Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

föra över Video8 film till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

matsolsson

Ny medlem
hej
behöver råd och hjälp!
min tjej har spelat in en film med en av sina klasser på en Sony HandyCam Video8 kamera.
Nu börjar det bli redigeringsdax.
Jag har tittat omkring lite på webben för att hitta den sladd jag behöver, men den verkar inte finnas....drömmen hade varit en sladd man ansluter till kameran med USB2 kontakt i andra änden. Jag har precis fått en ny jobbdator, med dvd brännare och har bl a Avid och Premiere på för att kunna lägga på text och lite annat. Några råd? Eller behöver jag köpa en "break-out box" för 1.500:- ?

mvh
M

En sån sladd du önskar finns nog inte. Kanske finns det någon makapär som har s-video i ena kabeln och usb i andra, men det vet jag inte.
Själv spelar jag in tv/videokamera samt webbcammar via ett tv-kort.
Går att hitta för 3-400:- begagnat..

Behövde bara tillägga att Premiere går att använda till ganska mycket mer än att lägga på text =)

hej!
tack för ditt snabba svar!

(jo, jag vet att man kan använda premiere till lite annat, för att inte tala om Avids produkter...)

mvh
M

Då jag gör Video8 överföringar, så har jag två sätt att göra det på, beroende på vilken utrustning jag har tillgänglig:

Målet med övningen är att konvertera analog video till DV. (USB2 är bra till mycket, men är det video du håller på med, slår inget DV)

Allt baserar sig på en breakout-box, men den behöver inte vara en dedikerad sådan.
Jag har ett Pinnacle Movie-box DV som är en dedikerad sådan, och jag har även en Sony DCR-TRV80 kamera som går att använda på detta sättet.

Kopplingen görs som följer:
Video8 bandare ---SVideo--> DV-kamera ---FireWire--> PC

Byt ut "DV-kamera" med "Pinnacle Move-box", så har du lösningen med den.

En DV-kamera som kan ta SVideo in har du kanske själv, annars känner du säkert någon som har det.

Annars så finns det video/foto butiker som gör detta åt dig, men det kostar ju..

/James

Jag gör som James men med PC100 och TRV50. Funkar bra.

Men har man råd att köpa både Premiere och Avid är nog inte investeringen i en breakoutbox hela världen? Video8 kan ju med fördel spelas upp i en D8-kamera som skickar ut filmen via FW. Det har jag provat med en lånad D8-kamera, och det fungerade väldigt bra.

Så det finns flera lösningar på problemet.

tack igen!
vill bara inflika att vi har otroligt bra licensavtal på jobbet, 90% jfrt med listpris. tricket är att en box går loss på ca 1500:-, vilket är enda kostnaden som återstår för att slutföra. som alla vet är investeringsutrymmet begränsat på skolorna, så frågan är om det inte blir billigare att lämna in handycam'en till en fotohandlare och be denna föra över filmen på en dvd alt cd, och sedan redigera den på datorn...

tack som sagt!
Mats

Hallå,

jag funderar också på att överföra våra video 8 filmer till PC. Dock har vår kamera bara rca utgång och inte s-vhs...

Tänkte köpa PINNACLE STUDIO MOVIEBOX USB 9.

Blir der bra kvalitet på filmen när den väl ligger på datorn?

Hur stor plats tar en 90min film överförd till hårddisken?

Skall man välja avi eller ngt MPEG format??

/Helt novis när det gäller video...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto