Annons

Fördelen med fast/zoom-teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phanneteg

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har en D40x som jag nu är på väg att köpa ett bättre teleobjektiv till. Det jag har nu är Nikons 55-200 som jag köpte till i ett kit förra sommaren.

Nu är det sommar och djuren kryllar där ute, så nu har jag tröttnat på att inte riktigt nå fram med hyfsad kvalitet med mitt nuvarande tele. Tyvärr är jag inte alltför proppfull med pengar just nu så jag försöker komma så "billigt" undan som möjligt men ändå få hyfsad kvalitet att arbeta med.

Som sagt, jag skulle vilja nå längre än jag gör med mitt 55-200 och fudnerar därför lite löst på ett Tamron 70-300:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=417000A17N

Jag har hört att man bl. a. går miste om en hel del ljus i ett zoom-tele och vill därför lära mig lite om fördelar och nackdelar när det gäller fast tele och zoom-tele?

Det jag är villig att lägga ner för tillfället är väl högst 3000:-

Så, hjälp mig gärna här!

1): Tamron 70-300/4-5,6 har samma ljusstyrka som Nikon 55-200/4-5,6.

2): Tamron 70-300 saknar inbyggd AF-motor, vilket innebär att du måste fokusera manuellt med din D40x.

3): Det finns mig veterligen inget fast teleobjektiv kring 300 mm som är ens i närheten av ett så lågt pris som 3000:-, tyvärr. Det skulle vara något äldre manuellt då kanske.

4): Mitt tips är att du sparar tills du har råd med ett Nikkor 70-300 VR. Då får du AF, bildstabilisering och bra optisk prestanda. Det kostar strax under femtusen kronor.

Makten skrev:
[B3): Det finns mig veterligen inget fast teleobjektiv kring 300 mm som är ens i närheten av ett så lågt pris som 3000:-, tyvärr. Det skulle vara något äldre manuellt då kanske.[/B]
Ibland kan det finnas ngt exemplar 300/4 för drygt 3000 kr.

Fast du får ingen AF med D40.

Phanneteg skrev:
Tror jag länkade fel, det var modellen med motor jag funderade på:
Se där, det visste jag inte att det fanns ens. Tyvärr tror jag inte att 300 mm räcker för dina behov riktigt. Särskilt inte med den låga ljusstyrkan och lite halvtaskiga optiska prestanda över 200 mm som Tamron-gluggen ger (har haft en sån). Men du kan ju alltid prova. Du går nog inte många hundralappar back på att sälja det begagnat om du tröttnar.

Makten skrev:
Se där, det visste jag inte att det fanns ens. Tyvärr tror jag inte att 300 mm räcker för dina behov riktigt. Särskilt inte med den låga ljusstyrkan och lite halvtaskiga optiska prestanda över 200 mm som Tamron-gluggen ger (har haft en sån). Men du kan ju alltid prova. Du går nog inte många hundralappar back på att sälja det begagnat om du tröttnar.

Vad anser du täcka mina behov? Jag är väldigt lost här.

Funderar på det, men det som att jag helst ger mig på en glugg som jag vet är uppbackat av någon/några, så kanske blir det till att bita ihop och spara istället. Kanske får bli bättre på att smyga också.

"Mitt tips är att du sparar tills du har råd med ett Nikkor 70-300 VR. Då får du AF, bildstabilisering och bra optisk prestanda. Det kostar strax under femtusen kronor."

- Kommer min D40x att göra objektivet rättvisa?

JAG tror att du gör en betydligt bättre investering i att söka upp en jägare med jaktmarker och förklara vad du vill fotografera.
Och i nästa andetag snällt be om att få lov att FÖLJA MED ut i skogen.

På det viset kommer du att lära dig hur DU skall bete dig för att komma närmre djuren.

Rådjur sägs vara så nyfikna att de återvänder till platsen de var ivägskrämda ifrån.
Älg vet jag inte.

Fågel däremot... nu talar vi om DYR optik.

Troligtvis betydligt billigare att skaffa en begagnad fågelkikare och en passande kompakt till okularet.

Erik Schalin skrev:
JAG tror att du gör en betydligt bättre investering i att söka upp en jägare med jaktmarker och förklara vad du vill fotografera.
Och i nästa andetag snällt be om att få lov att FÖLJA MED ut i skogen.

På det viset kommer du att lära dig hur DU skall bete dig för att komma närmre djuren.

Rådjur sägs vara så nyfikna att de återvänder till platsen de var ivägskrämda ifrån.
Älg vet jag inte.

Fågel däremot... nu talar vi om DYR optik.

Troligtvis betydligt billigare att skaffa en begagnad fågelkikare och en passande kompakt till okularet.

Tack för att du fortsätter skriva!

Att hitta älg är något jag bara blir bättre och bättre på så där är det inga bekymmer egentligen. Jag försöker lära mig hela tiden just för att jag är ute så pass mycket.

Rådjur har jag rätt liten erfarenhet av, så det tipset tackar jag för. Oftast när jag får se rådjur så är det baken på dem när de plötsligt brakar iväg en bit framför.

Fågel är inget huvudintresse, jag vill mest kunna ha något där jag kommer tillräckligt nära och i hyfsad kvalitet har mer att gå på när jag alltid lika hopplöst försöker artbestämma.

Eftersom att detta är ett speciellt intresse för dig så rekommenderar jag att du försöker låna ett 300/4.

Sedan tror jag att du är fast.

Visst det blir inte AF men det går ju att byta ut huset du har till ett som kan ge dig AF i efterhand.

Jag gissar att det är en vettig väg att gå. Framförallt för att det är ditt intresse.

Dyrt?
Egentligen inte för 300/4 & 300/2,8 kommer alltid att ha en begagnatmarknad. Den kommer aldrig att försvinna.
Skall väl vara husbytet som kostar stora förlustpengar i så fall.

Erik Schalin skrev:
Eftersom att detta är ett speciellt intresse för dig så rekommenderar jag att du försöker låna ett 300/4.

Sedan tror jag att du är fast.

Visst det blir inte AF men det går ju att byta ut huset du har till ett som kan ge dig AF i efterhand.

Jag gissar att det är en vettig väg att gå. Framförallt för att det är ditt intresse.

Dyrt?
Egentligen inte för 300/4 & 300/2,8 kommer alltid att ha en begagnatmarknad. Den kommer aldrig att försvinna.
Skall väl vara husbytet som kostar stora förlustpengar i så fall.

Tackar så mycket för ditt tips!

Är det alltså ett sånt här du talar om:

http://www.pricerunner.se/pl/543-10...m,F4.5-5.6G,-IF-ED-AF-S-VR-Zoom-Nikkor-priser

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto