Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För svag blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Sitter och funderar lite. Om man vill fota typ modeller eller nått utomhus i dagsljus så krävd seg väldigt starka blixtar va?
Provade lite med min Canon 430 EXII idag.
Som upplättning fungerar det bra men om man vill ta en modellbild med underexponerad bakgrund och en bra exponerad modell så spricker det...
Testade lite på ett litet träd idag, mer samarbetsvillig än en modell :). Om jag skulle få bakgrunden exponerad korrekt så behövde jag en bländare på f20 vid 1/250s som är kortaste synktid på min 7D. Ställde blixten på ett stativ ca 2 meter ifrån det lilla trädet. Resultatet blev precis likadant som om jag INTE använt blixten.
Ganska självklart med dom kamerainställningarna kan man tänka. Skulle behöva en större bländare för att blixten ska räcka till.
Känns nu som en 580EXII+ min 430 inte heller skulle räcka till här, eller?

Funderade ett tag på en Elinchrome quadra, men om man antar att min 430 ger 50Ws på full effekt så är ju Quadran bara 3 bländarsteg upp... Är den oxå för svag för dessa situationer. Är det bara att glömma motljussituationer med blixtar under 1000Ws typ eller hur ska man göra?
 
Det finns ju också något som heter HS-sync vilket kan vara värt att testa eftersom det ger dig möjlighet att använda blixten p åkortare tider än X-synk. Inte kul att landa på bländare f/20 direkt... Blir likssom inte så värst skarp då...

Nackdelen med att köra HS-sync är givetvis att man slösar bort energi vilket begränsar maximala räckvidden, men finns inte så många andra metoder om man vill hålla vettiga bländare.
 
Det finns ju också något som heter HS-sync vilket kan vara värt att testa eftersom det ger dig möjlighet att använda blixten p åkortare tider än X-synk. Inte kul att landa på bländare f/20 direkt... Blir likssom inte så värst skarp då...

Nackdelen med att köra HS-sync är givetvis att man slösar bort energi vilket begränsar maximala räckvidden, men finns inte så många andra metoder om man vill hålla vettiga bländare.

Man kan använda ND filter också.
 
Ett litet snabb demo som jag just gjorde i fullt dagsljus (5d mkII, EF 100 f/2.8L IS macro och 580 exII):

Den ena med:
f/25 och 1/200 del

Den andra med f/3.5 och 1/6400

För att få det senare alternativet så är det HS-synk som gåller - oki, de blev inte exakt lika ljusa i bakgrunden, men visar nog ändå på vad trådskaparen vill göra. Ja, bildern hamade med f/25 bilden längs ner om det nu inte var uppenbart ;)
 

Bilagor

  • IMG_4908 (Ändrad i Bildredigeraren GIMP).JPG
    IMG_4908 (Ändrad i Bildredigeraren GIMP).JPG
    45.8 KB · Visningar: 415
  • IMG_4909 (Ändrad i Bildredigeraren GIMP).JPG
    IMG_4909 (Ändrad i Bildredigeraren GIMP).JPG
    52.6 KB · Visningar: 417
Senast ändrad:
Ytterligare ett snabbtest: 7D + 50/1.4 + 430EX, avstånd ca 1.5 meter till motivet

#1. ISO100 f/2 1/800s (rätt exponerat)
#2. ISO100 f/2 1/6400s (3 steg underexponerat)
#3. ISO100 f/2 1/6400s + high speed synk E-TTL auto (3 steg under + blixt)
 

Bilagor

  • Test_001.jpg
    Test_001.jpg
    25.7 KB · Visningar: 400
  • Test_002.jpg
    Test_002.jpg
    14.8 KB · Visningar: 404
  • Test_003.jpg
    Test_003.jpg
    23.9 KB · Visningar: 405
Tackar för svar..
Hispeed synk är ju visserligen en bra funktion men det spricker ju då jag försöker styra blixten trådlöst...
Använder jag skyport finns väll ingen sån funktion? Och kan inte hitta detta på 7D's blixtstyrning heller

Skulle jag kunna styra min 430EXII trådlöst med min 7D och använda HS-Synk skulle mina problem vara ur världen.
 
Måste du ha trådlös vekligen då? Du kan ju också sätt en ETTL kabel om du vill sidomontera blixten på en skena under huset - allt beror ju på exakt vad du vill uppnå, men på korta avstånd torde den vinkeln du kan få på viset räcka.

Är du förresten helt säker på att inte HS-sync fungerar om du kör master/slave med canons system? Jag har aldrig ens funderat på om det går eller inte, men rent tekniskt hade det varit möjligt så kolla upp om du har tur och canons ingengörer tänkte på det.
 
Tackar för svar..
Hispeed synk är ju visserligen en bra funktion men det spricker ju då jag försöker styra blixten trådlöst...
Använder jag skyport finns väll ingen sån funktion? Och kan inte hitta detta på 7D's blixtstyrning heller

Skulle jag kunna styra min 430EXII trådlöst med min 7D och använda HS-Synk skulle mina problem vara ur världen.

Vad tror du om denna? http://www.kaffebrus.com/forlangningskabel-oc-e3-for-canon-ttl-677.html

Gjorde en snabbkoll med 7D master + 430EX (ver 1) som slav, kunde inte ställa in HS vare sig på blixten eller i kamerans menyer. Slutartiden stannar på 1/250s, går inte välja kortare. Jag kan ha missat något.
 
Kan inte hitta nån funktion hör HS synk med den interna blixten på 7D överhuvudtaget. Under en meny kan man välja 1' och 2'a ridån och där finns ett alternativ för snabb synktid men den är inte valbar när den interna blixten är uppe vilket den måste vara för att styra extern blixt.

Min fråga gäller ju trådlös styrning, detta för att jag vill kunna placera blixten vart jag vill och inte vill snubbla på nån sladd. Vet att det finns sladdar men det är inget alternativ för mig. Ville mer veta om det fanns nått sätt att göra detta på utan att behöva stooora blixtar.
 
Jo visst, man måste ju inte fota i motljus heller. Man kan ju placera modellen så att det räcker med lite upp lättning. Fast tyvär så får man ju inte dom där "rätta" bakgrunderna.

Skulle en 400Ws blixt fixa detta? Typ en Elin Ranger Q? Eller är den för svag den oxå? Antar att den inte heller har stöd för HSS.
 
För att slåss med solen har du ingen nytta av HS synk.
Du förlorar mer än du vinner.
Om din kamera synkar på 1/250del så är det den kortaste tiden
som bländaren är helt öppen.
Om du kör på 1/500del så måste andra ridån börja stänga
när första ridån hunnit än halvägs, inte någon tid under exponeringen
är mer än halva sensorn/filmen öppen. Även om man kunde styra
blixten perfekt skulle minst hälften av ljuset från denna hamna på
slutarridåerna. Och du har inte ändrat ljusförhållandet sol/blixt.

Ljuset från solen reduceras till hälften 1/500 del i stället för
1/250del, blixtljuset reduceras till hälften (andra halvan hamnar på ridåerna).

Men man kan inte styra blixteffekten så bra, man förlorar betydligt mer än hälften.

Slåss med solen klarar blixten som bäst på kamerans maxsynktid.

Men...

Om kraften i blixten skulle vara klart starkare än behövs
kan du använda HSsynk i stället för gråfilter om du vill använda stora
bländare för skärpedjupseffekt. Men det är en annan sak.

starkare blixt (eller flera)
eller kamera som synkar på högre tid!
är vad som gäller!
 
För att slåss med solen har du ingen nytta av HS synk.
Du förlorar mer än du vinner.
Om din kamera synkar på 1/250del så är det den kortaste tiden
som bländaren är helt öppen.
Om du kör på 1/500del så måste andra ridån börja stänga
när första ridån hunnit än halvägs, inte någon tid under exponeringen
är mer än halva sensorn/filmen öppen. Även om man kunde styra
blixten perfekt skulle minst hälften av ljuset från denna hamna på
slutarridåerna. Och du har inte ändrat ljusförhållandet sol/blixt.

Ljuset från solen reduceras till hälften 1/500 del i stället för
1/250del, blixtljuset reduceras till hälften (andra halvan hamnar på ridåerna).

Men man kan inte styra blixteffekten så bra, man förlorar betydligt mer än hälften.

Slåss med solen klarar blixten som bäst på kamerans maxsynktid.

Men...

Om kraften i blixten skulle vara klart starkare än behövs
kan du använda HSsynk i stället för gråfilter om du vill använda stora
bländare för skärpedjupseffekt. Men det är en annan sak.

starkare blixt (eller flera)
eller kamera som synkar på högre tid!
är vad som gäller!


visst, men en ledtal 58 blixt har kraft nog att spöa solen på porträttavstånd med HSS och det borde du väl känna till om du har så mycket erfarenhet? Det var likssom för att kunna göra detta som funktionen kom till... Att det inte fungerar på 10 meter är väl inte heller det någon direkt nyhet och inte heller trådskaparens problem som jag uppfattade det.
 
visst, men en ledtal 58 blixt har kraft nog att spöa solen på porträttavstånd med HSS och det borde du väl känna till om du har så mycket erfarenhet? Det var likssom för att kunna göra detta som funktionen kom till... Att det inte fungerar på 10 meter är väl inte heller det någon direkt nyhet och inte heller trådskaparens problem som jag uppfattade det.


Problemet var ju att eftersom jag inte kan använda HSS då jag har blixten trådlöst ansluten till kameran och därför måste ha en slutar tid på 1/250s så var jag tvungen att gå ner till f20 för att få bakgrunden så mörk som jag ville ha den. DÅ räckte inte min 430EXII till.
I detta fallet skulle HSS löst problemet därför att jag kunnat använda en större bländare och en kortare tid.

Då var frågan hur mycket blixt man skulle behövt för att uppnå önskat resultat. Eller om det enda alternativet är att placera modellen där man inte har lika mycket motljus(solen i nacken typ) och därav inte behöver lika stark blixt.
Följdfrågan var hur hjälpt jag skulle vara med en Elin Ranger Q på 400Ws i samma läge, eller 266x133Ws hur det nu blir med en asymmetrisk blixt...
 
Svar mest till Bengt Re

Visst kan du använda HS som upplättningsblixt.

Men om problemet är att om din blixt inte rår på solen utan HS så gör den det inte heller
med HS. I själva verket rår den på sämre.

Rår den på med HS rår den ännu bättre utan HS.


HS är för att ta bilder där man behöver snabb slutartid för att frysa rörliga motiv.

Sen kan man (om man har rejält med överkraft) använda HS för att få större bländare
utan att tillgripa gråfilter, men det är som sagt var en annan sak.
 
Jo visst, man måste ju inte fota i motljus heller. Man kan ju placera modellen så att det räcker med lite upp lättning. Fast tyvär så får man ju inte dom där "rätta" bakgrunderna.

Skulle en 400Ws blixt fixa detta? Typ en Elin Ranger Q? Eller är den för svag den oxå? Antar att den inte heller har stöd för HSS.

För att vara ute i solen och leka kan det krävas ännu större kanoner som t ex den stora Rangern - om vi nu pratar Elinchrom. Och den med sina 1100 Ws kommer säkert också tillkorta, men 1100 Ws är MYCKET ljus.

Nästa steg är ju generatorer på 2400 eller 4800 Ws som kräver extern strömkälla och så vidare och så vidare.

Mycket handlar ju också om avstånd mellan blixt och modell, vilka reflektorer eller ljusformare du vill köra med och så vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.