Pablom
Aktiv medlem
Har under ca. en veckas tid haft problem med Err 99 och även Err 1 (det sistnämnda har inte dykt upp sedan jag gjorde rent kontaktpiggarna). Satt nu och försökte få kameran att göra ett Err 99 efter att gjort rent kontaktpiggarna ytterligare en gång, det kom inte fram på en lång stund men däremot lyckades jag få fram två helt olika exponeringar med samma slutar 1/20 sek, bländare F/3.5 och iso-inställningar iso 200. Det enda jag ändrade på var ljusmätningsmetoden från evaluativ mätning (där bilden blev underexponerad) till centervägd genomsnittlig mätning (då bilden blev normalexponerad). Observera slutar, bländar och isoinställningarna ändrades inte, de enda parametrar som borde påverka det slutliga resultatet. Kameran var inställd på bländarprioritet för båda exponeringarna som f.ö. är en 40D med 20.000 exponeringar Hur i helsike gick detta till? Kan det vara det som är felet med kameran och som framkallar Err 99, att ljusmätningen är paj?
Tilläggas bör att exponeringarna togs enbart några sek. efter varandra så ljusförhållandena ändrades inte heller. Gjorde även flera exponeringar med samma resultat.
Tilläggas bör att exponeringarna togs enbart några sek. efter varandra så ljusförhållandena ändrades inte heller. Gjorde även flera exponeringar med samma resultat.