Annons

Företagsspionage

Produkter
(logga in för att koppla)

inzani

Ny medlem
Nu har det blivit så pass mycket snö här uppe att dom tyska testförarna har börjat hitta hit. Och det finns ju en hel del lukruativa bilar man skulle vilja fotografera.
Hur är det med detta? Om bilarna är på allmän plats. Får jag fotografera dom då utan att det blir företagsspionage? Samt vad kan hända om jag råka ta ett kort på en bil inom deras inhängde område?

Har du läst Lag (1990:409) om skydd för företagshemligheter? Jag har inte läst om något fall där den använts för sådana situationer som du beskriver men jag tycker inte att det skulle vara otroligt. Men David har ju givetvis rätt i att det förekommer i tidningar.

Är bilarna på allmän plats så är det fritt fram. Det är ju inte som att en bil är ett skyddsobjekt.

Det är väl inte för inte dom brukar köra med förtäkta bilar ute i ödermarker liksom.

Så länge du befinner dig på allmän plats (eller privat mark med markägarens tillstånd) och bilarna inte befinner sig på ett område som klassas som skyddobjekt eller på annat sätt är skyddat från fotografering är det fritt fram.

Saxat från Lag (1990:409) om skydd för företagshemligheter kan man redan i första paragrafen läsa följande:
"1 § Med företagshemlighet avses i denna lag sådan information om affärs-
eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren
håller hemlig och vars röjande är ägnat att medföra skada för honom i
konkurrenshänseende."

Borde man inte kunna hävda att en näringsidkare som kör en bil till allmän beskådan på en visserligen inhängnad bana inte direkt hemlighåller informationen?

Ser på din profil att ditt intresse är bilar.
Är det inte bättre då att börja arbeta åt testbolagen.
Och skita i att fota bilarna.
För efter att ha fotat så är det första alternativet kört.
Jag arbetar själv i biltestindustrin periodvis.
Och jag kan säga att det man ser av fotografer är att dom spenderar mycket pengar på att köra runt. Men att få en bild på en hemlig bil som är något att tjäna pengar på är nästan omöjlig.
Ibland ser man samma fotografer i veckor och man tycker bara synd om dom.
Dom blir fort kända och det finns en viss kommunikation mellan bolagen boende i områdena och bilar som är ute på vägarna. Så man tar helt enkelt andra vägar än där fotograferna finns.
Och rena prototyper går inte på allmän väg.
Det är bara komponenttester som går på vägen.
Så det är nog bara glömma att det finns pengar att tjäna.
Mvh/-Anders

Några utseendemässiga hemligheter är nog svårt att få se nu för tiden. Som Anders skriver är det mest komponenter som testas på vägarna. Dock var det nog lite sug efter bilder på SAAB:s testbilar med fyrhjulsdrift när dom kördes för en del år sen. Hur man visar med en bild att det är fyrhjulsdrift är väl iofs inte så lätt.

Förr (i början på 70-talet) kunde man få se lite udda grejer på vägarna. Jag växte upp vid landsvägen i Dalsland och när testteamen körde (vilket dom faktiskt gjorde hela vägen) norrut så stannade dom ibland på nåt ställe i samhället för att handla. En liten håla som Mellerud ansågs nog som rätt ofarlig och jag kommer ihåg ca 10 "osläppta" bilar, bland annat en Mercedes som reparerades i verkstaden på Shell där morsan jobbade extra. En annan gång stod det en Maserati på lyften hos grannen Stigs Bilverkstad. Den italienska testföraren hade kört på en grävling och fullblodet hade inte svarat så bra på det. Minns inte vilken modell det var men den visades officiellt några månader senare.

tror det, aktuella företag och kommuner har börjat å gnälla på att man borde dra in allemansrätten runt test banorna bara för att det smyger så mycket fotografer i buskarn.

Vad är det för dumheter? Då får dom väl köpa marken och sätta upp plank om dom inte vill att man ska se in.

Pär Ström sa för flera år sedan att anonymitet är morgondagens lyxvara. Lyx är något som kostar, biltillverkare har pengar, så de kan köpa/muta till sig anonymitet. Ni andra som inte har råd får finna er granskade av tex. FRA.

Finns nog ett och annat att tjäna på att spionera på biltillverkarna, annars skulle det inte komma folk ända från andra länder till Sverige, bara för att fotospionera på nya modeller. Här har vi som bekant allemansrätten som ger oss möjlighet att fritt ströva i skogarna.

Har för mig att jag läste en artikel (på DN?) i våras om en kille som livnärde sig på bilspionaget. Helt lagligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar