Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mycket ljus för långa slutartider.

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Efter att ha hämtat mitt nya stativ skulle jag testa att ta foto på ett litet vattendrag med kanske sisådär 4-5 sek slutartid.

Ställde min 5D på ISO 50.
Bländare 22.
Men slutartiden blev ändå korta 1/2 sekund.
Trodde det skulle fungera då det var molnigt i ett litet skogsparti.

Vilken utrustning rekommenderas för att mörka bilden mitt på dagen?

MVH Julle.

Man kan använda neutrala gråfilter även kallade nd-filter. De finns i varierande styrka och även halvtonade. Ett annat bra sätt är att sätta ett polfilter på objektivet. Det snor också ett eller ett par stegs ljus. Men det är förstås inte alltid man VILL ha polfilterts övriga egenskaper och då är man alltså hänvisad till nd-filter. Jagar man rörligt vatten borde man även kunna köra flera exponeringar och lägga ihop i ps eller annat lämpligt program. Utan att själv ha testat gissar jag att det finns blandningslägen som utan att ljusa upp bilden skulle lägga ihopa flera bilder för att uppnå en totalt sett längre slutartid...

Mvh
Jerka

Hur blev bilden på ½ sek? Upplever själv ofta att det blir bäst med ca ½ - 1 sek när man fotar rörligt vatten. Längre tider än så brukar ge strömmande vatten ett lite mjölkigt eller plastigt utseende. ½-1 sek bibehåller den strömmade känslan mera.

Det rann så sakta så det såg mer ut som lite rörelseoskärpa på vattnet.
Bilder såg med andra ord bara suddig ut vid vattnet.

MVH Julle.

Det rann så sakta så det såg mer ut som lite rörelseoskärpa på vattnet.
Bilder såg med andra ord bara suddig ut vid vattnet.

MVH Julle.

Jo det beror naturligtvis på vattnets rörelsehastighet också. Men för långa tider brukar ge mjölkigt eller plastigt utseende när vattnet rör sig i samma riktning hela tiden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto