Minita skrev:
Ser lite för ofta trådar om funderingar kring att starta egen firma. Tämligen ofta verkar den bakomliggande orsaken vara möjligheten att lyfta momsen vid inköp av t.ex. ny kamera eller optik.
Är själv småföretagare och tycker det är synd att "fel" kriterier skall styra/påverka om man skall köra som egen eller inte.
Det är sällan någon tar upp vad det verkligen innebär att vara egen - både negativt och positivt. (och har man sedan anställda fast eller timavlönade......)
Skulle gärna se Era synpunkter om jag är ute på djupt vatten.
//Micke
Nej, Micke! Du står på torra land. Momsen är ju dubbelriktad vilket "drabbar" våra kunder och även oss som måste lägga på 25% vilket fördyrar bildjobben man gör till privatpersoner. Dessutom kan man inte lyfta negativ moms hur länge som helst utan att motivera det väl för Skatteverket. Kan väl egentligen bara ske under uppstartsskedet och senare vid lite olyckliga omständigheter (sjukdom i kombination med obetalda leverantörsfakturor t ex).
Sedan kan en del resonera lite för lättvindigt när det gäller avskrivningar. För att skriva av måste man ju ha intäkter.
Därtill kommer ( i alla fall för mig) alla övriga kostnader i form av försäkringar, egenavgifter etc). Samt de faktiska pengar man förlorar de många timmar man sitter och bokför, skriver fakturor betalar fakturor.
Sanningen är väl för många av oss att för att kunna fakturera 8 tim (en normal arbetsdag) behövs en insats på kanske det dubbla eller mer. Inte alltid! Men tillräckligt ofta.
Tror att vi för det mesta (är ensamföretagare) också får vända på slantarna mer än en person med A-skatt och en liten verksamhet vid sidan av den ordinarie anställningen. Marknaden är tuff för de flesta fotografer med egen firma.
Jag kan räkna upp många nackdelar, men givetvis finns fördelar också. Att vara sin "egen" brukar jag i svårare stunder kalla att vara "livegen" för man vågar inte tacka nej till vissa uppdrag ibland. Även om man nu ville ut och fiska/bada/vara med familjen istället.
Men visst är man fri (om man har råd att vara det) och vissa månader kan jag kosta på mig att säga nej och ta lite ledigt och plåta privat, vilket är viktigt för mig.
Det här forumet kan bli intressant om fler svarar. Men jag vill då börja med att vara så ärlig att jag säger att vissa månader skulle det inte gå ihop sig om vi inte hafr min frus inkomst att lita till. Andra månader är okej. Så budgeterar alltid ett år i förväg för att ha en buffert.
Men nej, jag vill vara min egen i alla fall o sade upp min anställning som pressfotograf av den orsaken. Pengar är inte allt! Men egenföretagandet är f-n i mig inte ngn dans på rosor. Och det här med att dra av momsen för inventarier som skäl att starta firma. Är det den drivande kraften så är man helt fel ute.
Hälsn/LA