Annons

förbättringar på D70 sedan första modell

Produkter
(logga in för att koppla)

herrwinnerboy

Ny medlem
hej, jag undrar hur kvalitén var på första modellen nikon d70? och vilka uppgraderingar som gjorts efter denna modell.

Jag har blivit erbjuden följande:
D70 1:a utgåvan från 2003 eller 2004
+ 2gb. minne
+ 2 bat. & laddare.
Detta i fint skick. max 1000 exponeringar.
Pris: 4000

Är utr. värt pengarna?

Jag vill minnas att en del saker har ändrats men att man utan problem kan uppdatera mjukvaran så den i stort sett motsvarar en D70s.

Skillnaden mellan D70 och D70s tror jag är en nyare CCD i D70s med lite bättre brusegenskaper.

/Peder

herrwinnerboy skrev:
hej, jag undrar hur kvalitén var på första modellen nikon d70? och vilka uppgraderingar som gjorts efter denna modell.

Jag har blivit erbjuden följande:
D70 1:a utgåvan från 2003 eller 2004
+ 2gb. minne
+ 2 bat. & laddare.
Detta i fint skick. max 1000 exponeringar.
Pris: 4000

Är utr. värt pengarna?

Den kom 2004. 1000 exponeringar är givetvis lite.
Det låter som priset är bra. Med kitobjektivet annonseras den för 6000-6500 här på fotosidan.

Ett alternativ är en ny D40 som med 18-55 och blixt kostar 5000. En lite enklare kamera dock.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575199

D70s har större LCD-display, själva CCDn verkar dock samma. Den har också något snabbare autofokus, men det är bara att ladda ner senaste firmware för D70 så får den det också. Det finns således inget vettigt skäl att välja bort en D70 för en D70s om du inte värderar något större skärm väldigt högt.

Större display är en sak men det är inte så viktigt, hellre större sökare typ den som finns i D200 men det kostar...

Har själv den gamla D70 och kan bara säga att jag är helnöjd och fototekniskt finns det ingen anledning för mig att uppgradera. Min har gått 15000 bilder. Och D70 blixtsyncar på 1/500s :)

Okej, som jag förstått så är det ingen hårdvaruskillnad (ex. blixt, kamerahus, design eller andra ting som kan röras vid) mellan nya och gammla d70. Stämmer detta?

herrwinnerboy skrev:
Okej, som jag förstått så är det ingen hårdvaruskillnad (ex. blixt, kamerahus, design eller andra ting som kan röras vid) mellan nya och gammla d70. Stämmer detta?

Som någon redan nämnt: D70S har större display än D70. Sedan gjorde de någon mindre putsning som gör att autofokusen i vissa speciella lägen blir en liten aning snabbare. Alla andra skillnader mellan D70 och D70S ligger i programvaran som du kan uppgradera. (Och som ofta redan är uppgraderat i många av D70 som säljs begagnade.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar