Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbryllande, helt olika bilder men samma inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Pablom

Aktiv medlem
Har under ca. en veckas tid haft problem med Err 99 och även Err 1 (det sistnämnda har inte dykt upp sedan jag gjorde rent kontaktpiggarna). Satt nu och försökte få kameran att göra ett Err 99 efter att gjort rent kontaktpiggarna ytterligare en gång, det kom inte fram på en lång stund men däremot lyckades jag få fram två helt olika exponeringar med samma slutar 1/20 sek, bländare F/3.5 och iso-inställningar iso 200. Det enda jag ändrade på var ljusmätningsmetoden från evaluativ mätning (där bilden blev underexponerad) till centervägd genomsnittlig mätning (då bilden blev normalexponerad). Observera slutar, bländar och isoinställningarna ändrades inte, de enda parametrar som borde påverka det slutliga resultatet. Kameran var inställd på bländarprioritet för båda exponeringarna som f.ö. är en 40D med 20.000 exponeringar Hur i helsike gick detta till? Kan det vara det som är felet med kameran och som framkallar Err 99, att ljusmätningen är paj?

Tilläggas bör att exponeringarna togs enbart några sek. efter varandra så ljusförhållandena ändrades inte heller. Gjorde även flera exponeringar med samma resultat.
 

Bilagor

  • _MG_9943.JPG
    _MG_9943.JPG
    23.8 KB · Visningar: 862
  • _MG_9945.JPG
    _MG_9945.JPG
    41 KB · Visningar: 861
Jag kan inte förstå något annat än att det är fel på kameran. Någon/några av de inställningar den påstår att du haft har inte varit vad den påstår inuti kameran, även om det såg ut så i displayen.
 
Kameran var inställd på bländarprioritet för båda exponeringarna som f.ö. är en 40D med 20.000 exponeringar Hur i helsike gick detta till? Kan det vara det som är felet med kameran och som framkallar Err 99, att ljusmätningen är paj?

Tilläggas bör att exponeringarna togs enbart några sek. efter varandra så ljusförhållandena ändrades inte heller. Gjorde även flera exponeringar med samma resultat.

Har du kollat i EXIF om tiden inte ändrats trots allt. Med bländarprioritet inställd bör den ju ha gjort det, till skillnad mot om du ställt in "helmanuellt". Och i så fall beror ju exponeringsskillnaden på mätmetod.
 
Så som bilden ser ut skulle jag gissa på bländarprioritet, spotmätning gjord mot högdagern i CD-spelarn. Högdagern ser nämligen ut som en bra exponerad himmel som syns genom ett fönster
 
Jag har fått liknande resultat när jag förra året plåtade Roadracing där jag helt plötsligt fick kraftigt underexponerade bilder för att direkt efteråt (några sekunder senare) fick samma exponeringing av bilderna som jag fått omedelbart innan de underexponerade bilderna.

Jag kontaktade, senare på hösten, Canon i Mölndal (lyckligtvis bor jag i Mölndal så det är nära och bra). De bad att få in kamera (också 40D) samt mina objektiv.

Någon vecka senare hämtade jag ut prylarna (garanti) med beskedet att de inte hittat något fel men eftersom det kommit en uppdatering av mjukvaran (firmware) så laddades den senaste in. Enl. personalen fanns i den inga justeringar/ändringar gjorda som skulle påverka exponering/ljusmätning. Dessutom hade man gjort rent kameran invändigt (damm).

Efter detta har jag aldrig haft samma problem igen konstigt nog!

Mvh!
// Niklas
 
Så som bilden ser ut skulle jag gissa på bländarprioritet, spotmätning gjord mot högdagern i CD-spelarn. Högdagern ser nämligen ut som en bra exponerad himmel som syns genom ett fönster

Om jag förstod tråskaparen rätt var EXIF-datan identiska vad gäller tid/bländare och ISO. Då borde ju också resultatet bli lika kan jag tycka!

Mvh!
// Niklas
 
En gång hade jag ett liknande problem som jag inte fattade vad som är galet. Efter ett tag upptäckte jag att jag hade gaffling på. Testa resetta alla inställningar och återgå till standartinställning.
 
Jag har jämfört EXIF och de är identiska förutom klockslag. Slutarfel eller möjligtvis fel på bländarlamellerna är min gissning.
 
tack för alla svaren, bländarlamellerna tror jag inte på eftersom jag får err 99 med olika objektiv. Igår fick jag dessutom err 99 efter varannan bild och det blir ett konstigt missljud i samband med detta. Så antagligen är det slutaren som många säger. Frågan är om det är värt att byta slutare? Är det någon som på direkten vet ungefär vad det kostar?

PS. Det går att ladda ner ovanstående bilder och kolla in exif:en för er som tvivlar ;)

Patrik
 
Jag hade tidigare problem med att jag fick överexponerade bilder omvartannat, lösningen var att bya fron "one shot" till "ai focuus".

Då jag ofta kan ta fokus på en punkt å sen flytta kameran lite för att få till motivet, men vad jag förstår så låser den ljusmätningen från första punkten vid "one shot" och inte tar hänsyn till nya ljusförhållanden, när de ändra.

Bara ett tips att testa.

Någon som förstår mitt problem mer får gärna förklara det för mig. :)
 
Den gör det om du har evaluerande mätning och One Shot. Det beror på att den evaluerande mätningen påverkas av var du fokuserar, och det stämmer ju inte längre när du flyttar kameran. För att få något att "hålla i" antar kameran då att det du fokuserade på först också är det du vill exponera korrekt.

Ett annat sätt är att använda centrumvägd mätning. Då får man ingen låsning om man inte vill det. Eller så kan du lägga fokuseringen på AF-ON och släppa knappen när du komponerar om. Då låses inte exponeringen, för du håller inte knappen nedtryckt.

Fast det har ju inte med originalproblemet att göra?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.