Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förblixt eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

schrunken

Medlem
Kör en 50D med 430EX II och funderar över detta med förblixt.
Blixten är inställd på autoläge ETTL2 (som jag har förstått det)
Varje gång jag fotar kommer bara en blixt, bilderna blir välexponerade och fina, inget fel egentligen.
Men jag har sett andra fota på evenemang och där ser man tydligt en förblixt och vad jag kan läsa mig till i instruktionsböckerna så ska blixten jobba så.
Våffå e de på detta viset?
 
Förblixten kommer alldeles innan huvudblixten och det går väl så pass snabbt att man uppfattar allt som en enda blixt. Under den tiden har kameran mätt ljuset från förblixten och anpassat exponering och huvudblixt för själva fotot.
 
Hej, den förblixt som ETTL använder för exponeringsmätningen kan man som sagt knappast urskilja som en förblixt - det förloppet är väldigt snabbt. (Observera att jag lyckades låta bli att skriva blixtsnabbt.)

Om man ser en tydlig förblixt så kan det istället bero på exempelvis att blixten hjälper till med AF-belysning eller så kallad röda ögon-reducering där en kort blixt ser till att dra ihop pupillerna på folk. Eller så kan det ju helt enkelt vara två bilder i serie som gör att blixten tänder två gånger i snabb följd.
 
... eller så kör de med lite längre slutartider och med synk av huvudblixten på andra ridån. Då kan man få så pass lång tid mellan förblixt och huvudblixt att man hinner uppfatta båda. Prova genom att sätta en riktigt lång slutartid, typ 2 sek., och synk på bakre ridå ;)
 
... eller så kör de med lite längre slutartider och med synk av huvudblixten på andra ridån. Då kan man få så pass lång tid mellan förblixt och huvudblixt att man hinner uppfatta båda. Prova genom att sätta en riktigt lång slutartid, typ 2 sek., och synk på bakre ridå ;)

Provade med 2 sek och tändning på andra ridån, mycket riktigt, en förblixt syntes till. Ju mer jag kortade ner slutartiden desto svårare var det att se förblixten.

Tack för svaren, då kan jag sova gott inatt också :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.