ANNONS
Annons

Fördelar med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
hej
bra ju, har 1.1 nu, men har slutat köra den och kör Microsoft Expression just nu då den är på tok för seg för det antal bilder jag har.

Dock är sökordfunktionerna starkare i LR då den klarar hierarkiska sökord, men har inte fördjupat mig i det än. HAr nog jobb döpa om mina källkataloger nu, ordningen var ju som i en garderob ju. Så döper om kataloger o städar o donar.

Roine

Flytta och döpa om och skapa mappar? Sånt där som Lightroom gör automatiskt vid import om man vill? Busenkelt, i alla fall om man vill ha dom organiserade efter exponeringsdatum.

hej
precis
men nu är världen så att jag har styvt 80 000 bilder fördelade på två 500GB diskar som skall följa den standard jag nu skapat.

Så i första hand skall katalogerna stämma.

Typ
Tenneriffa, 2005
---- dag 1
---- Dag 2

Tenneriffa, 2006
---- dag 1
---- Dag 2

men för modeller
Namnet
-------- bikini, 2006-02-21
-------- Fashion, 2006-03-20

För motor
Gelleråsen
----- Affa-träff, 2006
----- Bohlins
---------Motordag, 2004-03-03

osv

Då blir det manuellt jobb, tro mig.

JAg använder Breezesys downloaderpro för att döpa om själva bildfilen o tömma kameran, lägger till datum före filnamnet som jag sa, 070707-filnamnet

Roine

roinek skrev:
http://regex.info/Lightroom/Meta/
en kul grej gällande nykelord
En mycket användbar funktion som Roine länkar till, testa den om ni inte redan gjort det.

Är det någon som sett liknande lösningar för andra fält i LR. Vore skönt att kunna städa bort funktioner man sällan använder för att ge mer plats åt de viktigaste.
Tex vore det guld värt att kunna utöka boxen med "recent keywords" till 15 eller 18st.

lazze_gurra skrev:
En fundering till är hur man ska göra om man använder flera datorer, dock med samma filstruktur på bilderna.
Bilderna synkas mellan datorerna, är det då bara att göra samma sak med Lr katalogen också?

Nån som har nån erfarenhet av detta?

skapa en lightroom catalog för varje dator och öppna Lightroom med den som är aktuel. Jag antar att det blir en viss uppdateringshantering, men det borde funka. Själv har jag nu mina bilder på externa hårddisk och programvaran i datorn (laptop). Innan alla bilder på datorn. Jag lärde mig vid flytten detta att skapa ny katalog. Pröva dig fram!

gladers skrev:
skapa en lightroom catalog för varje dator och öppna Lightroom med den som är aktuel. Jag antar att det blir en viss uppdateringshantering, men det borde funka. Själv har jag nu mina bilder på externa hårddisk och programvaran i datorn (laptop). Innan alla bilder på datorn.
Jag lärde mig vid flytten detta att skapa ny katalog. Pröva dig fram!

Det blir väl väldigt mycket extra jobb att upprepa allting med import av bilder, sätta nyckelord o.s.v.
Rimligtvis borde det gå att flytta Lightroom Catalog (antar att den innehåller databasen) mellan datorerna, som innehåller samma filer och struktur.
Och i så fall, kan man då också flytta "Lightroom Previews"?

*/Lasse

Hej
japp, du kan kopiera previews om du tar allt.
Men i 1.1 kan du ju exportera delar av databasen.

Jag har nu valt att köpa en usb2 disk, en 2.5" som tar sin ström från datorn. Där har jag databaserna o previews för testerna jag gör o skarpa databasen för Microsoft Expression.

Sen råfilerna har jag på en nätverksmonterad disk med drivisar då LR har problem med äkta NAS.

Resultatfilerna, jpg i mitt fall, har jag på ytterligare en annan disk.

Roine

Har jobbat lite med Lightroom nu och jag gillar det.

När det gäller en grundläggane fil och mappstruktur på hårddisken så tycker jag att en kronologisk struktur funkar bäst för mig.

Jag har nog max 20-30 fototillfällen per år så jag har en mapp per år och därunder en mapp som inleds med datum och sedan en kortare beskrivning av fototillfället. Detta gör att jag får "lagom" många undermappar, dvs ca 30-40 årsmappar inan jag dör och därunder ca 30 mappar i varje årsmapp.

När det gäller filnamn tycker jag absolut INTE att man skall döpa om orignalfilerna. Det blir bara extra jobb. Sådant som kameramodell, tagningsdatum går ju ändå att utläsa ur EXIF, det är ju vitsen med att använda ett databas program, att man kan söka fram bilderna på många olika sätt.

Att "räkneverket" slår "över" tycker jag inte är något problem, filnamnet är ju alltid en del av en sökväg.

Möjligen kan det finnas en vits med att namnge filer i de exporterade slutresultat, speciellt om man skall skicka dem vidare till personer som inte organiserar bilderna.

Bara mina tankar.

Mvh
Anders

PS. Tack Roine för PDF:en, jag har använt den som underlag för mitt eget exprimenterande.

hej

tackar.
Är det nån som vill ha själva worddokumenten för att skapa en egen howtodo så maila.

Gör ofta ett webalbum där modellen väljer, och då är det bra med entydigt namn.
Men jag lägger bara till datum först.

Roine

Jag använder idag bridge och konvertarar bilderna i Camera Raw. Det enda jag använder photoshop till är att beskära och ändra storlek, ibland även skärpning. Skulle jag kunna utföra dessa moment i Lightroom (utan att använda photoshop)? Använder Lightroom Camera Raw-plug in som raw-konverterare?

downtown skrev:
Jag använder idag bridge och konvertarar bilderna i Camera Raw. Det enda jag använder photoshop till är att beskära och ändra storlek, ibland även skärpning. Skulle jag kunna utföra dessa moment i Lightroom (utan att använda photoshop)? Använder Lightroom Camera Raw-plug in som raw-konverterare?

Snacka om dyr sax :)
Du kan göra de sakerna i Lightroom, du gör det dessutom odestruktivt. Dvs utan att ändra orginalfilen. Lightroom lagrar hur du behandlat bilden i en databas. Det är Camera raw som används, Lightroom har precis kommit i version 1.2 och camera raw i 4.2.

Jag tycker det är en nackdel att lightroom använder en gemensam databas för alla bilder för att lagra data. Jag trivs bättre med Bibble Pros databashantering som skapar en sidecar-fil till varje raw-fil som man kan flytta lätt och smidigt till ett annat system. Jag arbetar med Bibble Pro dels i linux och windows, då är det smidigt med sidecar-filarna.

hej
du kan numera överföra en del av datat mellan databaserna.
LR kan skapa sidofiler med informationen, dock inte redigeringshistoriken vad jag förstår.
Men historiken kan du föra över som en databasexport.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar