Annons

företagsporträtt on location - ljussättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Imorgon ska jag fota på ett företag som ska ha några bilder till ett reportage. Jag funderar på hur jag ska ljussätta... Just nu vet jag inte om de vill ha rena porträttbilder eller om det ska vara mer levande bilder i reportageform men jag har mailat och frågat.

Räcker det med min externa kamerablixt på stativ och kanske en reflexskärm eller ska jag släpa med studioblixtarna med softboxar och beautydish?

Tacksam för snabbt svar! :)

Mvh /Kim

Inget svar ser jag.

Men hur gick det???

Om du har Västerås Tidning kan du kolla på sid 13 i Näringslivsbilagan! ;)

Jag tog med mig en softbox och min lösa kamerablixt och satte på stativ. Jag är inte supernöjd med ljuset, det blev väldigt skarpt från den lilla blixten... men det får duga. Däremot har de inte skrivit ut mitt namn nånstans och det undrar jag lite över...fast det är väl egentligen en ny tråd. Man kanske inte skriver ut fotografens namn i annonser?

Jaha du är i samma stad som mig. Nice.

Har inte fått den idag tror jag. Men ska kolla när den dyker upp.

Har du fottat för västerås tidning eller för en firma som har annons??

Jag fick den idag. Nej, ett företag (Västerås Science Park) som har annons i reportageform. Västerås Tidning var där och intervjuade.

Vykort och liknande brukar bara ha producenternas namn vad jag vet.

Ok, ja jag undrade bara. Fotade framsidan till ABB Sveriges julkort men varken producenternas eller mitt namn stod med.
Jag undrar egentligen NÄR man kan begära att ens namn står med? Finns det några tydliga riktlinjer för detta? Förstår såklart att det inte passar i alla lägen och jag är egentligen inte så noga med det. Men det kan vara kul att veta. Särskilt nu när jag håller på och etablerar mig som fotograf och gärna vill få ut mitt namn.

Har inte 100 koll, men har för mig att man kan kräva det. Dock skall du inte räkna med att få mer jobb om du gör det för annons/reklam. Mitt tips är att använda din hemsida och portfolio för din egen marknadsföring.

När folk betalar för en bild, så brukar fotografens namn inte finnas med. Vid bild i dagspress som inte är reklam, brukar fotografens namn alltid vara med, oavsett om han fått pengar eller inte.

Har inte 100 koll, men har för mig att man kan kräva det. Dock skall du inte räkna med att få mer jobb om du gör det för annons/reklam. Mitt tips är att använda din hemsida och portfolio för din egen marknadsföring.

Jag tror jag har blivit lite färgad efter att ha läst rätt många trådar här i forumet om detta där många fotografer verkar kräva sitt namn här och där så därför har jag bara undrat vad som egentligen gäller. Jag skulle aldrig komma på tanken att kräva det där det inte hör hemma.

När folk betalar för en bild, så brukar fotografens namn inte finnas med. Vid bild i dagspress som inte är reklam, brukar fotografens namn alltid vara med, oavsett om han fått pengar eller inte.

Ok...verkar finnas mycket att sätta sig in i! Hittills har min "filosofi" varit att de får sätta med mitt namn där det funkar, men jag har aldrig krävt det.

Vissa brancher är ju "bättre" än andra på att publicera fotografens namn, men jag brukar inte tvinga på några detta. Kul om det händer, men inget jag tjatar om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar