Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att fotografera bensinstation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag råkade ut för en högst märklig sak idag.
Jag är den där som alltid har med kameran, så jag har möjlighet att slänga upp den så snart jag ser ngt som skulle kunna passa bra på bild.
Just idag hade jag då med mitt hemmamodifierade "fisheye"-objektiv, vilket på avstånd säkerligen ser ut som ett teleobjektiv för de mindre insatta, aja hursomhelst.

Jag gick förbi en Shell-mack och såg ett motiv som verkade så perfekt för fisheye att jag bara var tvungen att klicka av.

Efter fotostund när jag höll på att packa ner kameran igen så kommer det fram en minst sagt hotfull typ som undrar "Vad fan!" jag sysslar med!
Detta var då ej ngn som arbetade på bensinstationen utan en privatperson iklädd heltäckande läderklädsel.

Hursomhelst efter att jag berättade att jag inte var ute efter att fota varken honom eller hans motorcykel (som för all del ej inte ens syntes i bild), så kom han med påståendet att jag "Bör akta mig för att publicera foton tagna på en mack, för mackinnehavaren kan stämma mig!"

Och jag bara stod där som ett frågetecken - alltså jag fotade inte inne på macken, utan jag stod utanför och fotade in - med fisheye fick jag då med hela macken i bild javisst.

Så frågan jag ställer mig, finns det ngn klassning om skyddat objekt för aktiva bensinmackar lr ngt annat som skulle kunna betyda att mina foton på ngt sätt är olagliga??
 
Fota allt!

Generellt kan sägas att du får fota vad som helst var som helst.

Vissa undantag finns och då kan du se skyltar om fotograferingsförbud.

En bensinstation kan INTE stämma dig.
 
Jag råkade ut för en högst märklig sak idag.
Så frågan jag ställer mig, finns det ngn klassning om skyddat objekt för aktiva bensinmackar lr ngt annat som skulle kunna betyda att mina foton på ngt sätt är olagliga??
Nej.

Och vad privatpersonen trodde att han hade med saken att göra, är ju en gåta...
 
Generellt kan sägas att du får fota vad som helst var som helst.

Vissa undantag finns och då kan du se skyltar om fotograferingsförbud.

En bensinstation kan INTE stämma dig.

Ah, ja jag tyckte väl att det hela verkade allt för märkligt för att kunna vara sant.
 
Nej.

Och vad privatpersonen trodde att han hade med saken att göra, är ju en gåta...

Ja vissa måste ju hävda sin egen existens på ack så många sätt, men det kändes inte direkt vettigt att motdiskutera honom - ströfotografering är lixom inte riktigt värt en smäll på käften. *hah*
 
Ja vissa måste ju hävda sin egen existens på ack så många sätt, men det kändes inte direkt vettigt att motdiskutera honom - ströfotografering är lixom inte riktigt värt en smäll på käften. *hah*

Skitstövlar som honom är inget att bry sig om, han ville bara leka polis. Jag gör fotojobb för mäklare ibland och då händer det att någon sticker ut huvudet från köksfönstret och undrar vad fan jag gör. Ja, vad ser det ut som? frågar jag. Svaret brukar bli ett stammande; Eh, m m men det få man väl inte! Jaså säger du det, polisanmäl mig då!

Fast värre är om man vill ta en bild på en lekplats utanför huset. Om det finns barn på lekplatsen kan man räkna med att någon mamma genast kommer fram och indirekt anklagar en för att vara pedofil. Det har hänt två gånger och jag blir så rasande arg och förnedrad!
Numera går jag fram till mammorna och förklarar mig innan jag börjar plåta och då är det aldrig några problem, men trots det springer dom ut i sandlådan och hämtar sina barn :)
 
Mannen kanske var en fd. MC-klubbs medlem som valt att "tjalla" på klubben och nu lever under ny skyddad identitet, troligtvis inte men vem vet.
 
Vissa undantag finns och då kan du se skyltar om fotograferingsförbud.
Nja, nu är ju inte alltid skyltarna särskilt synliga. T ex får man inte fota där kronprinsessan bor även om man är så långt bort att det inte går att se skyltarna på staketet och från Kista T-station tror jag inte det går att fota Kista Centrum utan att få med FOIs hus i bakgrunden.
 
Fast värre är om man vill ta en bild på en lekplats utanför huset. Om det finns barn på lekplatsen kan man räkna med att någon mamma genast kommer fram och indirekt anklagar en för att vara pedofil.

Det där är jobbigt värre!
Det har gått så långt att jag knappt vågar fota barn alls längre.
Och min gräns för barn är noll till ca 13år så det är ju en ganska stor grupp som går bort som motiv.
Tråkigt.
 
Det där är jobbigt värre!
Det har gått så långt att jag knappt vågar fota barn alls längre.
Och min gräns för barn är noll till ca 13år så det är ju en ganska stor grupp som går bort som motiv.
Tråkigt.
Vågar med rädsla för vad? Arga mammor som dänger handväskor i skallen på dig? :)
 
iBoat skrev:
Fast värre är om man vill ta en bild på en lekplats utanför huset. Om det finns barn på lekplatsen kan man räkna med att någon mamma genast kommer fram och indirekt anklagar en för att vara pedofil. Det har hänt två gånger och jag blir så rasande arg och förnedrad!
Numera går jag fram till mammorna och förklarar mig innan jag börjar plåta och då är det aldrig några problem, men trots det springer dom ut i sandlådan och hämtar sina barn :)[/QUOTE]
I senasta numret av Fotografisk Tidskrift, 1-2011, belyses ämnet Det heliga barnet av Jens Liljestrand. http://issuu.com/fotografisktidskrift/docs/fotografisk_tidskrift__1_2011 Där tas det upp hur samhället har blivit de senaste årtionden med synen av fotografering av barn.
 
iBoat skrev:
Fast värre är om man vill ta en bild på en lekplats utanför huset. Om det finns barn på lekplatsen kan man räkna med att någon mamma genast kommer fram och indirekt anklagar en för att vara pedofil. Det har hänt två gånger och jag blir så rasande arg och förnedrad!
Numera går jag fram till mammorna och förklarar mig innan jag börjar plåta och då är det aldrig några problem, men trots det springer dom ut i sandlådan och hämtar sina barn :)

I senasta numret av Fotografisk Tidskrift, 1-2011, belyses ämnet Det heliga barnet av Jens Liljestrand. http://issuu.com/fotografisktidskrift/docs/fotografisk_tidskrift__1_2011 Där tas det upp hur samhället har blivit de senaste årtionden med synen av fotografering av barn.[/QUOTE]

Fick den i fredags, ska läsa den artikeln. Tack för tipset.
 
Det är känsligt det där. Men ibland trampar man i klaveret som fotograf. Jag ville ta en bild på en villa från trädgårdssidan och ställde mig på ett förrådstak mitt emot och väl uppe på taket fick man insyn till granntomterna. Där låg en dam och solade helt näck i tron att hon var osynlig och där står jag med en kamera... Hon skrek och jag hoppade ner från taket illa kvickt!
 
Skitstövlar som honom är inget att bry sig om, han ville bara leka polis. Jag gör fotojobb för mäklare ibland och då händer det att någon sticker ut huvudet från köksfönstret och undrar vad fan jag gör. Ja, vad ser det ut som? frågar jag. Svaret brukar bli ett stammande; Eh, m m men det få man väl inte! Jaså säger du det, polisanmäl mig då!

Fast värre är om man vill ta en bild på en lekplats utanför huset. Om det finns barn på lekplatsen kan man räkna med att någon mamma genast kommer fram och indirekt anklagar en för att vara pedofil. Det har hänt två gånger och jag blir så rasande arg och förnedrad!
Numera går jag fram till mammorna och förklarar mig innan jag börjar plåta och då är det aldrig några problem, men trots det springer dom ut i sandlådan och hämtar sina barn :)


Vid mäklarfoto handlar det inte längre om egna foton, utan för ett kommersiellt syfte. I det läget måste man ha medgivande från de personer som förekommer på fotona. I barnens fall från målsman. Det är ivf den info jag fått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.