle vara behändigt att granska dem och göra första grovsorteringen där och slippa komma hem med flera tussen bilder som jag måste tvinga mig sitta och granska under flera timmar !
Jag tycker faktiskt att paddans display är en aning större än kamerans, men det är kanske bara vad jag tycker !? ;)
 
Om du bara ska titta på dom i paddan så kan kan du inte grovsortera. Utan att ladda ner dom kan du inte sortera och det finns absolut ingen chans i världen att du kan koppla upp 7D med paddan så du både kan titta på dom och radera filer från 7D.
 
Jo, så gör jag normalt, men jag tyckte det skulle vara behändigt att granska dem och göra första grovsorteringen där och slippa komma hem med flera tussen bilder som jag måste tvinga mig sitta och granska under flera timmar !
Jag tycker faktiskt att paddans display är en aning större än kamerans, men det är kanske bara vad jag tycker !? ;)

Vet inte riktigt hur detta med padda fungerar men om du kan koppla till en usb till paddan så varför inte en extern hårddisk med kortläsare med batteridrift
Kopplar till den och kollar bilderna från den
Har själv både dator och extern hårddisk med kortläsare varje gång jag åker iväg så har jag bilderna på 2 ställen för säkerhets skull
Men du kan väl använda paddan som dator och kolla samt kanske redigera lite eller?
 
Och det skulle lösa mitt problem tycker du ???
Ja, naturligtvis kan jag ansluta kameran till CCK, men jag kan inte förhandsgranska bilderna som jag önskar, och försäljaren sa, utan att ladda ner dem på paddan !
Sydafrika befinner jag mig i ca 1,5 vecka, men du vet kanske hur wi-fi:n fungerar i bushen i Zambia, Zimbabwe, Swaziland & Lesotho också ?

Skit i wi-fi:n !
Jag söker svar på frågan om jag kan förhandsgranska bilderna från kameran (CF-kort !) på min padda UTAN att ladda ner dem ! Det lär väl knappast behövas wi-fi till det heller !?
Och då naturligtvis helst med det CCK som säljaren lovade skulle lösa det !

//Ingemar

Vilken tråkig attityd. De som gör inlägg och försöker ge svar på din fråga gör det väl i all välmening. Tar sig tid för att försöka hjälpa typ. Om du söker en särskild typ av svar så får du nog formulera din fråga tydligare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.