Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjning i avtryck med äldre glugg på Pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
När jag använder äldre objektiv tex Chinon 50mm 1,9 på K10D så blir det ibland en fördröjning mellan avvtryck och att kameran sluter...

ibland så vill den inte sluta alls utan först när jag rör på fokusringen så sluter den...

Hade inga problem nu i veckan men så bytte jag lite objektiv och när jag satte tillbaka 50 mm så var den konstig igen...

Tacksam för hjälp!

Jag skulle tippa på att du har kameran inställd på AF. Då kommer K10:an inte exponera förrän du har fokus trots att det är ett MF objektiv. Ställ in kameran på MF så ska det inte vara något problem.

Det kan förekomma med äldre objektiv att bländarmekanismen hakar upp sig, fastnar, går trögt. Det är rätt vanligt... Prova att trycka på nedbländningspinnen bakpå objektivet, rör den helt till ändposition och släppt den. Bländaren ska reagera med en gång utan fördröjning, snabbare än en blinkning. Ibland kan man behöva motionera bländaren för att den ska lossna och fungera bra.

Men eftersom kameran kommer igång efter att du rör fokusringen, så är det troligen funktionen Trap focus som du har aktiverat. Den aktiveras när du har kameran inställd på autofokus, ändra till manuellt fokus på kameran så ska den fungera igen.

Hälsar
R

Tack för att ni Finns!!!

...och FS såklart annars så hade jag inte fått svar så snabbt och bra!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar