Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förhållandet mellan skärpa och ISO?
- Trådstartare aanders
- Start datum
Berkaking
Aktiv medlem
På min eos 450d så kan jag få upp till ISO till en känslighet på 1600. Men redan vid 400 så börjar man märka en skillnad på skärpa. Men Canon 50d, exempelvis, kan ha iso på 12800. Hur påverkar detta skärpan på bilder vid så höga iso? Blir dom inte oehört oskarpa?
Skärpa och brus är inte riktigt samma sak va?
Men för att svara ang höga iso så ja. Dom blir inte bra
Makten
Aktiv medlem
"Oskärpan" beror antingen på att bruset tar över bildens struktur, så att fina detaljer inte längre kan urskiljas, eller så är det kamerans eller programvarans brusreducering som smetar ut bilden så att den verkar oskarp.På min eos 450d så kan jag få upp till ISO till en känslighet på 1600. Men redan vid 400 så börjar man märka en skillnad på skärpa. Men Canon 50d, exempelvis, kan ha iso på 12800. Hur påverkar detta skärpan på bilder vid så höga iso? Blir dom inte oehört oskarpa?
Olika kameror ger olika mycket brus, och man kan inte säga något generellt om vissa ISO-tal som gäller alla kameror. Men ju nyare kamera och ju större sensorn är, desto lägre brukar bruset vara.
Om du fotograferar i JPG så kan du prova att ställa ner eller stänga av brusreduceringen i kameran. Det bör framgå av manualen hur man gör. Om du fotograferar i råformat så gör du likadant, fast i den programvara du använder för att öppna bilden.
Du kommer att få brusigare bilder, men antagligen med bättre upplevd skärpa. Personligen föredrar jag brusiga bilder framför brusreducerade dito, men det är en smaksak.