Hej.
Har blivit förfrågad att fota ett bröllop om en månads tid. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av detta, men skulle tycka det var kul. Paret är väl medvetna om att jag inte har någon erfarenhet, och är med på noterna. Jag känner mig dock lite osäker, det är ju ändå en av deras livs största dagar. Bör jag avstå eftersom jag inte kan Garantera att jag kan prestera bra bilder? Det handlar bara om vigsel och festbilder, inga porträtt. Har jag utrustningen som krävs? Har tillgång till följande: 1 st 450D, 1 st Sigma 20/1.8 och 1 st 50/1.8. Om jag ska göra det här, vad ska jag tänka på? Vad är ett rimligt pris för detta? Hjälp mig, snälla!
Mvh Christopher
Alltid svårt detta. Vissa har ju en uppfattning att bara man har en fin kamera så blir det ju bra bilder, så när man säger att det kanske inte blir några kanonbilder så tror de ändå att det kommer att bli bra och att fotografen bara är blygsam.
Vad är deras alternativ? Att hyra en professionell fotograf eller att helt enkelt inte ha någon alls och förlita sig på gästbilder? I det första fallet skulle jag personligen avstå (eftersom det säger något om deras förväntningar och krav), i det andra fallet skulle jag med glädje tacka ja.
Vad gäller erfarenhet - även om man inte har erfarenhet av att fota bröllop så underlättar det om man har varit på ett par bröllop så att man förstår vad som händer när osv. Om man inte heller har denna erfarenheten så kanske det kan vara bra att intervjua ett par tidigare brudpar (kanske i släkt etc.) om hur det gick till, vilka bilder som var "måste"-bilder etc.
Vad gäller utrustning - du borde klara dig på det du har vad gäller objektiv. Visst är det även kul med ett tele för lite bra närbilder, men är du där som fotograf kan du nog komma nära ändå (plus att du nästan behöver två hus då. Jag skulle ha ditt 50mm på som default och byta till 20mm under lugna stunder för att fånga lite miljö (t.ex i kyrkan innan vigseln börjar, på festlokalen mellan tal etc - kommunicera med toastmasters!). Byt dock tillbaka till 50mm direkt så du alltid är redo för action. Jag skulle dock rekommendera att ha med en blixt. Int ei kyrkan (det stör ofta), men som upplättning utomhus om det är starkt solljus samt för middagen/festen.
Vad gäller saker att tänka på - finns naturligtvis massor (är ju det som gör erfarna fotografer bra), men ett par personliga råd är att röra på dig massor hela tiden och var inte blyg (du kommer att vara helt slut) samt att ta massor med kort så att du har att välja på efteråt. Sedan är det naturligtvis olika men när jag själv gifte mig så var det oändligt mycket viktigare att saker fanns fångade på bild än att bilderna var supervackra tekniskt. Så när du tvekar på om din teknik blir bra - på med programläget och bränn blixten rakt på dem. De kommer bli glada för en bild när de kramar en gråtande farmor även om ljuset är hårt. Iaf mycket gladare än om du experimenterar och missar de ögonblicken.
Vad gäller pris - jag skulle inte ta något alls. Du kommer att få en erfarenhet som är värd massor, men framförallt så kommer du känna en enorm press att leverera ändå. Det är nog inte värt det att öka den pressen genom att känna att du dessutom skall leverera mot ett arvode. Kanske kan du säga att de kan betala vad de tycker att det är värt när de sett bilderna?
Hoppas detta är till hälp!
Mvh,
Fredrik
Ps. Många bröllop brukar "urarta" till rena nattklubbs-stämningen efter middagen. Om du har en blixt med så kan du testa tekniken för mingel-bilder som beskrivs
här. Det ger ett extra proffsigt intryck och kan vara en kul knorr på bilderna. Ds.