Annons

Före- och efter-bilder (sensorrengöring)

Produkter
(logga in för att koppla)

roniish

Medlem
Halloj!

Har precis plockat upp min kamera efter en betald (744:) sensor rengöring hos Intervision i Stockholm.

Är dock lite osäker på hur pass noggrant gjord denna rengöring är... Vet inte riktigt om jag bör vara nöjd.

Före:
http://img35.imageshack.us/img35/9924/img0343grk.jpg

Efter:
http://img150.imageshack.us/img150/4948/img0887v.jpg

Som ni ser är det fortfarande en hel del prickar kvar på efterbilden. Bör jag vara nöjd med arbetet hos Intervision, eller inte?

Notera att dessa bilder är tagna med f/32 samt ISO-1600

min tanke var att det kan vara skräp på/i objektivet.

Annars tycker jag absolut inte du ska vara nöjd om det fortfarande är skräp på sensorn.

Var det "bara" en sensorrengöring för 744:- ? Ingick något annat (reparation)?
Personligen tycker jag att det skall bli bättre (till det priset). Helt ren är nog svårt att få...... Vilken kamera har du?
Har man Nikon och åker förbi Lasses (Saltsjö Boo) så fixar han rengöring för 0:-.

min tanke var att det kan vara skräp på/i objektivet.

Annars tycker jag absolut inte du ska vara nöjd om det fortfarande är skräp på sensorn.

Tycker inte det är så illa med tanke på att det är bl. 32.
Vad gäller skräp i objektivet så syns det inte på bilderna om du inte har tömt dammsugarpåsen i det.
Jag har gjort rent mina kameror själv under många år med de metoder som är vanliga. Det blir aldrig helt rent på glaset framför sensorn och det finns alltid damm inne i spegelhuset som blåser runt varje gång spegeln åker upp och ner som en gigantisk solfjäder där inne.
Även om jag provar att använda fler swabbar efter varandra med Eclipse så blir det alltid några prickar kvar om man provar på de minsta bländarna. Det får man leva med.

Var det "bara" en sensorrengöring för 744:- ? Ingick något annat (reparation)?
Personligen tycker jag att det skall bli bättre (till det priset). Helt ren är nog svårt att få...... Vilken kamera har du?
Har man Nikon och åker förbi Lasses (Saltsjö Boo) så fixar han rengöring för 0:-.
Hej!

Nej det var endast CMOS rengöring. F.ö. är det en Canon 400D.

Uppgraderade idag min Canon 5D till en 5D MKII. Har nu tagit cirka 20 bilder och bytt objektiv en gång.
Så här ser en del av min sensor ut nu på bländare 32.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1785386.htm

Denna kamera har trots allt dammskak och kommer direkt från Canon.
Jag kommer säkert få rengöra denna sensor också inom några månader med Eclipse och swabs.
Damm får man lära sig att leva med.
Det fanns där också på filmtiden men då drog man fram en ny ruta för varje bild. Däremot kunde det vara ett helvete i mörkrummet.
Problemet med damm är en del av fotograferandet.

Som ni ser är det fortfarande en hel del prickar kvar på efterbilden. Bör jag vara nöjd med arbetet hos Intervision, eller inte?

Jag gör ren min sensor själv och hade det sett ut sådär efter rengöring hade jag gjort om det.

För övrigt tycker jag 744 kr låter som ett hutlöst överpris, med tanke på hur enkelt det är att göra själv.

Rengöring

Halloj!

Har precis plockat upp min kamera efter en betald (744:) sensor rengöring hos Intervision i Stockholm.

Är dock lite osäker på hur pass noggrant gjord denna rengöring är... Vet inte riktigt om jag bör vara nöjd.

Före:
http://img35.imageshack.us/img35/9924/img0343grk.jpg

Efter:
http://img150.imageshack.us/img150/4948/img0887v.jpg

Notera att dessa bilder är tagna med f/32 samt ISO-1600

Hej!

Lämnade också in där för rengöring av sensor. Var inte nöjd med resultatet och gick tillbaks. Då gjorde de det på nytt och bjöd på kaffe. Dock blev det inte 100% rent den gången heller så nu lever jag med dammet istället, bättre blev det andra gången iaf, men jag vet inte vad man kan vänta sig? Nu har jag mer damm igen och funderar på att försöka själv istället, annars blir man ju ruinerad tillslut.
Mvh Magnus

Hej!

Lämnade också in där för rengöring av sensor. Var inte nöjd med resultatet och gick tillbaks. Då gjorde de det på nytt och bjöd på kaffe. Dock blev det inte 100% rent den gången heller så nu lever jag med dammet istället, bättre blev det andra gången iaf, men jag vet inte vad man kan vänta sig? Nu har jag mer damm igen och funderar på att försöka själv istället, annars blir man ju ruinerad tillslut.
Mvh Magnus
Tack för ditt svar. Ska utan tveka försöka på egen hand nästa gång. Som du säger, man lär bli ruinerad i slutändan.

Det är helt ohållbart och dyrt att lämna in kameran i tid och otid varje gång några dammkorn lägger sig ivägen. Nä, det är bara att skaffa grejor och lära sig rengöra själv. Det hör till livet som DSLR ägare.

Jag vet inte hur ofta ni fotograferar på bländare 32. För egen del händer det bara när jag testar damm på sensorn.
Normalt bländar jag nog inte ner till mer än bl.16 när jag vill ha mycket skärpedjup. Det som syns vid bländare 32 brukar då inte synas alls.
På min 1DMKIIN kan jag ofta se damm hamna på sensorn på en bild för att sedan försvinna på nästa när jag kör för fullt med 8,5 bilder/sekund.
Det visar att det alltid finns damm i spegelhuset och det dammet åker runt när spegeln viftar runt.
Förr eller senare fastnar en del av det på sensorn. Att lämna in kameran varje gång den behöver rengöras lär bli en dyr affär.
12 Swabs och Eclipse kostar cirka 500 kr och lär räcka till några års behov för de flesta per kamera. De flesta nyblivna föräldrar brukar tycka att det är dramatiskt att byta blöjor på sin nya telning. Kan ramla ner från skötbordet, få blöjutslag mm. Efter ett tag hanterar de flesta det medan de talar i mobiltelefon samtidigt.
Våra kamera-telningar är ungefär samma sak och de flesta överlever att vi sköter om dem.Låt inte en kameraaffär lura er på 744 kr för något som kostar cirka 50 kr i material och tar 10 minuter högst i mantid.

Fick tillbaka svar efter att ha skickat iväg ett (relativt snällt) klagomål:

Hej!

Det var tråkigt att vi inte lyckades.
Teknikerna gör ju alltid ett testskott efter reng.
för att se att det ser bra ut
Om du kommer in igen ser vi till att sätta prio på din kamera.

Med vänlig hälsning

Intervision

Vad tycker ni, ska jag gå in med kameran igen och få den rengjord en ytterligare gång?

Sesorrengöring

En liten varning till er som använder "swabbar" för sensorrengöring: De fungerar bra de första gångerna, men så småningom fastnar skräpet allt mer och då återstår endast att lämna in kameran. Använd i stället en gummiblås och blås bort skräpet (obs inte tryckluft på flaska!).

En liten varning till er som använder "swabbar" för sensorrengöring: De fungerar bra de första gångerna, men så småningom fastnar skräpet allt mer och då återstår endast att lämna in kameran. Använd i stället en gummiblås och blås bort skräpet (obs inte tryckluft på flaska!).

Man använder svabbar med rengöringsvätska för att få bort det som inte går att få bort genom att blåsa eller använda en pensel typ Arctic Butterfly.
Tydligen har du studerat ämnet och kommit fram till nya rön som är okända för mig och de flesta andra fotografer som regelbundet gör ren filtret framför sensorn med svabbar och Eclipse. Så jag har ett par frågor.

1. Hur kom du fram till dina resultat?

2. Vad har de för magiskt trick när man lämnar in kameran efter att inte fått bort smutsen med svabbar?

Man använder svabbar med rengöringsvätska för att få bort det som inte går att få bort genom att blåsa eller använda en pensel typ Arctic Butterfly.
Tydligen har du studerat ämnet och kommit fram till nya rön som är okända för mig och de flesta andra fotografer som regelbundet gör ren filtret framför sensorn med svabbar och Eclipse. Så jag har ett par frågor.

1. Hur kom du fram till dina resultat?

2. Vad har de för magiskt trick när man lämnar in kameran efter att inte fått bort smutsen med svabbar?

Använde för ett par år sedan svabbar med rengöringsvätska på min Nikon D200 och det gick jättebra till en början men efter ett antal gånger blev resultaten sämre och sämre och det slutade med en rengöring hos Lasses kameraverkstad. Numera använder jag endast gummiblåsa på min D700 när inte sensorrengöringen fungerar.
Hur de gör på verkstaden har jag faktiskt ingen aning om. Det får du fråga dom.
Hälsningar
Gert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar