Annons

Företagets kamera oförsäkrad nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Visste inte i vilket forum jag skulle ställa detta så det fick bli här då jag har Canon utrustning...

Har en 350D och ett antal objektiv, blixt, stativ etc som jag har köpt till min enskilda firma.

Mitt företag har endast "småföretagarförsäkring" som täcker inbrott, brand, vattenskada typ (på jobbet endast antar jag?) upp till ett visst belopp.

Men jag förvarar ju oftast kameran + övriga prylar i hemmet. Men dessa prylar täcks väl knappast av hemförsäkringen då det är mitt företag som äger prylarna eller?

Och vad händer om jag reser iväg m min kamera och resan inte är att betrakta som tjänsteresa o kameran blir stulen t ex?

Det finns tydligen nåt som kallas för tjänstereseförsäkring men den gäller väl knappast om jag reser privat m familjen o har kameran med mig? Men samtidigt kan jag ju påstå att den används i företagets syfte även på en privat resa, jag kan ju lyckas ta en bild som jag sedan säljer till en bildbyrå osv.

Så jag vill gärna höra hur ni andra har löst detta då jag reser nästa torsdag till Barcelona som är en stad m många flinka ficktjuvar.

Har givetvis kontaktat mitt försäkringsbolag om detta o de var tveksamma m skulle kolla upp det.
 
Självrisken för företagsförsäkringar brukar vara ganska hög, typ 5-6.000:-.
Så frågan är om det ens är idé att försäkra kameran.

Får du inbrott hemma och kameran försvinner tillsammans med dina egna saker, så får du betala självrisken för både din egen och företagets försäkring.
 
Nej privat hemförsäkring täcker inte det vad jag föstått. Jag vet att att där jag jobbar har vi tecknat extra försäkringar på oss anställda som har utrustning som vi använder genom jobbet hemma. Däremot vet jag inte om den täcker resor men det tycker jag att den borde göra. Dock är självrisken rätt hög på dessa försäkringar.
 
Uttryck skrev:
Men dessa prylar täcks väl knappast av hemförsäkringen då det är mitt företag som äger prylarna eller?

I en enskild firma så är det ju du som är företaget. Alltså äger du prylarna. Men privat hemförsäkring täcker ändå inte stöld av dyrbare föremål. Man får teckna en speciell kameraförsäkring. Gefvert www.gefvert.se har bra försäkringsvillkor, men grymma aktsamhetskrav på hur lokalen för förvaring av det försäkrade skall vara utrustad.
 
Då jag redan har en småföretagarförsäkring via IF som täcker egendom upp till 2 x basbelopp så klarar jag mig ok på det på hemmaplan, har inte dyrare prylar än så i dagsläget.

Men risken är nog större att något händer m prylarna på en resa. Kollade därför lite snabbt m IF resp Gefvert om vad som gäller hos dem. Ifall det är någon fler som vill veta tänkte jag…

Hos IF måste jag ha en tjänstereseförsäkring (gäller hela världen) och då täcks förlust av stöldbegärlig egendom t ex kamera/objektiv (oförutsedd händelse) på upp till ett halvt basbelopp ca 20.000 kr. Kostar 1.220 kr per år. Ingen självrisk dock!

Gäller även på privat semester om man kan bevisa att jag varit i tjänst i "företagets syfte" på resan tydligen!

Ringde också o kollade m Gefvert om en ren kameraförsäkring. Om jag via dem försäkrar motsvarande jag skulle ha täckt av IFs tjänsteförsäkring (20.000 kr) kostar denna försäkring ca 1400 kr per år (inom Europa). Självrisken är då däremot 2000 kr. Vilket = tot 3.400 kr ifall jag blir bestulen på kameran alltså.

Otursförsäkring hos IF 880 kr per år, (upp till 39.400 kr) högre självrisk dock, ca 3.900 kr. Totalt = 4780 kr :-( inte så stor vits…
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.