Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förfrågan från ett företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinters

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan av ett företag att plåta fashionbilder för deras nya kollektion och har haft ett möte med dem. När jag frågade uppdragsgivaren hur de gör med kontrakt osv. (eftersom jag alltid har hört att man skall skriva modellrelease så frågade jag), de svarade bara att "Det har vi aldrig gjort."

Om de tidigare inte har skrivit några papper, skall jag då bry mig om att göra det som ny fotograf för deras produkt? Eller skall jag skriva modellrelease med modellen och inte bry mig uppdragsgivaren?

Om du själv tänker publicera bilderna (i reklamsammanhang) så behöver du ett medgivande från modellerna, men annars är det inte ditt problem om din uppdragsgivare underlåter att skaffa ett sådant medgivande.

Jag kan inte den världen men jag gissar att det beror på hur/var man hyr modellen.
Går det via en agentur så gissar jag att alla inblandade vet varför de gör det de gör.
Går det via privatpersoner så blir det en annan femma.

I din sits hade jag informerat företaget.
Vill de sedan ha hjälp av dig så betalar de väl för den hjälpen och det är väl bra för dig.

Om de tidigare inte har skrivit några papper, skall jag då bry mig om att göra det som ny fotograf för deras produkt? Eller skall jag skriva modellrelease med modellen och inte bry mig uppdragsgivaren?
Om man som fotograf får i uppdrag att leverera modellbilder som man vet att uppdragsgivaren ska använda i reklam vore det väl konstigt om man inte gjorde hela jobbet, dvs såg till att uppdragsgivaren kan använda bilderna till det de ska använda dem till.

Sen beror det iofs på hur det hela arrangeras. Om det är uppdragsgivaren som hyr in modellerna och styr upp hela arrangemanget och fotografen bara kommer dit och plåtar kan man ju tycka att det är uppdragsgivarens ansvar att ha rätt avtal med alla inblandade.

Om man som fotograf får i uppdrag att leverera modellbilder som man vet att uppdragsgivaren ska använda i reklam vore det väl konstigt om man inte gjorde hela jobbet, dvs såg till att uppdragsgivaren kan använda bilderna till det de ska använda dem till.

Sen beror det iofs på hur det hela arrangeras. Om det är uppdragsgivaren som hyr in modellerna och styr upp hela arrangemanget och fotografen bara kommer dit och plåtar kan man ju tycka att det är uppdragsgivarens ansvar att ha rätt avtal med alla inblandade.

Det är uppdragsgivaren som sköter alla trådar med modell, mua m.m. och jag "kommer bara dit å plåtar". Så spontant känns det som att det borde uppdragsgivaren fixa så det var därför jag ställde frågan till dem. Skall jag försöka få till ett avtal med uppdragsgivaren och modell. Inte för att jag kommer använda bilderna till mer än på min egen hemsida men ändå? Var hittar jag isåfall en bra mall till detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar