Annons

Företagare - för momsens skull?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Ser lite för ofta trådar om funderingar kring att starta egen firma. Tämligen ofta verkar den bakomliggande orsaken vara möjligheten att lyfta momsen vid inköp av t.ex. ny kamera eller optik.

Är själv småföretagare och tycker det är synd att "fel" kriterier skall styra/påverka om man skall köra som egen eller inte.

Det är sällan någon tar upp vad det verkligen innebär att vara egen - både negativt och positivt. (och har man sedan anställda fast eller timavlönade......)

Skulle gärna se Era synpunkter om jag är ute på djupt vatten.

//Micke
 
Jag kommer nästan säkert köra igång en firma före årsskiftet, men precis som du är inne på så är det inte momsen som är viktigast. Det är bara en självklar grej.
För min del är grejen med att köra firma att det underlättar administrationen om jag får många korta uppdrag från många uppdragsgivare och omvänt säljer till många kunder. Med många järn i elden är det en fördel om jag också kan samla ihop dessa under ett firmanamn.
Rätt till avdrag har man förstås också som A-skattare om det finns en frilansverksamhet víd sidan av jobbet. Med enskild firma eller handelsbolag har jag väl lite större möjligheter att balansera över- och underskott till nästkommande år.
 
Minita skrev:
Ser lite för ofta trådar om funderingar kring att starta egen firma. Tämligen ofta verkar den bakomliggande orsaken vara möjligheten att lyfta momsen vid inköp av t.ex. ny kamera eller optik.

Är själv småföretagare och tycker det är synd att "fel" kriterier skall styra/påverka om man skall köra som egen eller inte.

Det är sällan någon tar upp vad det verkligen innebär att vara egen - både negativt och positivt. (och har man sedan anställda fast eller timavlönade......)

Skulle gärna se Era synpunkter om jag är ute på djupt vatten.

//Micke

Nej, Micke! Du står på torra land. Momsen är ju dubbelriktad vilket "drabbar" våra kunder och även oss som måste lägga på 25% vilket fördyrar bildjobben man gör till privatpersoner. Dessutom kan man inte lyfta negativ moms hur länge som helst utan att motivera det väl för Skatteverket. Kan väl egentligen bara ske under uppstartsskedet och senare vid lite olyckliga omständigheter (sjukdom i kombination med obetalda leverantörsfakturor t ex).

Sedan kan en del resonera lite för lättvindigt när det gäller avskrivningar. För att skriva av måste man ju ha intäkter.

Därtill kommer ( i alla fall för mig) alla övriga kostnader i form av försäkringar, egenavgifter etc). Samt de faktiska pengar man förlorar de många timmar man sitter och bokför, skriver fakturor betalar fakturor.

Sanningen är väl för många av oss att för att kunna fakturera 8 tim (en normal arbetsdag) behövs en insats på kanske det dubbla eller mer. Inte alltid! Men tillräckligt ofta.

Tror att vi för det mesta (är ensamföretagare) också får vända på slantarna mer än en person med A-skatt och en liten verksamhet vid sidan av den ordinarie anställningen. Marknaden är tuff för de flesta fotografer med egen firma.

Jag kan räkna upp många nackdelar, men givetvis finns fördelar också. Att vara sin "egen" brukar jag i svårare stunder kalla att vara "livegen" för man vågar inte tacka nej till vissa uppdrag ibland. Även om man nu ville ut och fiska/bada/vara med familjen istället.
Men visst är man fri (om man har råd att vara det) och vissa månader kan jag kosta på mig att säga nej och ta lite ledigt och plåta privat, vilket är viktigt för mig.

Det här forumet kan bli intressant om fler svarar. Men jag vill då börja med att vara så ärlig att jag säger att vissa månader skulle det inte gå ihop sig om vi inte hafr min frus inkomst att lita till. Andra månader är okej. Så budgeterar alltid ett år i förväg för att ha en buffert.

Men nej, jag vill vara min egen i alla fall o sade upp min anställning som pressfotograf av den orsaken. Pengar är inte allt! Men egenföretagandet är f-n i mig inte ngn dans på rosor. Och det här med att dra av momsen för inventarier som skäl att starta firma. Är det den drivande kraften så är man helt fel ute.

Hälsn/LA
 
På den negativa sidan finns ju också saker som försäkringar, reklamationsrätt och garantier. Konsumentköpslagen gäller ju inte näringsidkare, och detsamma brukar gälla hemförsäkringen. Jag har inga siffror, men jag undrar hur många av de som startar firma för att kunna lyfta momsen som får sig en lagom näsbränna den dagen saker går sönder eller börjar strula.

Ne, har också tänkt starta firma så smångingom, mest för att kunna göra mindre saker när jag känner för det vid sidan om min vanliga heltid och på lite sikt kanske arbeta upp något för den dagen jag kliver av löneslaveriet. Men just nu är ju IT-marknaden såpass bra så jag mjölkar den för allt vad den är värd. Att få ut samma kosing i handen som egenföretagare skulle få mig på knäna utan vidare misstänker jag.

Idag är det tufft att tjäna pengar. En god vän till mig sa något klokt. Man blir rik på att äga företag, inte att jobba i dem själv. Även om det kan vara ett bra sätt så är det ju ett hundjobb. Vill man komma något vart blir det till att slita.
 
Damocles skrev:
På den negativa sidan finns ju också saker som försäkringar, reklamationsrätt och garantier. Konsumentköpslagen gäller ju inte näringsidkare, och detsamma brukar gälla hemförsäkringen. Jag har inga siffror, men jag undrar hur många av de som startar firma för att kunna lyfta momsen som får sig en lagom näsbränna den dagen saker går sönder eller börjar strula.
Just på den här punkten håller jag inte alls med. Sen jag startade eget har jag en väldigt bra relation med mina leverantörer. Dom ser inte affären som avslutad bara för att dom fått sina pengar.

När prylarna strular får jag låna ersättningsutrustning, det kommer ett bud och hämtar och servicen tar oftast någon dag eller två.

Det är aldrig något tjafs om kvitton, reklamationsrätt eller annan formalia. Dom vet vem man är och attityden är alltid "vi fixar".

Det kräver kanske att man gör ett mer aktivt val, men ser man till att välja bra och seriösa leverantörer så har man väldigt mycket trygghet, trots avsaknaden av konsumentköpslagar.

Försäkringarna bör man däremot ha bra koll på som företagare. Dom är inte lika lättflörtade.
 
Sen skall man inte glömma att allt vad sociala skyddsnät försvinner om man har en firma registrerad. Det gäller även AB (fåmansbolag), blir man arbetslös finns inte längre någon ersättning så länge man har firman kvar.

Så tänk både två och tre gånger innan istället för att konstatera efteråt hur det var. Mycket lagar man måste känna till också, men visst finns hjälp för det i form av revisorer osv men dom är inte gratis.

Har varit egen i snart 20 år och om jag vetat vad det inneburit (tex ingen rätt till sjukersättning första 45 dagarna) så hade jag fortsatt som anställd. Visst finns det fördelar men glöm inte alla regler och sån som man MÅSTE kunna om man inte vill råka illa ut.

Det är inte utan anledning det finns kurser i att starta eget!

Lycka till, Leffe
 
Håller med dig Magnus

Stiffneck skrev:
Just på den här punkten håller jag inte alls med. Sen jag startade eget har jag en väldigt bra relation med mina leverantörer. Dom ser inte affären som avslutad bara för att dom fått sina pengar.

När prylarna strular får jag låna ersättningsutrustning, det kommer ett bud och hämtar och servicen tar oftast någon dag eller två.

Det är aldrig något tjafs om kvitton, reklamationsrätt eller annan formalia. Dom vet vem man är och attityden är alltid "vi fixar".

Det kräver kanske att man gör ett mer aktivt val, men ser man till att välja bra och seriösa leverantörer så har man väldigt mycket trygghet, trots avsaknaden av konsumentköpslagar.

Försäkringarna bör man däremot ha bra koll på som företagare. Dom är inte lika lättflörtade.

Har aldrig haft problem heller med leverantörer av utrustning/förbrukn.mtrl o dyl. Tvärtom tror jag att jag fått betydligt snabbare service och saker ställda till rätta än amatörfotografen. Även vad gäller garantiärenden. Dock finns en klausul om s k 2-årig garanti enl konsumentköpslagen. En företagare lär bara kunna åberopa ett år.

Hemförsäkringen däremot täcker ingenting av de inventarier som är insatta i firman. Har därför tecknat en speciell småföretagarförsäkring. Alla som dragit moms påsina inventarieinköp är enl försäkringsbolagen att jämställa med företagare och händer något med utrustningen, transportskada/brand/stöld etc hjälper ingen hemförsäkring även om man driver firman hemifrån.

Ang sjukersättning går det att välja karenstid. Men väljer man 3 dagar avspeglas det i att man får betala mer i skatt oavsett om man behöver utnyttja det heller inte. Därför väljer många 30 dagars karens. Det kan sätta förödande spå i ekonomin.

Vidare infördes i samband med skattreformen på 90-talet att man ej får dra moms på inventarier som köps av privatpersoner. Det gick tidigare. Alltså är vi hänvisade till att alltid välja att köpa från firmor, även när det gäller begagnad utrustning. Precis som vi måste betala moms på inventarier vi avyttrar.

Så "företagare för momsens skull" är ett litet problem i det stora hela när det gäller företagande i allmänhet. Däremot måste man tänka sig noga för när det gäller allt annat.

är du under upparbetningsåret i förlustläge (gäller många som startar företag) så får du 0 i sjukersättning.
 
Lången skrev:
Sen skall man inte glömma att allt vad sociala skyddsnät försvinner om man har en firma registrerad. Det gäller även AB (fåmansbolag), blir man arbetslös finns inte längre någon ersättning så länge man har firman kvar.

Så tänk både två och tre gånger innan istället för att konstatera efteråt hur det var. Mycket lagar man måste känna till också, men visst finns hjälp för det i form av revisorer osv men dom är inte gratis.

Har varit egen i snart 20 år och om jag vetat vad det inneburit (tex ingen rätt till sjukersättning första 45 dagarna) så hade jag fortsatt som anställd. Visst finns det fördelar men glöm inte alla regler och sån som man MÅSTE kunna om man inte vill råka illa ut.

Det är inte utan anledning det finns kurser i att starta eget!

Lycka till, Leffe
Man har samma rättigheter/förmåner som anställda eller för den delen, alla medborgare, det är det dom sociala avgifterna går till.
Karensdag bestämmer du själv hur många dagar du vill ha.
 
Tror att många har sitt företag vid sidan om sin anställning.

Har märkt att det är rätt många kollegor inom min branch som har ett företag vid sidan om, vilket är okey så länge det inte konkurrerar med det företag man jobbar för.

Då funkar det med moms-tänkandet och att man inte behöver jobba ihjäl sig för hålla företaget vid liv pga det är vad man försörjer sig på.

För det är tyvärr ett faktum att folk håller hårt i pengar när det gäller tjänster och t ex inom fotografi finns det gott om folk som gärna jobbar gratis även när de har fotoprylar för tiotusentals kronor, vilket gör att många snåljåpar kommer undan med det.

Man slipper även alla problem som egen företagare ej få arbetslöshetersättning eller sjukersättning, sålänge man har sin anställning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.