Annons

Fördel Pentax: 5 bra skäl att välja Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Björkhult

Aktiv medlem
...för APS-C (24*18).

http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/whypentax/index.html

Andra bra skäl att välja Pentax kan ju t.ex. vara:

TAv- läget
Catch-in focus
Kompatibilitet med M42, K, M, A -objektiv bl.a.
Ergonomi
Byggkvalitet
Instegskamerorna (K-30, K-50) är fullutrustade med finesser (precis som K-5II)
Dubbla kontrollhjul för inmatning
Logiska menyer
Oerhört prisvärda
DA Ltd objektiv
FA Ltd objektiv

Mer fördelar för Pentax? Fyll på.

(Jämförelser med A, B eller C, kan ni ta i vs. eller Köpråd. Inte här. Denna tråd är: Fördel Pentax. Inget annat.)
 
Gamla objektiv

Pentax har funnits länge och det finns många personer som utan att förstå det sitter på riktigt fina kvalitetsobjektiv från 70&80 tal som har en bygg och bildkvalite som kanske inte ens kan köpas för pengar idag. Dessa objektiv med K-bajonett passar ju direkt på en modern digital systemkamera. Viss automatik går förlorad men det överlever man

Vet det!

Har testat själv med mina egna Pentax objektiv på en Canon 7D och jag tappade nästan hakan när jag såg hur skarpa de var fast de satt på "fel" kamera och med converter. Även om jag numer använder Nikon kommer jag att komplettera min kameraväska med en Pentax för att enkelt kunna återanvända de gamla fina objektiven jag har.

//LGN
 
Något jag inte skulle vilja vara utan är Pentax P-läge. Hade ett annat märke med mig på semestern och det var enormt störande att kameran hoppade tillbaks till auto efter att man tagit en bild.
Jag tror de även är ensamma om att ha programerbart P-läge.

Är de verkligen ensamma om att ha "Catch in focus"?

Micke.
 
Andra bra skäl att välja Pentax kan ju t.ex. vara:

TAv- läget
Catch-in focus
Kompatibilitet med M42, K, M, A -objektiv bl.a.
Ergonomi
Byggkvalitet
Instegskamerorna (K-30, K-50) är fullutrustade med finesser (precis som K-5II)
Dubbla kontrollhjul för inmatning
Logiska menyer
Oerhört prisvärda
DA Ltd objektiv
FA Ltd objektiv

Mer fördelar för Pentax? Fyll på.

Jag tycker man kan sammanfatta mycket av ovanstående i att Pentax är väldigt skickliga på att bygga kameror vars gränssnitt och utbud av funktioner helt enkelt gör dem smidiga och roliga att använda. Där är de faktiskt riktigt, riktigt skickliga.

(Jämförelser med A, B eller C, kan ni ta i vs. eller Köpråd. Inte här. Denna tråd är: Fördel Pentax. Inget annat.)

Du inleder ju själv med orden "bra skäl att välja Pentax" vilket underförstått också innebär "i jämförelse med andra märken" :)

Jag förstår din tanke och de är kul med positiva trådar som oväxling till alla "vs"-trådar. Men är i längden svårt och kanske inte så ens så konstruktivt att diskutera en tillverkares finesser och funktioner som om kameran existerade i ett vakuum utan konkurrenter. Vad hjälper det att en tillverkare har en bra finess om det visar sig att flera av konkurrenterna har (så som många uppfattar saken) har en likvärdig eller en ännu bättre version av den finessen. Eller andra finesser som många uppfattar som viktigare?

Som jag ser det så är i sju av fördelarna du räknar upp ovan hyfsat giltiga också för ett eller flera andra kameramärken. Och då är de inte längre några bra skäl att välja Pentax, snarare bra skäl att välja en systemkamera i största allmänhet.
 
...för APS-C (24*18).

http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/whypentax/index.html

Andra bra skäl att välja Pentax kan ju t.ex. vara:

TAv- läget
Catch-in focus
Kompatibilitet med M42, K, M, A -objektiv bl.a.
Ergonomi
Byggkvalitet
Instegskamerorna (K-30, K-50) är fullutrustade med finesser (precis som K-5II)
Dubbla kontrollhjul för inmatning
Logiska menyer
Oerhört prisvärda
DA Ltd objektiv
FA Ltd objektiv

Inget av det du tar upp är ju någon egentlig fördel för Pentax. Möjligtvis kan det vara en nackdel för Canon att inte ha kompatibilitet med pre EF gluggar men det finns ju EF och EF-S gluggar därute så det räcker och blir över.

Shake reduction skulle kunna vara en möjlig fördel men inte ens det är på något vis avgörande då VR och IS är så utbrett numer. Men jag köper att man med SR får det på varje glugg, jämnt. Sedan är inte instegskameran K-500 fullt utrustad. Flip-skärm ser ut at vara svårt att få.

Jag håller med om att Pentax gör bra kameror och för den enskilde kan det passa bättre men du tar egentligen inte upp några fördelar.
 
Inget av det du tar upp är ju någon egentlig fördel för Pentax. Möjligtvis kan det vara en nackdel för Canon att inte ha kompatibilitet med pre EF gluggar men det finns ju EF och EF-S gluggar därute så det räcker och blir över.

Shake reduction skulle kunna vara en möjlig fördel men inte ens det är på något vis avgörande då VR och IS är så utbrett numer. Men jag köper att man med SR får det på varje glugg, jämnt. Sedan är inte instegskameran K-500 fullt utrustad. Flip-skärm ser ut at vara svårt att få.

Jag håller med om att Pentax gör bra kameror och för den enskilde kan det passa bättre men du tar egentligen inte upp några fördelar.

Nu är jag inte så väl insatt i alla kameratillberkares kameror men om de inte har "catch in focus" så är väl det ändå en stor fördel med pentax.
 
Nu är jag inte så väl insatt i alla kameratillberkares kameror men om de inte har "catch in focus" så är väl det ändå en stor fördel med pentax.

Ok, en fördel men om den är stor är en annan fråga. Så då finns det två fördelar som skulle kunna vara relevanta. Avsaknad av flip-skärm, inga 51 autofokuspunkter, inga 2016 ljusmätningspunkter, två minneskort? Självutlösaren är väl begränsad därtill. Stor nackdel? Det får individen avgöra. ;-)
 
Söta kameror
Bra för tjejer med små händer
Jättedyra tillbehör, man behöver inte fundera vad lönen ska gå åt
Nästan ingen vet vad det är, man känner sig tuff och folk tittar och tänker "frän prototyp"
Osäker framtid, alltså spännande att äga.
Många funktioner i instegsmodellerna, finns det proffsmodeller?
Alltid färgglada alternativ, min lilla flicka älskar rosa och andra färgglada kameror
Pentax K-01 måste vara den snyggaste kameran
Dom har jobbat på en fullformat i herrans många år nu, så den kommer bli nåt i hästväg när den kommer 2020
 
Skakreduktion i huset

För min del var det Pentax-nostalgi och skakreduktion i kamerahuset som gjorde att jag valde Pentax då det blev dags att gå digitalt. Hade Nikon däremellan pga deras shiftlinser.

Tycker fortfarande att tidiga Pentax var snygga och bra och att K5 passar i den traditionen. (Har kvar min första Pentax från 1959 och den funkar bra.)

Skakreduktionen i kamerahuset medför ju att alla linser som kan sättas fast på kameran får skakreduktion. Nyare linser automtiskt, för de gamla får man själv notera brännvidden.
 
Mycket märkligt, men det verkar reta gallfebern på en del med "finare" märken om man påstår att nånting som Pentax gör är bättre.

Micke.
 
Skulle jag välja en Pentax idag skulle det vara för ...

- Användargränssnittet: knappar, rattar, reglage, menyer fungerar bra ihop och gör Pentax systemkameror trevliga att fotografera med.
- Väl utformade, vädertätade, välbyggda kamerahus med alla viktiga funktioner utan att de blir stora och klumpiga.
- Att man får stabilisering med alla objektiv.
 
Skulle jag välja en Pentax idag skulle det vara för ...

- Användargränssnittet: knappar, rattar, reglage, menyer fungerar bra ihop och gör Pentax systemkameror trevliga att fotografera med.
- Väl utformade, vädertätade, välbyggda kamerahus med alla viktiga funktioner utan att de blir stora och klumpiga.
- Att man får stabilisering med alla objektiv.

+1

Om jag lånar dina tre och lägger till två egna så blir det fem:

-Bra zoomar för APS-C (ex 16-50/2,8, 17-70/4, 50-135/2,8)

-Grymt fina och kompakta Limited-primes (ex 15/4, 21/3,2, 70/2,4)

Pentax är enda DSLR-tillverkaren som bekymrat sig om att ta full hänsyn till APS-C. På tiden innan de spegellösa systemen sneglade jag ofta på Pentax.

I dag finns ju andra kompakta alternativ, men skulle jag välja Pentax idag är de fem ovanstående argumenten de tyngsta.

/Ex Nikonist (numera Sony & Fujifilm-användare)
 
Söta kameror
Bra för tjejer med små händer
Jättedyra tillbehör, man behöver inte fundera vad lönen ska gå åt
Nästan ingen vet vad det är, man känner sig tuff och folk tittar och tänker "frän prototyp"
Osäker framtid, alltså spännande att äga.
Många funktioner i instegsmodellerna, finns det proffsmodeller?
Alltid färgglada alternativ, min lilla flicka älskar rosa och andra färgglada kameror
Pentax K-01 måste vara den snyggaste kameran
Dom har jobbat på en fullformat i herrans många år nu, så den kommer bli nåt i hästväg när den kommer 2020

Hej Phool!

Vad kul att du också gillar Pentax! ;-)

Pentax 645D (digital mellanformatskamera) kan nog göra anspråk på att vara en "proffsmodell".
 
Några unika saker hos Pentax kameror som jag tror många kan uppskatta. Mycket är redan nämnt, men här är några ytterliga saker som jag tycker kan nämnas.

- AA-batterier direkt i kameran. Kan vara fördel om man är ute på fält utan tillgång till elnät. Tex genom solcellsladdare som laddar medans man vandrar. Med specialbatterier kan det bli lite krångligare att hitta en lösning på laddningen. Speciellt om man vill begränsa storek/vikt på utrustningen man har med sig.
- Lucka på motljusskyddet som medger användning av polfilter med motljusskyddet monterat. En liten enkel detalj som jag inte förstår varför inte andra tillverkare anammat
- Hyper-M, väldigt flexibelt manuellt läge som tar hjälp av kameran automatik för att snabbt hitta rätt exponering. Full manuell kontroll av inställningar, med automatikens fördelar.
- Billigare instegskameror och kitobjektiv vädertätade, gör att vädertätning även tillgängligt för de med snäv budget.
- Full bakåtkompatibilitet för gamla objektiv även på billigaste kamerorna.
 
Tror du inte att autofokusen på k5:an är en större flaskhals än bps?

Inget jag egentligen skulle oroa mig för, den är tillräckligt snabb för de flesta situationer. Dessutom är det få autofokussystem som klarar så svagt ljus som K5II/K5IIs. Möjligtvis kan man anmärka att det låter lite väl mycket med vissa objektiv. Hur autofokus var på gamla K5 vet jag inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.