Annons

Fördel Pentax: 5 bra skäl att välja Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte kamerorna för mig, men de gamla fina manuella objektiven är verkligen toppen. Har några från 70-talet som jag hade då när jag körde Pentax och jag funderar faktiskt på att skaffa ett par tre stycken till men NEX.. Mycket fin mekanisk kvalitet och en precision det knappt går att få tag i idag. Pentax SMC-M 100/2,8 är kanske mitt bästa objektiv. Jag gillar speciellt att de är mycket mer kompakta än moderna objektiv i allmänhet men det gäller ju för många tillverkare under 70-talet, såsom Konicas AR-objektiv och inte minst Olympus objektiv från samma tid.

Grejen är ju att de dessutom ofta presterar bättre nu på min NEX tack vare focus peaking än de gjorde på mina analoga kameror med snittbild och microraster..
 
1. Fantastisk bildkvalitet i litet format och rimligt pris.
2. SR i huset
3. Underbar ergonomi
4. Vädertätning
5. Massor av smarta funktioner inbyggda i kameran. (Hyper-P, hyper-M, TAV, Pentax auto ISO, vattenpass, astrofoto, GPS, intervall, HDR, filter, redigering etc).

Nr 2 och 3 utesluter många märken för mig. Har klämt på många kameror, men de är inte logiskt uppbyggda, eller har irriterande detaljer (som att man inte kan byta bild eller zooma med hjulen utan måste hålla på och dutta med knappar).
Nr 4 är viktig, jag gillar att fota i regn. Och även om det sägs att både Canon och Nikon skall vara täta, så är det inget de själva påstår eller garanterar. När det ösregnar brukar jag vara ganska ensam om att ha kameran framme.
 
- AA-batterier direkt i kameran. Kan vara fördel om man är ute på fält utan tillgång till elnät. Tex genom solcellsladdare som laddar medans man vandrar. Med specialbatterier kan det bli lite krångligare att hitta en lösning på laddningen. Speciellt om man vill begränsa storek/vikt på utrustningen man har med sig.
- Lucka på motljusskyddet som medger användning av polfilter med motljusskyddet monterat. En liten enkel detalj som jag inte förstår varför inte andra tillverkare anammat
- Hyper-M, väldigt flexibelt manuellt läge som tar hjälp av kameran automatik för att snabbt hitta rätt exponering. Full manuell kontroll av inställningar, med automatikens fördelar.
- Billigare instegskameror och kitobjektiv vädertätade, gör att vädertätning även tillgängligt för de med snäv budget.
- Full bakåtkompatibilitet för gamla objektiv även på billigaste kamerorna.

Många av de fördelar som har nämnts tidigare är egenskaper som Pextax delar med de flesta andra märken, men här har vi faktiskt fem fördelar som jag tycker är unika för just Pentax.
 
Söta kameror
Bra för tjejer med små händer
Jättedyra tillbehör, man behöver inte fundera vad lönen ska gå åt
Nästan ingen vet vad det är, man känner sig tuff och folk tittar och tänker "frän prototyp"
Osäker framtid, alltså spännande att äga.
Många funktioner i instegsmodellerna, finns det proffsmodeller?
Alltid färgglada alternativ, min lilla flicka älskar rosa och andra färgglada kameror
Pentax K-01 måste vara den snyggaste kameran
Dom har jobbat på en fullformat i herrans många år nu, så den kommer bli nåt i hästväg när den kommer 2020

Jag är 190 cm med storlek 10 i handskar och jag har en Pentac K-r. Sitter som handsken skulle jag vilja säga. Tillät min ekonomi skulle jag lätt gradera upp till K-3.

Förstår inte att Pentax är för tjejer med små händer.

Osäker framtid? Det finns väl inget företag som har en säker framtid. Inte ens Canikon. Mtp osäker framtid kan jag inte förstå varför svenskar köper Volvo isf. Köp Toyota med samma argument som du köper Canikon.

Finns det proffsmodeller? 645D är väl proffsmodell om något, med större och bättre sensor än FF såvit jag förstår. 2014 kommer dock mss en FF-variant.

//Arne (En i stort sett nöjd Pentaxian sedan -88)
 
Auto-iso och exponeringskompensation i M-läget även för en instegskamera som K-50.
Kom på EOS -1dx nu och saknas fortfarande på EOS 5DMkIII
Råkade hitta de funktionerna igår och idag kommer update på Canon. Klart man blir glad :)

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 
Ett tillägg:
Visst, tillbehören är dyra men det finns både pirat och tredjepartsmärken som funkar. Objektiven med de ljusstyrkorna är till andra märken är inte gratis de heller

Patrick, en nöjd Pentaxian sedan 2013-10-01 :)

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 
Reagerade också på att detta var en feature i nya firmwaren på 1D-X. För det första så är det konstigt för mig att ett läge som heter Manuellt ställer ISO själv (det är ju inte manuellt då längre, kameran bestämmer exponering). Om man då dessutom inte ens kan påverka exponeringen (som jag antar att det var innan denna uppdateringen?) känns det ju inte direkt genomarbetat.
 
Jag köpte en Pentax ME 1977, jag valde mellan den, Pentax MX och Canon AE1.
Dumt nog valde jag fel, Pentax MX som jag blev rekommenderad var både
billigare och bättre, men jag bländades av elektroniken med automatik...
Hade jag valt Canon så hade gluggarna jag köpt varit utgångna med nya fattningen.
Pentax hade tidsautomatik på ME och det var bättre för mig än bländarauto.
Jag har inte ångrat att jag valde Pentax, även om man kan vara kritisk till vissa
saker. Kritisk lär andra oxå vara som använder andra märken.
Ser nu fram emot våren och sommaren med K3an och K5IIs får oxå hänga med.
 
Rätt DonThomaso, fast på pentaxiska kallas det TaV. Jag upptäckte att min K50 går över till det läget automatiskt när jag ändrar till AutoISO i M-läget.
/P

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 
Precis, det heter TAv på Pentax, oavsett om man har det på programratten eller genom att aktivera auto-iso via M-läget. Det är förståeligt att de inte tar med läget på ratten på alla modeller, men det finns där på de flesta :) Både min Q och K-01 har det på samma sätt som du beskriver på K-50. Dock utan exponeringskompensation som på K-5.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.